دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-234931020180220The Study of Relationship between Intellectual Capital and Organizational Ethics with Organizational Performance from the Primary Teachers’ Perspectivesبررسی رابطه سرمایه فکری و اخلاق سازمانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی1201234410.22054/soece.2021.26708.1147FAمحمدمجتبی زادهگروه برنامه ریزی علوم اداری و مدیریت، دانشکده علوم انسانی واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران0000-0003-3664-1339نقیکمالیدانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانهادیرنجی حاجی بابادانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجانJournal Article20171106The purpose of this study was to investigate the relationship between intellectual capital and organizational ethics with organizational performance from the perspectives of the elementary school teachers. The research, in terms of method of data collection, is descriptive, and from the viewpoint of the relationship between variables, is correlational. The statistical population of this study is the teachers of Organization of Education, District 1, Zanjan. Sampling method has been random cluster sampling. Accordingly, with using the Cochran formula, a sample of 366 people was selected. 171 people of the sample people have been female teachers and 195 ones were male teachers. The data collection tool has been Bontis's intellectual capital questionnaire, organizational ethics questionnaire by Hunt et al, and Paterson's organizational performance questionnaire. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression method. Data were analyzed by SPSS software version 24. The results of the analysis showed that there is a significant relationship between intellectual capital, organizational ethics and organizational performance. Also, intellectual capital and organizational ethics can predict organizational performance from the viewpoint of primary school teachers.هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه فکری و اخلاق سازمانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی بود. تحقیق از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری موردمطالعه این تحقیق، معلمان آموزشوپرورش ناحیه یک شهر زنجان بود. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای بوده است. بر این اساس، با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 366 نفر انتخاب شد. 171 نفر از افراد نمونه را معلمان زن و 195 نفر را معلمان مرد تشکیل داده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس، پرسشنامه اخلاق سازمانی هانت و همکاران و پرسشنامه عملکرد سازمانی پاترسون بوده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و روش رگرسیون؛ و با استفاده از نرمافزار spss نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل نشان داد که بین سرمایه فکری، اخلاق سازمانی و عملکرد سازمانی رابطهی معنیدار وجود دارد. همچنین، سرمایه فکری و اخلاق سازمانی توان پیشبینی عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی را دارد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-234931020180220The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Test Anxiety and the Self-Concept in Elementary School Childrenاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و خودپنداره کودکان مدارس ابتدایی21441234510.22054/soece.2021.38279.1198FAآسیهبزرگیدانشگاه آزاد اندیمشکرزگارمحمدیاستادیار ، گروه روانشناسی ، واحد شهریار-صیا شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهریار ، ایران.شهلاسلیمانیکارشناسی ارشد ، مشاوره خانواده ، واحد مرکز قزوین ، دانشگاه پیام نور ، قزوین ، ایران.Journal Article20181208 The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on the test anxiety and self-concept among primary school girls in Andimeshk. The method of this research is semi-experimental. Unequal control group design was used. The study population was all the school children in the 3<sup>rd</sup> to 6<sup>th</sup> grade in Andimesh in the academic year 2018-19 were enrolled in the primary schools of the city. Sampling in this research was simple multi-stage sampling. Before the intervention, both groups filled out the test anxiety questionnaire and the child’s self-concept questionnaire, and immediately after the intervention, the questionnaires were again filled up by subjects in both groups. Descriptive statistical methods including mean and standard deviation and inferential statistics including one-variable and multivariate covariance analysis were used to analyze the data. The results of the data analysis showed that there was a significant difference between the experimental and control groups after the intervention. Therefore, acceptance and commitment therapy (ACT) reduced the test anxiety and improved the self-concept of the primary school children.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و خودپنداره کودکان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان اندیمشک صورت گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود که از طرح گروه کنترل نامعادل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان دبستانی کلاس سوم تا ششم شهرستان اندیمشک بود که در سال تحصیلی 97-96 در دبستانهای این شهرستان مشغول تحصیل بودند. