ابراهیم بنی اسدی؛ احمد برجعلی؛ فرخنده مفیدی؛ فاطمه بنی اسدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناخت میزان اثربخشی برنامهی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 ساله مراکز پیش از دبستان انجام شد. طرح پژوهشی از نوع طرح (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) با گروه کنترل و آزمایش یا طرح بین گروهی بود. بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرکز پیشدبستان ضمیمهی مدارس ابتدایی انتخاب شد و سپس با اجرای چکلیست ارزیابی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناخت میزان اثربخشی برنامهی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 ساله مراکز پیش از دبستان انجام شد. طرح پژوهشی از نوع طرح (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) با گروه کنترل و آزمایش یا طرح بین گروهی بود. بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرکز پیشدبستان ضمیمهی مدارس ابتدایی انتخاب شد و سپس با اجرای چکلیست ارزیابی کودک زورگو توسط مربی، 30 کودکی که در برههی دوماهه، بیش از یک یا دو بار زورگویی کرده بودند، مشخص و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش همدلی برای 8 جلسهی 45 دقیقهای در گروه آزمایش اجرا شد. میزان رفتارهای زورگویانه افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتار زورگویی با پرسشنامه « زورگو/زور پذیر الویوس» اندازهگیری شد. آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت همدلی توانست رفتارهای زورگویانه ی کودکان را کاهش دهد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش مهارت همدلی در مرحلهی پیگیری (45 روز پس از قطع آموزش) پایدار است یعنی اثربخشی در مطالعهی پیگیری حفظشده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش همدلی در کاهش زورگویی مؤثر است.
حسن علی گرمابی؛ حسن ملکی؛ سعید بهشتی؛ رضا افهمی
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-32
چکیده
هدف مقاله حاضر طراحی و اعتبار یابی الگوی بومی برای برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر باشد. به این منظور ابتدا با بررسی مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر برای برنامه درسی به دست آمد، سپس میزان کاربردی بودن آنها از دیدگاه برنامه ریزان درسی ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر طراحی و اعتبار یابی الگوی بومی برای برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر باشد. به این منظور ابتدا با بررسی مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر برای برنامه درسی به دست آمد، سپس میزان کاربردی بودن آنها از دیدگاه برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بررسی شد تا الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفههای مناسب طراحی و اعتبار یابی گردد. روش تحقیق حاضر از نوع رویکرد آمیخته بود که با روش کیفی نظرورزانه و روش پیمایشی با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. جامعه پژوهش صاحبنظران دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر و همچنین برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود که با روش نمونهگیری هدفمند صاحبنظران و با روش نمونهگیری خوشهای و قابلدسترس برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه از تحلیل تفسیر و استنباط، برای دادههای پرسشنامه از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار از روایی محتوایی و آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. نتیجه پژوهش ارائه الگوی پیشنهادی است که متشکل از سه بخش مبانی، اصول و عناصر دهگانه موردنظر اَکِر است که این الگو ازنظر صاحبنظران و کارشناسان برنامهریزی درسی معتبر تشخیص داده شد. برای هرکدام از بخشهای الگو مؤلفههایی ارائه شد که آن مؤلفهها را میتوان با توجه به ویژگیهایشان در یک یا بیش از یکی از سطوح سیاستگذاری، برنامهریزی درسی و اجرا بکار بست بهطوریکه بهکارگیری مؤلفههای ارائهشده در طراحی و تدوین برنامه درسی دوره ابتدایی بستر مناسب را برای اجرای هنرمندانه و زیبا شناسانه الگو در محیط اجرا فراهم میسازد.
مینو طباطبایی؛ پروین عباسی؛ اعظم مرتهب
چکیده
متأسفانه استفاده از درس هنر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در مدارس کشور ما بر خلاف مدارس کشورهای پیشرفته در ما کارنامه خوبی ندارد. یکی از نتایج سیستم فعلی آموزشی از بین رفتن استعدادها و خلاقیتهای هنری دانش آموزان بویژه در دوران ابتدایی است. در توجیه این امر میتوان گفت که هنوز جایگاه هنر و نقش پرورشی آن برای معلمان و مدیران مدارس ...
