رویا مهرعلی؛ یزدان موحدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباببازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدینصورت که یک گروه 15 نفره شامل دانشآموزانی که در جلسات بازی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباببازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدینصورت که یک گروه 15 نفره شامل دانشآموزانی که در جلسات بازی حضور داشتند (گروه آزمایش) و 15 نفر در گروه کنترل بودند. گروه آزمایش دانشآموزان دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-96 با روش نمونهگیری تصادفی انجام شد و بنا به درخواست پژوهشگر، گروههای آزمایش و کنترل از بین دانشآموزان سطح خوب، متوسط و ضعیف بهصورت تصادفی توسط مربی آموزشی انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت از فرم ب پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس استفاده شد و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوریکه استفاده از اسباببازیهای خلاقانه باعث افزایش خلاقیت و مؤلفههای آن (سیّالی، ابتکار، انعطافپذیری و بسط) گروه مورد آزمایششده است. (P<./1)؛ و با توجه به تأثیرات مثبت اسباببازیهای خلاقانه در خلاقیت دانشآموزان که میتوان از این نوع اسباببازیها بهعنوان یک وسیله سرگرمی، خلاقانه و آموزشی اثربخش برای کمک به دانشآموزان در زمینه خلاقیت استفاده نمود. همچنین میتوان به جنبههای دیگر از جمله تجربه و مهارتها در این اسباببازیها توجه نشان داد.