حسین کریمیان؛ فائزه ناطقی؛ محمد سیفی
چکیده
چکیده هدف ازتحقیق حاضر بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. جامعه آماری،کلیه معلمان استان قم هستند که در پایه سوم تا ششم ابتدایی تدریس می کنند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعه آماری تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ...
بیشتر
چکیده هدف ازتحقیق حاضر بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. جامعه آماری،کلیه معلمان استان قم هستند که در پایه سوم تا ششم ابتدایی تدریس می کنند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعه آماری تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته که حاوی 32 سوال بر مبنای مهارتهای تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که : 1- میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) متفاوت است. 2- مهارتهای تفکر انتقادی در تمام سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) در کلیه کتب مطالعات اجتماعی در پایههای سوم تا ششم پایینتر ازحد انتظار است. 3- وضعیت نسبی مهارتهای تفکر انتقادی در سطح توضیح درکتب مطالعات اجتماعی تا حدودی بهتر از سطوح دیگر است. 4- درمجموع، کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدای از ایجاد توانایی مهارتهای تفکر انتقادی مطلوبی در شاگردان برخوردار نیست.