امید قاسمی؛ احمد خاکی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانشآموز دختر و 140 دانشآموز پسر) به شیوه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانشآموز دختر و 140 دانشآموز پسر) به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب گردید و افراد نمونه انتخاب شده به عبارات پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه استفاده گردید. برای بررسی تفاوت دختران و پسران در مقیاسهای پرسشنامه از آزمون t مستقل استفاده شد و برای بررسی تفاوت مقیاسها در پایههای سوم تا پنجم ابتدایی از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 بدست آمد . این ضریب برای مقیاس اضطراب 74/0، برای مقیاس افسردگی 73/0، مشکلات سلوکی 64/0 و برای مقیاس جسمانی کردن 61/0 بدست آمد. برای ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخصهای نسبت خی دو بر درجه آزادی، ریشه میانگین خطای برآورد، نیکویی برازش، برازندگی تعدیلیافته، برازندگی نرم شده و برازندگی نرم نشده استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که مقادیر بدست آمده برای این شاخصها نشان میدهد که در مجموع مدل تحلیل عاملی تاییدی در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است. در بررسی تفاوت دختران و پسران نتایج آزمون t مستقل نشان داد مشکلات سلوکی، افسردگی در دو گروه دختران و پسران با هم تفاوت معنیدار دارد. اما در مقیاس اضطراب و جسمانی کردن معنیدار نمیباشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی در مقیاسهای جسمانی کردن و افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد و در مقیاسهای اضطراب و مشکلات سلوکی این تفاوت معنادار میباشد. بهطور کلی، یافتههای پژوهش بیانگر این است که مقیاس نشانهشناسی پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل از پایایی و روایی قابل قبولی در جامعه مورد بررسی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری برای سنجش شخصیت کودکان و مشکلات رفتاری در مقطع ابتدایی استفاده نمود .