محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ رضا میرعرب رضی؛ فاطمه آسوده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیشآزمون، آموزش آیمت برای گروه آزمایش طی بیست جلسه یکساعته اجرا شده و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد و بعد پسآزمون به عمل آمد. جهت گردآوری دادهها، از آزمون خلاقیت ترنس (فرم ب) و آزمون سنجش مهارتهای پایهریاضی قاسمتبار (1390) استفاده گردید. پایایی آزمون به ترتیب 84/0 و 82/0 بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آیمت بهطور معناداری بر خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان شده بود؛ نتایج کوواریانس چندمتغیره بین گروهی نشان داد که برنامه آیمت بر دو مؤلفه بسط و سیالی در خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری داشت اما روی دو مؤلفه اصالت و انعطافپذیری تأثیر نداشته است و همچنین برنامه آیمت بر مهارتهای پایه (نگهداری ذهنی، هندسه و تشخیص شباهتها و تفاوتها) تأثیر مثبت و معناداری داشت اما در مهارتهای طبقهبندی و ردیف کردن به لحاظ آماری تأثیر مثبت و معناداری نداشت؛ بنابراین با آموزش آیمت میتوان خلاقیت و مهارتها و تواناییهای پایه ریاضی کودکان را افزایش داد.