Document Type : Research Paper

Authors

1 kharazmi

2 effatabbasi (PhD) Assistant Professor Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University (Tarbiat Moallem) Tehran, Iran

3 Marjan kian (PhD) Assistant Professor Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University (Tarbiat Moallem) Tehran, Iran

Abstract

The aim of the present study was to identify the pathology of the programs and educational-pedagogical activities in preschool centers. The method of the research is mixed one and its type is exploratory. The population of the study includes the whole teachers of the pre-school centers in Yasouj. In qualitative stage, 10 teachers were selected purposefully for semi-structured interview and in quantitative stage, 162 teachers were selected using cluster random sampling. The research method in quantitative stage was a researcher-made questionnaire and its content validity was confirmed by experts. The reliability was 92% according to Cronbach α. For analyzing the data obtained from interview, the classifying and the coding and for analyzing the quantitative data, Friedman test were used. The findings indicated that the pre-school programs contain elements such as lack of attention to fostering self-confidence, the lack of relevance of the content with preschool programs, non-use of field trip, non-use of the learning activities with different methods, lack of regular planning for kids at homes, lack of appropriate environment for group games in cold seasons, lack of the lesson plan (syllabus) for executive activities, lack of classifying students according to their abilities, lack of the evaluating students in different places, unawareness and lack of the parents cooperation in assisting the teachers concerning students development. Then for surmounting these problems, continuous planning, reviewing, and monitoring students' executive activities in preschool are mandatory.