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت ساده چندمرحلهای بود. پیش از اجرای مداخله، هر دو گروه پرسشنامههای اضطراب امتحان و خودپنداره کودکان را تکمیل کرده و بلافاصله پس از اجرای مداخله نیز پرسشنامههای ذکرشده مجدداً توسط آزمودنیهای هر دو گروه تکمیل شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد میان گروه آزمایش و گواه پس از اجرای مداخله آزمایشی تفاوت معناداری وجود داشت؛ بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش اضطراب امتحان و بهبود خودپنداره کودکان ابتدایی شده بود.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-234931020180220An Analysis of the Evaluation of the Role and Position of Play in Children’s Activities at Kindergartensتحلیلی بر ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در فعالیتهای کودکان در مهدکودکها45641234610.22054/soece.2021.51439.1254FAعنایتکریم زادهکارشناس ارشد برنامه ریزی درسیذولفقاردیودلدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صدا و سیماحسینعلیخیری نیاکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسیمهدیهنوروزیکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسیJournal Article20200420The purpose of the present study was to analyze the role and position of play in kindergartens in Yasuj in order to explain the importance of play in kindergartens. The research method is quantitative. The study population consisted of all kindergarten educators in Yasuj who were selected as the sample of 20 kindergartens through random cluster sampling. The tool used to collect the data was a questionnaire. Questionnaires were collected and entered into SPSS statistical software. The reliability of the questionnaire was calculated based on Cronbach's alpha coefficient (0.71). Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation), and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov normality test, Cronbach's alpha test, and independent t-test and Friedman test). The findings showed that the questions were above the mean of 3. Therefore, the respondents believed that the evaluation of the role and position of the components was above the average, and also considering the significance level of 0.033. Since this value is less than 0.05, the evaluation of the role and position of play in the kindergartens in the study city is above average. And according to the Friedman test, the chi-square of the Friedman test was 9.8 and the significance level was 0.002, so the evaluation of role and position of play in kindergartens in Yasuj was somewhat different.هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر ارزشیابی نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج بود، تا بتواند اهمیت بازی در مهدکودکها را تشریح کند. روش پژوهش کمی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مربیان مهدکودکهای شهر یاسوج بود که از طریق روش تصادفی خوشهای تعداد 20 مهدکودک بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و ابزار به کار گرفتهشده، جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. پرسشنامهها پس از جمعآوری، وارد نرمافزار آماری SPSS گردید. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ (0,71)، محاسبه شد. برای بررسی دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، و در سطح آمار استنباطی (آزمونهای نرمالیتی کولموگروف اسمیرنف و آزمون آلفای کرونباخ و آزمون تی ((T مستقل و همچنین آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد سؤالات میانگین بالاتر از میانگین 3 بنابراین پاسخگویان معتقد بودند که ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مؤلفههای مطرحشده بالاتر از حد متوسط است. همچنین با توجه به سطح معناداری که برابر با 033/0 میباشد، چون این مقدار از 05/0 کمتر است، ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر موردمطالعه بالاتر از حد متوسط است؛ و با توجه به آزمون فریدمن که میزان کای اسکوار در آزمون فریدمن 8/9 و سطح معنیداری 002/0 بود، درنتیجه ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج تا حدودی متفاوت بود.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-234931020180220The Effect of Internal-External Attention Focus on Fine Motor Skills (Handwriting) in Elementary School Studentsاثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دستخطنویسی دانشآموزان ابتدایی65861234710.22054/soece.2021.48560.1239FAزهراسلمانعضو هیأت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشیناهیدصیدی-زهراپورآقایی اردکانیعضو هیأت علمی گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20191225The type of attention focus is effective on the outcome and efficiency of motor skills. The purpose of this study was to investigate the effect of internal-external focus on fine motor performance (handwriting) of the elementary school students. In this semi-experimental study, 60 female students (mean age: 8.12 + - 0.21 years) from one of the elementary schools in Tehran participated which randomly divided into three groups. The groups were: 1) External attention group: In this condition, subjects were told to pay attention to the text written on the white board while writing. 