بیشتر
متأسفانه استفاده از درس هنر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در مدارس کشور ما بر خلاف مدارس کشورهای پیشرفته در ما کارنامه خوبی ندارد. یکی از نتایج سیستم فعلی آموزشی از بین رفتن استعدادها و خلاقیتهای هنری دانش آموزان بویژه در دوران ابتدایی است. در توجیه این امر میتوان گفت که هنوز جایگاه هنر و نقش پرورشی آن برای معلمان و مدیران مدارس روشن نیست، وگرنه به آن توجه بیشتری میشد. برای تحقیق در این مورد به موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی در نواحی ششگانه شهر اصفهان پرداخته شد . نمونه آماری در این پژوهش 356 نفر از معلمان ابتدایی شاغل در شهر اصفهان در سال 92-1391 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم با توجه به جنسیت انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی انتخاب گردید. در این پژوهش از یک پرسشنامهی محقق ساخته ی 45 سؤالی استفاده شده است. این پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرانباخ 871/0 به دست آمد. داده های حاصل از این پژوهش به وسیلهی آزمونهای t تک نمونهای، t برای دو نمونهی مستقل و( F ) تجزیه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. نتایج تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داد که نگرش منفی معلمان، کمبود معلم متخصص، عدم آشنایی معلمان با روشهای مناسب تدریس، فقدان امکانات مناسب و ارزشیابی نامناسب از درس هنر، بیشتر از حد متوسط؛ عدم آگاهی مدیران مدارس از نقش هنر در حد متوسط؛ بیتوجهی برنامه ریزان و مسئولین، و بیاطلاعی اولیای دانشآموزان از اهمیت درس هنر، کمتر از حد متوسط مانع اجرای درست درس هنر میشوند.
محمد بهشتیان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کتابدرمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دبستانی مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 26 کودک مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بودند که از بین دانشآموزان 2 مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شده و ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کتابدرمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دبستانی مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 26 کودک مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بودند که از بین دانشآموزان 2 مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شده و به تصادف به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش کتاب «وقتی نگرانم، چکار کنم؟» را دریافت کرده و از آنها خواسته شد براساس برنامه مطالعه کتاب در طول یکماه آن را به کمک والدین خود مطالعه کنند. قبل و بعد از مطالعه کتاب و 2ماه پس از اتمام مطالعه آزمون اضطراب آشکار کودکان برای اعضای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد مطالعه این کتاب باعث کاهش معنیدار اضطراب اعضای گروه آزمایش شده است.
مسعود نجاری؛ فرخنده مفیدی؛ احمد برجعلی
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین شیوههای فرزندپروری و میزان افسردگی کودکان پیشدبستان شهرستان بوکان انجام شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش کلیهی دانش آموزان مدارس پیش دبستانی شهرستان بوکان بودند که در یک مطالعه از ...
بیشتر
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین شیوههای فرزندپروری و میزان افسردگی کودکان پیشدبستان شهرستان بوکان انجام شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش کلیهی دانش آموزان مدارس پیش دبستانی شهرستان بوکان بودند که در یک مطالعه از نوع همبستگی 100 دانشآموز به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شدند. از پرسشنامه شیوه فرزندپروری دایانا بامریند(1972) و فرم والد- معلم پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4(1994) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. پایایی پرسشنامهها در پژوهش حاضر از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 87% و 79% بدست آمد. روش آماری بکار گرفته شده در این پژوهش t مستقل بود که نشان دهنده رابطه معنادار بین متغیرهای مورد مطالعه بود. یافته ها نشان داد که بین شیوه های فرزندپروری(مستبد، مقتدر، سهل گیر) و میزان افسردگی کودکان پیش دبستانی تفاوت وجود دارد و از میان آنها شیوه فرزندپروری مستبد بیشترین میزان اثرگذاری بر روی افسردگی کودکان را دارا می باشد و در واقع می توان گفت بهترین پیش بینی کننده افسردگی کودکان، سبک فرزندپروری مستبدانه می باشد.
سلمان آخش؛ علی حسینی خواه؛ عفت عباسی؛ نعمت الله موسی پور
چکیده
هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که محقق از طریق آن برای شناسایی آسیبها و مشکلات دوره پیش از پیش از دبستان به جمعآوری اطلاعات از مربیان و مدیران اقدام نموده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین آسیبهای موجود دوره پیش از دبستان، مربوط به مدیریت کلان پیش از دبستان، برنامه درسی دوره پیش از دبستان، نیروی انسانی پیش از دبستان، وضعیت حقوقی پیش از دبستان و آسیبهای مربوط به محیط خانواده و والدین بوده است که هرکدام از این آسیبهای کلان خود نیز به زیر مقولههایی تقسیمشدهاند که در ادامه به آن پرداختهشده است.