Keywords

-     آخش، سلمان؛ حسینی­خواه، علی؛ عباسی، عفت؛ موسی­پور، نعمت­الله (1395). آسیب‌شناسی وضعیت آموزشی و برنامه درسی دوره پیش از دبستان ایران؛ فصلنامه مطالعات پیش از دبستان و دبستان: دانشگاه علامه طباطبایی، سال دوم، شماره هشتم.
-     بدریان، عابد؛ کیامنش، علیرضا (1387). ضرورت بازاندیشی در برنامه درسی شیمی دوره­های مختلف تحصیلی: هفتمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دانشگاه تربیت معلم تهران.
-     برخورداری، مهین؛ جمشیدیان، عبدالرسول (1387). تربیت شهروندی: تهران؛ انتشارات جهاد دانشگاهی.
-     برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). نگاشت چهارم؛ دبیرخانه­ی طرح تولید برنامه درسی ملی.
-      پرداختچی، محمد حسن؛ شاه­پسند، محمد رضا؛ حجازی، یوسف (1388). رویکرد توسعه حرفه­ای معلمان؛ انتشارات دانشگاه تهران.
-      پورعلی، پریناز (1387). ارزشیابی میزان کیفیت برنامه درسی مراکز پیش‌دبستانی شهر تهران: تهران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
-      پوشنه، کامبیز؛ خسروی، علی اکبر؛ پورعلی، پریناز (1391). ارزشیابی میزان کیفیت برنامه­های مراکز پیش‌دبستانی شهر تهران؛ دوره 8، شماره 1، دانشگاه الزهرا.
-      پیدایی، میر مهرداد (1391). آسیب‌شناسی آموزشی کارکنان با تأکید بر اثربخشی آن در سازمان­های ایرانی؛ نشر آذر.
-      زارع، حسین. قشونی، اقدس (1386). آموزش پیش‌دبستان (وضعیت موجود، کاستی‌ها، پیشنهادها و تدوین سیاست‌ها): سال اول، شماره اول.
-      شفق، عباس (1395). آسیب­شناسی روش­های شناسایی و پرورش خلاقیت نمایشی در کودکان مقطع پیش‌دبستان و دبستان ایران، تهران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، رشته ادبیات نمایشی، دانشگاه آزاد تهران مرکز.
-      طلایی، ابراهیم. بزرگ، حمیده (1394). تبیین ضرورت تربیت کودکی (پیش از دبستان)؛ مبتنی بر سنتز پژوهی شواهد تجربی معاصر؛ تعلیم و تربیت. (2)، 31، 117 – 91.
-      عباسی، علی. امامی، داریوش (1392). مهندسی مجدد مهدهای کودک حلقه مفقوده در چرخه توسعه منابع انسانی کشور؛ ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه؛ (157): 73 – 65.
-      علوی، سید محمود (1391). بررسیعناصربرنامهآموزشفلسفهبهکودکاندردوره­یپیش‌دبستانی؛ تهران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، رشته­ی آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
-      فتاحی، شنو (1391). بررسی تطبیقی نظام آموزش‌وپرورش پیش از دبستانی در کشورهای ایران، آلمان و کره جنوبی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش‌وپرورش تطبیقی، دانشگاه علامه طباطبایی.
-      کول، ونیتا (1390). برنامه آموزش‌وپرورش در دوره پیش از دبستان: ترجمه؛ فرخنده، مفیدی، تهران، سمت.
-      مجیدی کجوری، سارا (1393). آسیب‌شناسی هنر کودکان پیش‌دبستانی، تهران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، رشته ادبیات نمایشی، دانشگاه آزاد تهران مرکز.
-      محمودی مهر، ابراهیم (1386). ارزشیابی محتوای کتاب­های پیش‌دبستانی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش استان لرستان از نظر مربیان: تهران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
-      مفیدی، فرخنده (1393). مبانی آموزش‌وپرورش در دوره پیش از دبستان، تهران: سمت.
-      مولایی تاجکوه، مسعود (1382). شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه­های پیش‌دبستانی از طریق بررسی تأثیر آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی شهرستان ورامین؛ پایان‌نامه ارشد دانشگاه خوارزمی.
-      مولایی، مسعود. رضائی، ماندانا (1389). برنامه‌ها و فضای مراکز پیش‌دبستانی:آدرس: molaye1355@gmail.com
-      میدانی­پور، کتایون (1380). بررسی وضعیت موجود مراکز پیش‌دبستانی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران از دیدگاه کادر آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب برای آن‌ها، رساله دکتری، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
-     Aos, S. Lieb, R. Myfield, J. Miller, M. & Pennucci, A. (2004).Benefits and costs of Prevention and early intervention Programs for youth. Olympia, WA: Washington State Institute for Public Policy.
-     Bron, E. D. & Sax, K.L. (2013). Art enrichment and Preschool entions for low – income children at risk, Early Childhood Reseach Quarterly, 28, 337 – 346.
-     Blaik lock, k. (2010). The Assessment of childrens Language in Early Childhood Centers. New Zealand Journal of Educational Studies, 45, (105 – 110).
-     Barnett, W. S. (2010). Preschool education and Its lasting effects: Research and Policy implications. Boulder and Tempe: Educatin and the Public Interest Center & Education Policy Research Unit. Retrieveh 23 august, 2014. From http:// epicoolicy. Org/ Publication/ Preschool education.
-     Camilli, G. Vargas, S. Ryan, S. & Barnett, W.S. (2010). Meta – analysis of the effects of early education intervention on Cognitive and social development. Teachers Callege Record, 112(3), 579 – 620.
-     Duncan, G, J.and Magnuson, K. (2013). Investing in Preschool Programs. Journal of Economic Perspectives, 27(2): 109 – 32.
-     Golbeck, S, L. (2001). Instructional models for early childhood: In Search of a child regulated/ teacher – guided pedagogy. In S, L. Golbeck (ed), Psychological Perspectives in early childhood educatin. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Associates, (PP. 3- 34).
-     Hitz, R. D. (2005). Educational prepeciters. Journal of the college of education. 38 (1).
-     Jacobson, L. (2008). preschool Program Focused on Executive- Funtion Skills Provokes ScharyDebate. Education Week.
-     Krogh, sl, slentz. K. (2010). Eerly xhidhood education yesterday. Tomarrow. Pubished. The uk, Cambridge, university.
-     Labatt, S. (2008). Physical Activity Levels of Preschool- aged Childern: A systematic review: 234, (548- 558).
-     M.C. Quill an, M, K.,Coleman, G, A(2008). Preschool Assement Framwork. Stste of Connecticut State Board of education.
-     Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A. Parctical Approach to Company Problem Solving and Growth, Published by AMACOM, American Management Association.
-     Roskos,k, tabors, p. o.Lenlart. L. A (2009). Oral Language and early literacy inpreschool, talking Reading and Writing internaital Reading AssocIation.
-     Riggal, a. Sharp, C. (2008). THE STRUCTURE OF PRESCHOOL EDUCATION: ENGLAND AND OTHER COUNTRIES, Review, University of Cambridge Faculty of Education. 184 Hills Road, Cambridge. CB2 8PQ, UK.
-     State of Victoria (Department of Education and Early Childhood Department). (2013). Making the most of childhood: the importance of the early years.
-     Sheridan, Sonja. (2001). Pedagogical QualitY in Preschool An issue of Prespectives. ACTA UNIVERSITATIS GOTHOBURGENSIS. Sweden (2001).
-     Zhai, F, Raver, C. C. & Jones, m, m. (2012). Academic Performance of Subsequent Schools and Impacts of Early Interventions: Evidence from a Randomized Controlled Trial in Head Start Setting. Children and Youth Services Review 34(5): 946 – 54.