2) Internal attention group. In this condition, the subjects were instructed to note their writing style while writing the text. 3) Control group: In this condition the subjects performed the handwriting task without any instructions. The results of multivariate analysis of variance indicated that the process of fine motor skill performance (handwriting) was not significant in any of the internal, external attention groups compared to the control group (P >0.05).نوع کانون توجه، بر نتیجه و کارایی مهارتهای حرکتی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دست خطنویسی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. در این پژوهش نیمه آزمایشی، 60 نفر از دانشآموزان دختر (با میانگین سنی 21/0±12/8 سال) یکی از دبستانهای شهر تهران شرکت داشتهاند که بهصورت تصادفی ساده، جهت شرکت در آزمون به 3 گروه کانون توجه بیرونی، توجه درونی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این آزمون عبارت بودند از: آزمون یکپارچگی بینایی- حرکتی بیری (VMI) برای ارزیابی مؤلفههای مهارت حرکتی ظریف منتخب، آزمون پوردو پیگ بورد برای اندازهگیری مهارت دستی و هماهنگی چشم و دست، چک لیست و دستگاه زمانسنج برای ثبت زمان صرفشده برای نوشتن نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره، نشان داد که روند اجرای مهارت حرکتی ظریف (دست خطنویسی) در هیچیک از گروههای توجه بیرونی، درونی نسبت به گروه کنترل معنادار نبوده است این پژوهش نشان میدهد که برنامههای آموزشی مبتنی بر توجه درونی –بیرونی برتر خاصی ندارد و معلم میتواند به تصمیم خود از هردو برنامه آموزشی استفاده کند.
<br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-234931020180220The Effectiveness of the Philosophy Program for Children (P4C) on Students' Courage and Interpersonal Relationshipsاثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان بر جرأت ورزی و روابط بین فردی دانش آموزان871081234810.22054/soece.2021.54565.1263FAعلی اکبرکبیریتهران. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.محمد رضانیلیتهران. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.ریحانهریوندیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200816The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the "Philosophy for Children (P4C)" program training on assertiveness and interpersonal relationships in elementary school students in Tehran. The present study was a descriptive, semi-experimental, pretest-posttest with control group. The statistical population of this study consisted of all male students in the second year of elementary school studying in one of the public primary schools in Tehran in the academic year 2018-19. From this community, by multi-stage cluster sampling method, region 2 was first selected and one school was selected from among the boys' primary schools in region (2), which includes 84 male students in the 4<sup>th</sup> (28), 5<sup>th</sup> (26) and 6<sup>th</sup> (30) grades. 30 of them were randomly divided into experimental (15) and control (15) groups. The experimental group received 8 sessions of philosophy program intervention training for children and the control group did not receive any intervention. For data collection, Gambril and Ritchie boldness or assertiveness questionnaire was used. The validity and reliability of this test were reported by Gambril and Rigi (1975) equal to 0.39 to 70 and 0.87, respectively, and Bahrami (1996) have calculated the validity coefficient of this test as 0.88. Also, the Teacher Interpersonal Relationships Assessment Scale developed by Viro Davin (1980) was used. Viro Davin concluded by analyzing the questionnaire questions that this questionnaire is a useful tool for measuring aspects of students' social behavior (r=0.87) The results showed that the training of the philosophy program for children has a significant effect on the improvement of interpersonal relationships and students' assertiveness (P <0.05). It can be concluded that the children's philosophy program can be used for an effective interventional method to increase assertiveness and improve interpersonal relationships.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان بر جرأت ورزی و روابط بین فردی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 97-96 در یکی از دبستانهای دولتی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ابتدا منطقه 2 تهران انتخاب و از بین مدارس ابتدایی پسرانه منطقه (2) یک مدرسه انتخاب گردید که شامل 84 دانشآموز پسر در پایههای چهارم (28)، پنجم (26) و ششم (30) بودند که از میان آنها 30 نفر بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و گواه (15) قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزش 8 جلسهای مداخله برنامه فلسفه برای کودکان را دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جرأت ورزی یا قاطعیت گمبریل و ریچی استفاده شد که روایی و پایایی این آزمون توسط گمبریل و ریگی (1975) به ترتیب برابر با 39/0 تا 70 و 87/0 گزارششده است و بهرامی (1386) ضریب اعتبار این آزمون را 88/0 محاسبه کرده است. همچنین از مقیاس ارزیابی روابط بین فردی کودکان از نظر معلم که توسط ویرو داوین (1980) تهیه شده استفاده گردید که ویرو داوین از طریق تجزیهوتحلیل سؤالات پرسشنامه به این نتیجه رسیدند که این پرسشنامه ابزار مفیدی برای سنجش جنبههای رفتار اجتماعی دانش آموزان میباشد (87/.