مینا نجفی؛ فرخنده مفیدی؛ قدسی احقر
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-22
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطهی سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش دبستان شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است، جامعهی مورد مطالعه شامل مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان شهر تهران بوده و حجم نمونه طبق اصول علمی تعداد 90 نفر از مدیران و 270 نفر از مربیان، با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی رابطهی سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش دبستان شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است، جامعهی مورد مطالعه شامل مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان شهر تهران بوده و حجم نمونه طبق اصول علمی تعداد 90 نفر از مدیران و 270 نفر از مربیان، با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از سه ابزار اندازهگیری: الف) پرسشنامهی سبکهای مقابلهای با متوسط ضریب پایایی %86 ،ب)پرسشنامه فرسودگی شغلی با متوسط ضریب پایایی% 83 وج) پرسشنامه عملکرد شغلی با متوسط ضریب پایایی % 96 استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، سبک عقلانی بوده و 4/13 از درصد واریانس مربوط به عملکرد شغلی را تبیین میکند. ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین نشان داد که سبک عقلانی مدیران بر عملکرد شغلی آنها تاثیر مثبتی دارد، ولی سبکهای هیجانی و انفصالی- اجتنابی بر عملکرد شغلیشان اثر منفی دارد. همچنین متغیّر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، فرسودگی شغلی شامل مؤلّفههای (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت وکاهش کفایت شخصی) است و19درصد از واریانس عملکرد شغلی مدیران را تبیین میکند. در ضمن همهی خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی مدیران (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت و کاهش کفایت شخصی) بر عملکرد شغلیشان تاثیر منفی دارند. نتایج از تاثیر فراوان متغیّرهای سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان شهر تهران اطّلاع میدهد. سبک مقابلهای هیجانی و هر سه مولّفهی فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران این مراکز آموزشی تاثیر منفی دارد.
باقر غباری بناب؛ فرزانه معتمدی؛ معصومه حسنیه
چکیده
نظریۀ ذهن به شخص اجازه میدهد افکار، آرزوها و نیات را به دیگران نسبت دهد، بتواند اعمال آنها را پیشبینی یا توصیف کند و نیات آنها را درک کند. این پژوهش با هدف بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیشدبستانی انجام شده است. روش پژوهش پسرویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف فوق، 60 کودک پیشدبستانی دختر و پسر 4، 5 و 6 سال به روش نمونهگیری در دسترس ...
بیشتر
نظریۀ ذهن به شخص اجازه میدهد افکار، آرزوها و نیات را به دیگران نسبت دهد، بتواند اعمال آنها را پیشبینی یا توصیف کند و نیات آنها را درک کند. این پژوهش با هدف بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیشدبستانی انجام شده است. روش پژوهش پسرویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف فوق، 60 کودک پیشدبستانی دختر و پسر 4، 5 و 6 سال به روش نمونهگیری در دسترس از مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی منطقه 6 شهر تهران انتخاب شدند و آزمونهای تکالیف نظریۀ ذهن از طریق چهار آزمون تناظر یکبهیک، خانۀ عروسکها، بازگویی داستان و پیشبینی باور به صورت بازی با کودکان اجرا شدند و برای تحلیل آماری دادهها از آزمون مجذور خی استفاده شد. نتیجه تحلیل دادهها با استفاده از مجذور خی نشان داد که به طور کلی عامل سن در انجام دادن تکالیف نظریۀ ذهن در سطح خطای کمتر از 05/0 معنادار بوده است. بدین معنا که کودکان 4 سال، 5 سال و 6 سال عملکرد یکسانی نداشتند. به صورت معناداری 5 سالها بهتر از 4 سالها و 6 سالها بهتر از 5 سالها عمل کرده بودند. براساس یافتهها، اکتساب نظریۀ ذهن با افزایش سن امکانپذیر خواهد بود و با توجه به میزان آشنایی کودکان با ابزار آزمایش به علت تجارب روزانۀ زندگی، پاسخهای صحیح افزایش پیدا میکند. تحول نظریۀ ذهن پیامدهایی برای رشد مفهوم خود دارد و برای درک دنیای اجتماعی و تعاملات اجتماعی امری بنیادی محسوب میشود
فرخنده مفیدی؛ سید نبی الله قاسم تبار؛ ندا نجفزاده
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش توان دانشآموزان قربانی قلدری پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش توان دانشآموزان قربانی قلدری پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر از دانشآموزان کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر به عنوان گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای جرأتورزی قرار گرفتند در حالیکه 15 نفر دیگر (گروه کنترل) هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق مقیاس قربانیان قلدری (1996 (B.V.S, بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی بر دانشآموزان قربانی قلدری پسر کلاسهای چهارم و پنجم موثر است (001/0 p>). همچنین نتایج تحلیل دادهها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی در طول زمان نیز از پایداری خوبی برخوردار است (001/0 p>).
