دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23492620161221pre-school pathology of Iranآسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی دوره پیش از دبستان ایران131911710.22054/soece.2018.22077.1127FAسلمانآخشدانشگاه خوارزمی تهرانعلیحسینی خواهاستادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهرانعفتعباسیاستادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهراننعمت اللهموسی پوردانشیار رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20170531The aim of this inquiry was to explore, through critical look, the current situation of pre-school of Iran. The approach of this research is totally qualitative and has been done by adopting Phenomenography as an appropriate research method. The targets that the research aimed were typical Pre-school centers in three provinces of Tehran, Alborz and Kohgiloyeh-Boyerahmad. Among those centers, 15 pre-school centers have been selected by using of purposive sampling. For gathering data, semi-structured interview was used to explore teachers’ and managers’ views and comments in order to identify the issues and problems exist in their pre-school centers. The research findings indicate that the fundamental problems lay in these fields: Damage macro management of preschool, Damage of pre-school curriculum, Damage human resources of preschool, Damage related to the legal status of preschool and some other issues and damage are related to family and parents. Which continue to be investigated.هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که محقق از طریق آن برای شناسایی آسیبها و مشکلات دوره پیش از پیش از دبستان به جمعآوری اطلاعات از مربیان و مدیران اقدام نموده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین آسیبهای موجود دوره پیش از دبستان، مربوط به مدیریت کلان پیش از دبستان، برنامه درسی دوره پیش از دبستان، نیروی انسانی پیش از دبستان، وضعیت حقوقی پیش از دبستان و آسیبهای مربوط به محیط خانواده و والدین بوده است که هرکدام از این آسیبهای کلان خود نیز به زیر مقولههایی تقسیمشدهاند که در ادامه به آن پرداختهشده است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23492620161221The level of considering Critical thinking skills in the book of social studies of primary schools according to teachers’ point of viewمیزان توجه به مهارتهای تفکرانتقادی درکتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان3357911810.22054/soece.2017.18985.1109FAحسینکریمیانعضم هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قمفائزهناطقیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراکمحمدسیفیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20170209Abstract:<br /> Aims: to examine and evaluate of attention level to critical thinking skills in primary schools’ social studies book <br /> Methods: the statistical population of this research is all primary teachers in Qom who teach to third till six level students. Samples who are 361 individuals are chosen randomly based on Morgan list. The method of data gathering is a researcher- made questioner which has 32 questions based on critical thinking methods (analysis, synthesize, evaluation, explain) whose validity and reliability has been confirmed. The data analysis is done by one- sample T test. <br /> Findings: <br /> The findings of the research show that:<br /> 1- The level of paying attention to critical thinking skills are different in (analysis, synthesize, evaluation, explain).<br /> 2- Critical thinking skills have a low level in all social studies books in (analysis, synthesize, evaluation, explain) during all third till six levels of primary schools. <br /> 3- The relative situation of critical thinking skills in explaining level is better than other levels.<br /> 4- Totally, the social studies books of primary schools are not good in making critical thinking skills in students. <br /> Conclusion: paying more attention to critical thinking skills is necessary. However, since evaluation skill is paid least attention, the policy makers have to pay more attention in writing books to develop evaluation ability for students.چکیده<br /> هدف ازتحقیق حاضر بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. جامعه آماری،کلیه معلمان استان قم هستند که در پایه سوم تا ششم ابتدایی تدریس می کنند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعه آماری تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته که حاوی 32 سوال بر مبنای مهارتهای تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) است. <br /> نتایج تحقیق بیانگر آن است که : 1- میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) متفاوت است. 2- مهارتهای تفکر انتقادی در تمام سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) در کلیه کتب مطالعات اجتماعی در پایههای سوم تا ششم پایینتر ازحد انتظار است. 3- وضعیت نسبی مهارتهای تفکر انتقادی در سطح توضیح درکتب مطالعات اجتماعی تا حدودی بهتر از سطوح دیگر است. 4- درمجموع، کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدای از ایجاد توانایی مهارتهای تفکر انتقادی مطلوبی در شاگردان برخوردار نیست.