=r). تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که برنامه فلسفه برای کودکان در بهبود جرأتورزی و روابط بین فردی دانشآموزان تأثیر معنادار دارد (05/0P<). یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میتوان از برنامه فلسفه برای کودکان بهمنظور یک روش مداخلهای مؤثر جهت افزایش جرأتورزی و بهبود روابط بین فردی سود جست.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-234931020180220The Effect of Play Therapy on Happiness and Creativity of Preschool Children in Tabrizبررسی تأثیر بازیدرمانی بر روی شادکامی و خلاقیت کودکان پیش از دبستان در تبریز1091281234910.22054/soece.2021.49870.1245FAبهراماصل فتاحیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبسترحکیمهتقی پور معصومیفارغ التحصیل رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبسترJournal Article20200527The purpose of this study was to determine the effect of play therapy on happiness and creativity in preschool children in Tabriz. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control and experimental groups. The statistical population included all preschool children in Tabriz. The statistical sample of the present study was 30 preschool children in Tabriz who were selected by available sampling method and were randomly assigned into two experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The instruments used were Oxford Happiness Questionnaire and Torrance Creativity Questionnaire. The research data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that play therapy influenced the happiness components of preschool children. Also, based on the results of play therapy, it influenced the creativity components of preschool children in Tabriz.پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز میباشد که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه خلاقیت تورنس است. دادههای تحقیق با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد بازیدرمانی بر مؤلفههای شادکامی کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد. همچنین بر اساس نتایج بازیدرمانی بر مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی تبریز تأثیرگذار بود.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-234931020180220The Effect of Children's Play Songs on the Writing of the 3rd Grade Elementary School Girlsتأثیر ترانه بازیهای کودکانه بر انشاءنویسی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی1291521235010.22054/soece.2021.52222.1259FAبتولسبزهاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران0000-0003-0771-5845زهرامحمودزادهدانشجوی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهرانJournal Article20200515The aim of this study was to investigate the effectiveness of children's play song method on the essay writing quality of the 3<sup>rd</sup> grade elementary school girls. The research method was experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population was the girls' primary schools in the 5<sup>th</sup> district of Tehran, which were randomly selected as a cluster of several schools, and then 30 students were selected from the 3<sup>rd</sup> grade classes as a sample. The children in the experimental group sang children's games in six 30-minute sessions, but the control group was not given any training. Vakil al-Tajjar (2015) checklist was used to correct students' essays, the validity of which was confirmed by several professors and experts, and its reliability was 95% through Cronbach's alpha. Data were analyzed descriptively using multivariate analysis of covariance (Moncova). Findings showed that children's play songs had a positive and significant effect on increasing the quality of students' writing and increasing their vocabulary, structure and writing content. Therefore, it can be concluded that the method of children's song plays has an effect on increasing the quality of students' writing.مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانهبازیهای کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که بهصورت تصادفی خوشهای چند مدرسه انتخاب و سپس از بین کلاسهای پایه سوم مدارس تعداد 30 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شد. با دانشآموزان گروه آزمایش در شش جلسه 30 دقیقهای ترانهبازیهای کودکانه کار شد ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. از ابزار چک لیست وکیلالتجار (1395) در تصحیح انشای دانشآموزان استفاده شد که روایی آن توسط چند تن از اساتید و متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 95 درصد به دست آمد. دادهها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری (Moncova) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که ترانه بازیهای کودکانه در افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان و افزایش دامنه لغات و ساختار و محتوای نگارش آنان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت روش ترانهبازیهای کودکانه بر افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان تأثیر دارد.