حسنعلی گرمابی
چکیده
چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمیپردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتابهای علوم تجربی دوره ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمیپردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی است. از آن جا که این کتابها دارای 4 بخش علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم زمین و بهداشت بوده لذا از هر یک از بخشهای هر یک از این کتابها یک درس بهطور تصادفی (مجموعاً 20درس) به عنوان نمونه آماری برگزیده شده است. تکالیف واگرا در این نمونه آماری براساس ویژگیهای انعطافپذیری، اصالت و سیال بودن کدگذاری شدهاند و برای برآورد پایایی آن از روش ضریب همبستگی بین کدگذاران استفاده شده که این ضریب در هریک از کتابهای علوم پایههای اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب برابر با 70/0، 87/0، 86/0، 89/0 و 94/0 برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی و فراوانی درصدی تراکمی) انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان تکالیف واگرا ارائه شده در هر یک از بخشهای کتابهای علوم و پایههای مختلف یکسان نبوده و از نظر سازماندهی طولی نیز دارای نظم مشخصی نمیباشد و میزان این نوع تکالیف در این کتابها 31/30 درصد بوده و بقیه تکالیف از نوع همگرا میباشند و در مقایسه پایهها با یکدیگر میزان تکالیف واگرای ارائه شده از بیشتر به کمتر به ترتیب مربوط به پایههای اول با 5/54، پنجم با 9/30، سوم با 7/30، دوم با 4/29 و چهارم با 5/23 درصد میباشد.
بهرام صالح صدقپور؛ مجید ابراهیم دماوندی؛ زهرا تقوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین معنا و تاثیر تکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی بوده است. این مطالعه به روش دلفی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان زیر مجموعه علوم تربیتی، که درباره تکلیف یادگیری صاحب نظر بوده اند، را شامل می شدند. انتخاب نفر اول پژوهش با روش نمونه گیری نظری بوده و برای انتخاب نفرات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین معنا و تاثیر تکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی بوده است. این مطالعه به روش دلفی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان زیر مجموعه علوم تربیتی، که درباره تکلیف یادگیری صاحب نظر بوده اند، را شامل می شدند. انتخاب نفر اول پژوهش با روش نمونه گیری نظری بوده و برای انتخاب نفرات بعدی از روش نمونه گیری شبکه ایی (گلوله برفی) استفاده شد. حجم نمونه 8 نفر از خبرگان علوم تربیتی بوده است. ابزار استفاده شده در این پژوهش مصاحبه ساختارنایافته بوده است. یافته های پژوهش حاضر به صورت معنایی از تکلیف یادگیری تحت عنوان اکتشافی-نظام مند تعریف شده است. این نوع از تکلیف یادگیری، می تواند رابطه بین مهارتهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی را سرعت بخشد و از سویی دیگر می تواند به صورت یک متغیر میانجی (واسطه) در این رابطه نقش داشته باشد به این معنا که با وجود این نوع از تکلیف مهارت می تواند بر پیشرفت تحصیلی موثرتر باشد.
حسین کریمیان؛ فائزه ناطقی؛ محمد سیفی
چکیده
چکیده هدف ازتحقیق حاضر بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. جامعه آماری،کلیه معلمان استان قم هستند که در پایه سوم تا ششم ابتدایی تدریس می کنند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعه آماری تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ...
بیشتر
چکیده هدف ازتحقیق حاضر بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. جامعه آماری،کلیه معلمان استان قم هستند که در پایه سوم تا ششم ابتدایی تدریس می کنند. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعه آماری تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته که حاوی 32 سوال بر مبنای مهارتهای تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که : 1- میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) متفاوت است. 2- مهارتهای تفکر انتقادی در تمام سطوح (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) در کلیه کتب مطالعات اجتماعی در پایههای سوم تا ششم پایینتر ازحد انتظار است. 3- وضعیت نسبی مهارتهای تفکر انتقادی در سطح توضیح درکتب مطالعات اجتماعی تا حدودی بهتر از سطوح دیگر است. 4- درمجموع، کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدای از ایجاد توانایی مهارتهای تفکر انتقادی مطلوبی در شاگردان برخوردار نیست.