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23492620161221The Concept of the Play and Its Types in Class: The Viewpoints of Kindergarten and Pre-Schools Teachers in Tehranمفهوم بازی و انواع آن در کلاس :دیدگاه مربیان مهد کودک و پیش دبستان های شهر تهران5985894910.22054/soece.2016.8949FAصابرعبدالملکیدانشجومحمدآرمندJournal Article20180923<strong>Abstract</strong> <br />The play, an integral part of the life of children, is a dynamic and complex concept, which becomes an unknown concept and action due to its ambiguous definitions, especially when it comes in the class. Having a true understanding of the nature of play and its types will make the instructors of pre-school and kindergarten courses provide a creative and constructive environment for children to grow comprehensively. The purpose of the present study was to investigate the concept of play from the viewpoint of preschool and kindergartens teachers in Tehran. The research method was qualitative using the phenomenological approach. For this purpose, 23 kindergarten and pre-school teachers who had the required conditions were interviewed using semi-structured interview and explorations with two main questions. Data were collected, recorded, coded, and classified into main categories. Content analysis of teachers’ perception of the play concept led to the identification of 256 primary codes, 16 sub-themes and 5 main themes of imagination (symbolic activities, imagery, dreaming); active involvement (physical and psychological involvement in the play, cooperation between players); exciting ( pleasure, joy and happiness, fun, pleasure, hope, relaxation); regulatory fluidity (specific, but flexible and changeable rules, manipulating the rules and how to play), and the learning process (purposefulness, social and cognitive and emotional development, discovery and creations). Also, analyzing the content of the perception of teachers from classroom plays led to the identification of 52 initial codes, 6 sub-themes, and 2 main themes of unstructured plays (student-centered, without prior planning) and structured plays (coaching, goal-oriented, emphasis on learning).بازی جزء لاینفک زندگی کودکان، مفهومی پویا و پیچیده است که به علت وجود تعاریف مبهم از آن بهخصوص وقتی درزمینه کلاس قرار میگیرد، به یک مفهوم و عمل نامعلوم تبدیل میشود. داشتن درک درست از ماهیت بازی و انواع آن باعث میشود مربیان دورههای پیشدبستانی و مهدکودک محیطی سازنده و خلاق را برای رشد همهجانبه کودکان فراهم آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم بازی از دیدگاه مربیان مهدکودک و پیشدبستانهای شهر تهران بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. به این منظور 23 نفر از مربیان مهدکودک و پیشدبستانی که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند و اکتشافی در قالب دو سؤال اصلی موردمطالعه قرار گرفتند. دادههای جمعآوریشده، ثبت و کدگذاری شد و در قالب مقولههای اصلی طبقهبندی گردید. تحلیل محتوای درک مربیان از مفهوم بازی منجر به شناسایی 256 کد اولیه، 16 زیر مضمون و 5 مضمون اصلی تخیل (فعالیتهای نمادین، جاندار پنداری، رؤیاپردازی)؛ درگیری فعال (درگیری جسمی و روانی در انجام بازی، همکاری بین بازیکنان)؛ هیجانانگیز (لذتبخش، نشاط و شادمانی، سرگرمی، احساس خوشایندی، امیدواری، آرامش)؛ سیالیت قانونمندی (قوانین مشخص و درعینحال منعطف و قابلتغییر، دستکاری قوانین و چگونگی انجام بازی) و فرایند یادگیری (هدفمندی، رشد اجتماعی و شناختی و عاطفی، کشف و خلق) شد. همچنین تحلیل محتوای درک مربیان از انواع بازی در کلاس منجر به شناسایی 52 کد اولیه، 6 زیر مضمون و 2 مضمون اصلی بازی بدون ساختار (شاگردمحوری، بدون برنامهریزی قبلی) و بازی ساختارمند (مربی محور، هدفمند، تأکید بر یادگیری، برنامهریزیشده) شد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23492620161221Effectiveness of Narrative therapy in Self-esteem Enhancement and Self-efficacy in Preschool Childrenتاثیر قصه درمانی درافزایش عزت نفس و خوداثربخشی کودکان پیش دبستانی4960895010.22054/soece.2016.8950FAحسینقمری کیویهیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلیسیده هایدهکریمی یوسفیدانشگاه محقق اردبیلیبهنامخشنودنیای چماچائیدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20180923<strong>Abstract</strong> <br />Story telling is an effective method for personality and cognitive-emotional development in preschool children. The aim of the present research was an investigation of the effectiveness of story therapy in self-esteem enhancement in preschool children. The method of the present study was experimental, and its design was pretest-posttest with control group. Statistical society was preschool children of Ardabil. Thus, 30 preschool children were randomly selected from three preschool centers as sample size and were placed in experimental and control groups. Two stories of three piglets and emperor's new clothes were red for them. Clinical interview and self-esteem scale were used for data gathering, and raw data were analyzed by multiple analyses of variance. Outputs of data analysis indicated that story therapy is significantly effective on self-esteem enhancement. Furthermore, story therapy is effective on concentration and interpersonal relationship. Story therapy is effective on self-esteem through identification with story heroes. Preschool children that have high self-esteem have better concentration and interpersonal relationship too.<strong>چکیده</strong><br /> سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اردبیل بود که 30 کودک به عنوان نمونه از دو مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند و دو قصه سه بچه خوک و لباس نو امپراطور در طی پنج جلسه در راستای پژوهش برای آنها خوانده شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه بالینی و پرسشنامه اعتماد به نفس و خوداثربخشی استفاده شد و برای تحلیل داده-ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها بیانگر افزایش عزت نفس و خوداثربخشی در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. ضمناً این روش برای بهبود تمرکز و افزایش ارتباط کودکان با هم موثرند. قصهدرمانی میتواند سبب همانندسازی کودک با شخصیتهای مثبت داستان شده و اعتماد به نفس و خوداثربخسی کودک را افزایش دهد.