خیرقدم صبوری؛ عفت عباسی؛ مسعود گرامیپور
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-27
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش مورد مطالعه قرارگرفتند. فعالیتها و فنون نمایش خلاق به مدت 18 جلسه 1 ساعته، توسط محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری مهارتهای حلمسئله، ترکیبی وام گرفته از خرده آزمونهای هوش وکسلر شامل درک مطلب، فراخنای ارقام، طراحی مکعبها و شباهتها و خرده آزمون خلاقیت تورنس (آزمون تصویری فرمB) بود. اعتبار ابزار اندازهگیری مهارتهای حل مسأله با استفاده از توافق نظر صاحبنظران روانشناسی، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که با بیش از 95 درصد اطمینان، اجرای فعالیتهای نمایش خلاق بر مهارتهای یادآوری، سازماندهی، تحلیل، تولید و ارزشیابی و به طور کلی بر مهارتهای حل مسئله تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
الهه معزی؛ ملوک خادمی؛ زهرا نقش
چکیده
چکیده هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکرد اجرایی (توجه) و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی بود. این پژوهش از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان دختر و پسر مراکز پیش از دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند که از بین آنها 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) 6 تا 7 ساله از ...
بیشتر
چکیده هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکرد اجرایی (توجه) و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی بود. این پژوهش از نوع علّی – مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان دختر و پسر مراکز پیش از دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند که از بین آنها 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) 6 تا 7 ساله از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از آزمون عصب- روانشناختی کانرز برای ارزیابی توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی کودکان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودکهای مبتنی بر مشارکت و مهدکودکهای سنتی وجود دارد (05/0p<). با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که وجود مشارکت میتواند توجه و عملکرد روانی- حرکتی را تحتتاثیر قرار دهد.
اسماعیل زارعی زوارکی؛ فردین سالمیان
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی- و از نوع زمینهیابی است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر تهران در سال تحصیلی93-94 میباشند که از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی- و از نوع زمینهیابی است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر تهران در سال تحصیلی93-94 میباشند که از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل 40 سوال بود. به منظور تعیین روایی از نظر استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار spss معادل 92/0 تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی چالشها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که چالشهای فراروی مدارس ابتدایی در حوزهی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل: ضعف تجهیزاتی – فنی، ضعف فرهنگی، ضعف انگیزشی- آموزشی معلمان، ضعف زیرساختهای مدیریتی و برنامهریزی و ضعف مالی و اقتصادی میباشد.بنابراین مدارس ابتدایی باید با سیاستگذاری مناسب با این چالش ها مقابله کنند .
عاطفه امرایی؛ اسماعیل سعدی پور؛ حسن اسدزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین برنامهی درسی پنهان و افت تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی93-1392 بود. تعداد نمونه با توجه به میانگین پژوهشهای پیشین، 328 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین برنامهی درسی پنهان و افت تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی93-1392 بود. تعداد نمونه با توجه به میانگین پژوهشهای پیشین، 328 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش برنامهی درسی پنهان از پرسشنامهی محققساخته و برای سنجش میزان افت تحصیلی از سنجش کلاسی معلم استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن متغیرهای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد، برنامهی درسی پنهان و مؤلفههای آن شامل رابطی معلم و دانشآموزان، رابطهی مدیر با دانشآموزان، رابطهی دانشآموزان با یکدیگر، قوانین و مقررات مدرسه در سطح معناداری، افت تحصیلی را پیشبینی میکنند (05/0p>). نتیجه گیری آن که این یافتهها میتوانند کاربردهایی برای برنامهریزی درسی و آموزش و یادگیری دانشآموزان داشته باشد که به تفصیل به آنها پرداخته میشود.
صابر عبدالملکی؛ محمد آرمند
چکیده
بازی جزء لاینفک زندگی کودکان، مفهومی پویا و پیچیده است که به علت وجود تعاریف مبهم از آن بهخصوص وقتی درزمینه کلاس قرار میگیرد، به یک مفهوم و عمل نامعلوم تبدیل میشود. داشتن درک درست از ماهیت بازی و انواع آن باعث میشود مربیان دورههای پیشدبستانی و مهدکودک محیطی سازنده و خلاق را برای رشد همهجانبه کودکان فراهم آورند. هدف پژوهش ...
بیشتر
بازی جزء لاینفک زندگی کودکان، مفهومی پویا و پیچیده است که به علت وجود تعاریف مبهم از آن بهخصوص وقتی درزمینه کلاس قرار میگیرد، به یک مفهوم و عمل نامعلوم تبدیل میشود. داشتن درک درست از ماهیت بازی و انواع آن باعث میشود مربیان دورههای پیشدبستانی و مهدکودک محیطی سازنده و خلاق را برای رشد همهجانبه کودکان فراهم آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم بازی از دیدگاه مربیان مهدکودک و پیشدبستانهای شهر تهران بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. به این منظور 23 نفر از مربیان مهدکودک و پیشدبستانی که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند و اکتشافی در قالب دو سؤال اصلی موردمطالعه قرار گرفتند. دادههای جمعآوریشده، ثبت و کدگذاری شد و در قالب مقولههای اصلی طبقهبندی گردید. تحلیل محتوای درک مربیان از مفهوم بازی منجر به شناسایی 256 کد اولیه، 16 زیر مضمون و 5 مضمون اصلی تخیل (فعالیتهای نمادین، جاندار پنداری، رؤیاپردازی)؛ درگیری فعال (درگیری جسمی و روانی در انجام بازی، همکاری بین بازیکنان)؛ هیجانانگیز (لذتبخش، نشاط و شادمانی، سرگرمی، احساس خوشایندی، امیدواری، آرامش)؛ سیالیت قانونمندی (قوانین مشخص و درعینحال منعطف و قابلتغییر، دستکاری قوانین و چگونگی انجام بازی) و فرایند یادگیری (هدفمندی، رشد اجتماعی و شناختی و عاطفی، کشف و خلق) شد. همچنین تحلیل محتوای درک مربیان از انواع بازی در کلاس منجر به شناسایی 52 کد اولیه، 6 زیر مضمون و 2 مضمون اصلی بازی بدون ساختار (شاگردمحوری، بدون برنامهریزی قبلی) و بازی ساختارمند (مربی محور، هدفمند، تأکید بر یادگیری، برنامهریزیشده) شد.
حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ اکرمالملوک لاهیجانیان؛ سحر رشید
چکیده
شکلگیری نگرش، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرشهای محیط زیستی کودکان پیشدبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روشهای زندگی میباشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش ...
بیشتر
شکلگیری نگرش، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرشهای محیط زیستی کودکان پیشدبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روشهای زندگی میباشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش سال شهر مشهد بودند. در این پژوهش به سبب مشکلات مربوط به همکاری مسئولان مهدکودک و والدین، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و پس از انتخاب سه مهدکودک، 40 نفر از کودکان پنج و شش سال انتخاب شدند. یافتههای مربوط به نگرش از طریق مصاحبه حاصل شد که سؤالات آن از پرسشنامه استاندارد موراک اقتباس شده است. نسخه اقتباس شده از پرسشنامه با تصاویر طراحی شده توسط پژوهشگر حمایت شد که به طور واضح هر یک از سؤالات را معرفی میکرد. روش تجزیه و تحلیل یافتهها، تحلیل محتوای متن مصاحبه و اتوبیوگرافی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بیشتر موارد، نگرشهای انسانمحورانه قویتر از نگرشهای طبیعتگرایانه میباشد و همچنین در مورد بعضی از مفاهیم مانند مفهوم بازیافت، کودکان هیچ ایدهای نداشتند. مهدکودکها به عنوان فضایی که کودکان ساعتهای زیادی از طول روز خود را در مهمترین سنین الگوپذیری و آموزشپذیری در آن سپری میکنند، میتوانند به عنوان یکی از مهمترین فضاها برای تغییر نگرشهای محیط زیستی کودکان در نظر گرفته شوند.
باقر حسنوند؛ صبا حسنوندی
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-20
چکیده
کودکان اتیستیک، از نوعی اختلال نافذ رشدی رنج می برندکه نمود آن، آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارتهای برقراری ارتباطو نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیتهای کلیشهای است. تلاش این پژوهش، پی گیری امکاناتی فراتر از برنامه های مرسوم و تاثیرگذار بر آموزش مهارتهای اجتماعی به این کودکان است. در انجام این پژوهش ابتدا این برنامه و ...