کودکان پیشدبستانی که عزت نفس بالایی دارند از شادکامی بیشتری برخوردار خواهند شد و به تبع خوداثربخشی بالاتری دارند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23492620161221Predicting Achievement Motivation and Academic Performance of Students through Self-Efficacy and Cognitive and Metacognitive Strategies of Learningپیش بینی انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان از طریق خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری107123895110.22054/soece.2016.8951FAسید نبی اللهقاسم تبار-ایران دختفیاضعضو هئیت علمیمحبوبهحسینی-Journal Article20180923<strong>Abstract </strong> <br />The present research was aimed to determine the role of self-efficacy and cognitive and meta-cognitive strategies of learning in achievement motivation and academic performance of female students in the 6<sup>th</sup> grade. The current research is a correlational design. The population included all the female students of the 6<sup>th</sup> grade at 5<sup>th</sup> district of Iran, among which 106 students were selected through multistage cluster sampling. For measuring self-efficacy, learning strategies, achievement motivation and academic performance, the following instruments were used respectively: general self-efficacy scale of Sherer et al. (1982), learning strategies questionnaire (Karami, 2002), <em>Herman's achievement motivation scale</em> (1970), and academic performance questionnaire of Dortaj (2004). The results of multiple regression test indicated that, respectively, self-efficacy, cognitive and meta-cognitive strategies of learning could significantly predict achievement motivation and also academic performance in girls. Finding of the research has useful implications for policy-makers of the education field.<strong> </strong><br /> هدف در پژوهش حاضر تعیین نقش خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری در انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم ابتدایی منطقه 15 تهران میباشد که از بین آنها با استفاده روش نمونهگیری خوشهایچندمرحلهای، 106 دانشآموز انتخاب شدند. برای اندازه گیری خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی به ترتیب از مقیاسهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی، 1381)، مقیاس انگیزه پیشرفت هرمانس (1970) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1383) استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب سه متغیر خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری توانستند انگیزش پیشرفت و همینطور عملکرد تحصیلی را در دانشآموزان بهطور معناداری پیشبینی کنند. یافتههای پژوهش اشارههای کاربردی مفیدی برای سیاستگزاران عرصه آموزش و پرورش دارد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23492620161221Meta-analysis of Studies on the Impact of Cognitive Strategies on Learning Performance of Primary Students with Learning Disabilitiesفراتحلیل مطالعات انجامشده در حوزه تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلالات یادگیری81100895210.22054/soece.2016.8952FAحسینزنگنههیئت علمی دانشگاهآذرمحققیدانشگاه بوعلی سینامریمزارع احتشامیدانشگاه بوعلی سیناالههولایتیدانشجوابراهیمابوالقاسمیمسئول امور عمومی/دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180923 <br /><strong><em>Abstract</em></strong> <br />Regarding the importance of learning disorders, the interventions will be taken place to improve it, and is necessary to prevent the future problems. The purpose of this study is to figure out the impact of metacognitive strategies on students’ learning performances with learning disorders in the studies that were done in the past by using meta-analysis patterns. This study determines the findings of different researches, the amount of the effect of meta-cognitive interventions by using meta-analysis and integrations. So, 9 researches were selected from 12 researches that were acceptable in terms of methodology, and meta-analysis was done on them. The research instrument was a meta-analysis checklist. The results showed that the average size of combined effect of meta-cognitive strategies was 0.82 on the students’ performance with learning disorders at the fixed model, and the average size of the combined effect was 0.81 at the random model that both of them are significant at the level of p < 0.05. So instructing metacognitive strategies bring about learning and academic performance in students with learning disorders. Since instructing metacognitive strategies can be effective for students have problems in cognitive process.<strong>چکیده</strong><br /> با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات بهمنظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش پژوهش فراتحلیل میزان تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری را در پژوهشهای انجام شده مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات راهبردهای فراشناختی را مشخص کرد. به این منظور از بین 12 پژوهش، 9 پژوهش که از لحاظ روششناختی موردقبول بوده انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چکلیست فراتحلیل بود. یافتههای پژوهش نشان داد، میانگین اندازه اثر ترکیبی راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری در مدل ثابت 82/0 و میانگین اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی 81/0 است که هر دو در سطح 95 درصد معنادار میباشند (p <0.05). نتیجهی فراتحلیل نشان داد که طبق معیار کوهن این تأثیر در حد زیاد ارزیابی میشود. بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی موجب بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری میشود و از آنجا که این کودکان در فرآیند شناختی دارای مشکلاتی هستند، آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند مؤثر واقع گرد