بیشتر
کودکان اتیستیک، از نوعی اختلال نافذ رشدی رنج می برندکه نمود آن، آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارتهای برقراری ارتباطو نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیتهای کلیشهای است. تلاش این پژوهش، پی گیری امکاناتی فراتر از برنامه های مرسوم و تاثیرگذار بر آموزش مهارتهای اجتماعی به این کودکان است. در انجام این پژوهش ابتدا این برنامه و تالیفات مبتنی بر آن در پاسخگویی به سبکهای یادگیری و گرهگاههای یادگیری کودکان اتیستیک و همچنین پژوهشهای انجام شده در کارایی برنامه مزبور در آموزش کودکان دیگر نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در مرحله بعد، از میان کودکان اتیستیک ساکن استان البرز، گروهی که خود و والدینشان، داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، در دو گروه گواه و آزمایش و شرکت در انجام پیش آزمون، برخورداری از آموزشهای مبتنی بر برنامه ریزیچندبعدی و بسته یادگیری چندرسانهای و انجام پس آزمون همراه شدند. تحلیل نتایج، تاثیر معنادار این برنامه و آموزشهای مبتنی بر آن را بر بهبود ارتباطات کلامی و مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیستیک و همچنین کاهش رفتارهای کلیشهای آنها نشان داد . پیشنهاد برآمده از این پژوهش این است کهبا توجه به تفاوت معنیدار بین گروههای آزمایش و کنترل، آموزشهای مبتنی برنامه ریزی چندبعدی و بستههای یادگیری آن در کنار سایر برنامههای هفتگی دانشآموزان اتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.
خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ الهام نقدبیشی
چکیده
چکیده ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر، پیشبینی رضایت شغلی براساس باورهای فراشناخت و دشواریهای تنظیم هیجان و روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری شامل مربیان مهدکودکهای شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بود. 240 نفرمربی به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و سه پرسشنامه، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004)، باورهای فراشناخت ولز (2004) و رضایت شغلی دانت و همکاران (2004) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که همه ابعاد رضایت شغلی تنها براساس باور منفی به کنترلپذیری خطر و افکار (یکی از مؤلفههای باورهای فراشناخت) به صورت منفی و معنادار پیشبینی میشوند. از بین مؤلفههای تنظیم هیجانی، متغیر عدمپذیرش پاسخهای هیجانی و دشواری در دستیابی به رفتارهای هدفمند، توانستند همهی مؤلفههای رضایت شغلی را بهصورت منفی پیشبینی کنند. مؤلفهی دشواری در کنترل تکانهی تنظیم هیجانی، قدردانی را به صورت منفی پیشبینی میکند. فقدان آگاهی هیجانی بعد مسئولیت و رشد و بعد پیشرفت رضایت شغلی را به صورت منفی پیشبینی میکند. براساس یافتههای این پژوهش توصیه میشود که روانشناسان و مشاوران برای ارتقاء سطح رضایت شغلی مربیان مهد کودک به اصلاح راهبردهای تنظیم هیجانات و باورهای فراشناخت در آنان بپردازند.
حسین قمری کیوی؛ سیده هایده کریمی یوسفی؛ بهنام خشنودنیای چماچائی
چکیده
چکیده سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون ...
بیشتر
چکیده سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اردبیل بود که 30 کودک به عنوان نمونه از دو مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند و دو قصه سه بچه خوک و لباس نو امپراطور در طی پنج جلسه در راستای پژوهش برای آنها خوانده شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه بالینی و پرسشنامه اعتماد به نفس و خوداثربخشی استفاده شد و برای تحلیل داده-ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها بیانگر افزایش عزت نفس و خوداثربخشی در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. ضمناً این روش برای بهبود تمرکز و افزایش ارتباط کودکان با هم موثرند. قصهدرمانی میتواند سبب همانندسازی کودک با شخصیتهای مثبت داستان شده و اعتماد به نفس و خوداثربخسی کودک را افزایش دهد.کودکان پیشدبستانی که عزت نفس بالایی دارند از شادکامی بیشتری برخوردار خواهند شد و به تبع خوداثربخشی بالاتری دارند.
امید قاسمی؛ احمد خاکی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانشآموز دختر و 140 دانشآموز پسر) به شیوه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانشآموز دختر و 140 دانشآموز پسر) به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب گردید و افراد نمونه انتخاب شده به عبارات پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه استفاده گردید. برای بررسی تفاوت دختران و پسران در مقیاسهای پرسشنامه از آزمون t مستقل استفاده شد و برای بررسی تفاوت مقیاسها در پایههای سوم تا پنجم ابتدایی از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 بدست آمد . این ضریب برای مقیاس اضطراب 74/0، برای مقیاس افسردگی 73/0، مشکلات سلوکی 64/0 و برای مقیاس جسمانی کردن 61/0 بدست آمد. برای ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخصهای نسبت خی دو بر درجه آزادی، ریشه میانگین خطای برآورد، نیکویی برازش، برازندگی تعدیلیافته، برازندگی نرم شده و برازندگی نرم نشده استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که مقادیر بدست آمده برای این شاخصها نشان میدهد که در مجموع مدل تحلیل عاملی تاییدی در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است. در بررسی تفاوت دختران و پسران نتایج آزمون t مستقل نشان داد مشکلات سلوکی، افسردگی در دو گروه دختران و پسران با هم تفاوت معنیدار دارد. اما در مقیاس اضطراب و جسمانی کردن معنیدار نمیباشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی در مقیاسهای جسمانی کردن و افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد و در مقیاسهای اضطراب و مشکلات سلوکی این تفاوت معنادار میباشد. بهطور کلی، یافتههای پژوهش بیانگر این است که مقیاس نشانهشناسی پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل از پایایی و روایی قابل قبولی در جامعه مورد بررسی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری برای سنجش شخصیت کودکان و مشکلات رفتاری در مقطع ابتدایی استفاده نمود .
مریم لاریجانی؛ سحر رشیدی
چکیده
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی ...
بیشتر
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیشدبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونهی آماری 30 کودک مقطع پیشدبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند. مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیشآزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پسآزمون مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروههای مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد که سطح معنیداری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر میباشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش محیطزیست به کودکان مقطع پیشدبستان تائید میگردد. با توجه به اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش مفاهیم پسماند میتوان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازیها برای آموزشهای محیطزیستی نمود و از فواید آن بهره جست.
محمدحسین خانی؛ محسن محمدی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی حضور دانشآموزان ابتدایی در منطقۀ عمل معلم بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضیات پایۀ پنجم ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف، از روش آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پنجم ابتدایی شهرستان باشت و نمونه 32 نفر از این جامعه بود که ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی حضور دانشآموزان ابتدایی در منطقۀ عمل معلم بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضیات پایۀ پنجم ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف، از روش آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پنجم ابتدایی شهرستان باشت و نمونه 32 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. برای هر دو گروه پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادداری که هر کدام حاوی 20 سؤال هم ارز چهارگزینهای محقق ساخته بود اجرا شد. در طی آموزش درس ریاضیات، دانشآموزان گروه آزمایش در منطقۀ عمل معلم و دانشآموزان گروه کنترل در مناطق دیگر کلاس بر روی صندلیها نشسته بودند. برای تحلیل دادهها دربخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیرمیانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورداستفاده قرارگرفت و دربخش آماراستتنباطی و برای بررسی فرضیۀ پژوهش ازآزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان داد دانشآموزانی که در منطقۀ عمل قرار دارند نتنها نمرۀ بهتری در ریاضیات کسب میکنند بلکه میزان یادداری آنها در مقایسه با دانشآموزانی که در مناطق دیگر قرار دارند بیشتر است.
صدیقه یاسمی؛ مرجان کیان؛ مسعود گرامی پور
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-18
چکیده
پژوهش به منظور مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال پیش دبستانی شهرستان ایوان غرب (استان ایلام) صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کودکان گروه سنی چهار تاپنج سال مهد کودکهای شهرستان ایوان غرب در سال تحصیلی 94-1393بود. روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای بود که تعداد380 کودک بر اساس فرمول تعیین ...
بیشتر
پژوهش به منظور مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال پیش دبستانی شهرستان ایوان غرب (استان ایلام) صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کودکان گروه سنی چهار تاپنج سال مهد کودکهای شهرستان ایوان غرب در سال تحصیلی 94-1393بود. روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای بود که تعداد380 کودک بر اساس فرمول تعیین حجم خوشههای کوکران به صورت تصادفی در 30 خوشه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (اکرز و سدجو، 1992) است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 71/0 به دست آمد. دادهها از طریق آمارتوصیفی و استنباطی (آزمونt مستقل و tتک نمونهای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که نمرات مهارتهای اجتماعی دارای توزیع نرمال است. همچنین نتایج آزمون آماری t مستقل نشان داد که میانگین نمرات دختران در مهارتهای اجتماعی (57/14) به صورت معنیداری بیشتر از میانگین نمرات پسران (78/13) است. همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی در کودکان پیش دبستانی بیشتر از میانگین فرضی جامعه (5/0) بود. به عبارتی، نتایج حاکی از توانایی بیشتر کودکان در مهارتهای اجتماعی نسبت به نمره ملاک است. با توجه به پایین بودن مهارتهای اجتماعی پسران در مقایسه با دختران، برنامههایی برای آموزش این مهارتها به پسران پیش از ورود به مدرسه طرح ریزی و اجرا شود.