ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان
متأسفانه استفاده از درس هنر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در مدارس کشور ما بر خلاف مدارس کشورهای پیشرفته در ما کارنامه خوبی ندارد. یکی از نتایج سیستم فعلی آموزشی از بین رفتن استعدادها و خلاقیتهای هنری دانش آموزان بویژه در دوران ابتدایی است. در توجیه این امر میتوان گفت که هنوز جایگاه هنر و نقش پرورشی آن برای معلمان و مدیران مدارس روشن نیست، وگرنه به آن توجه بیشتری میشد. برای تحقیق در این مورد به موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی در نواحی ششگانه شهر اصفهان پرداخته شد . نمونه آماری در این پژوهش 356 نفر از معلمان ابتدایی شاغل در شهر اصفهان در سال 92-1391 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم با توجه به جنسیت انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی انتخاب گردید. در این پژوهش از یک پرسشنامهی محقق ساخته ی 45 سؤالی استفاده شده است. این پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرانباخ 871/0 به دست آمد. داده های حاصل از این پژوهش به وسیلهی آزمونهای t تک نمونهای، t برای دو نمونهی مستقل و( F ) تجزیه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. نتایج تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داد که نگرش منفی معلمان، کمبود معلم متخصص، عدم آشنایی معلمان با روشهای مناسب تدریس، فقدان امکانات مناسب و ارزشیابی نامناسب از درس هنر، بیشتر از حد متوسط؛ عدم آگاهی مدیران مدارس از نقش هنر در حد متوسط؛ بیتوجهی برنامه ریزان و مسئولین، و بیاطلاعی اولیای دانشآموزان از اهمیت درس هنر، کمتر از حد متوسط مانع اجرای درست درس هنر میشوند.
https://soece.atu.ac.ir/article_7274_6d5da66f8c511f8eeb0a2bb46930cbf6.pdf
2016-04-20
1
15
10.22054/soece.2017.7274
درس هنر
معلمان مدارس ابتدایی
شهر اصفهان
آموزش هنر
مینو
طباطبایی
dmtabatabaie@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه پیام نور فولادشهر
LEAD_AUTHOR
پروین
عباسی
parvinabbasi@yahoo.com
2
- استادیار دانشگاه پیام نورمرکز شاهین شهر.
AUTHOR
اعظم
مرتهب
azam_mortaheb@yahoo.com
3
اعظم مرتهب، کارشناس ارشد دانشگاه پیام نورمرکز اصفهان
AUTHOR
آهنگی، محبوبه. (1383). شناسایی مشکلات آموزش درس هنر از دیدگاه معلمین زن و مرد دوره راهنمایی استان قم سال تحصیلی 83-82، طرح پژوهشی با حمایت شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان قم (ناظرطرح: طاهره پور محمدی).
1
آهنچیان، محمد رضا. (1370). بررسی وضعیت اجرایی برنامه آموزش هنر در مدارس راهنمایی، طرح پژوهشی با حمایت دفتر پژوهش، برنامه ریزی و تالیف کتب درسی، گروه هنر.
2
احمدی، شبنم. (1391). بررسی رابطه درس هنر با خلاقیت دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان دزفول در سال تحصیلی 91-1390، دزفول: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزشی.
3
امیری، فاطمه. (1387). اهداف برنامه درسی هنر پایه سوم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 87-86، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی(تهران مرکزی)، پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی.
4
حاجی حسینی، سهیلا. (1376). بررسی برخی موانع و محدودیتهای برنامه درس هنر از دیدگاه معلمان هنر دوره راهنمایی شهر اصفهان، دانشگاه تربیت معلم، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی.
5
حسینی، محبوبه. (1389). آسیب شناسی آموزش هنر در مقطع راهنمایی مدارس دخترانه منطقه چهار تهران، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی)، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر.
6
حسینی راد، مریم. (1391). مشکلات تدریس هنر، تهران: رشد آموزش هنر، دوره نهم، شماره 4، تابستان 91.
7
حنیفی، محمدحسن. (1379). بررسی مشکلات و موانع اجرای برنامه درسی هنر از دیدگاه معلمان هنر دوره ی راهنمایی استان کردستان در سال تحصیلی 79-78، طرح پژوهشی با حمایت شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان (ناظرطرح: امین اصفهانی زاده).
8
داودیان، تیمور. (1377). بررسی جایگاه آموزش درس هنر (خط، نقاشی و کاردستی) از دیدگاه معلمین پایه سوم و چهارم و پنجم، مدیران، راهنمایان تعلیماتی و کارشناسان آموزش مقطع ابتدایی شهرستان ایلام، طرح پژوهشی با حمایت شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام (ناظرطرح: یدالله پاک سرشت).
9
زارعی، ناهید. (1380). بررسی موانع و مشکلات درس هنر در دوره ابتدایی و ارائه راهکارهای عملی در شهرستان میبد و اردکان در سال تحصیلی 80-1379، طرح پژوهشی با حمایت شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان یزد (ناظرطرح: سید سعید مظلومی).
10
سلطانی، زهره. (1388). شناسایی دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی دختران (دولتی) شهر تهران نسبت به برنامه درسی تربیت هنری (بر اساس کتاب راهنمای معلم)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی.
11
شرفی، حسن. (1376). هنر معلمی و معلمی هنر در دبستان، مجله رشد معلم، دوره 8، شماره 126، اردیبهشت 76.
12
شرفی، حسن. (1382). ارزیابی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی (نقاشی، کاردستی و خوشنویسی) از دیدگاه مدیران و دانش آموزان در منطقه یک تهران، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه،شماره 4، تابستان 1385، صفحه 150-123.
13
عارف نیا، فرشته. (1372). بررسی وضعیت آموزش هنر در مدارس ابتدایی تهران در سال 72-1371، فرهنگ نامه هنر، شماره 27، 1376، ص 29.
14
کاظمی، حمید. (1375). بررسی جایگاه تدریس هنر در مدارس راهنمایی استان سمنان از دیدگاه معلمان و دانشآموزان، طرح پژوهشی با حمایت شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان (ناظرطرح: محمد مهدی هراتی).
15
کوسه لو، قاسم. (1377). بررسی علل عدم توجه به تدریس موثر درس هنر در دوره ابتدایی درپایه های چهارم و پنجم شهر تهران، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی(تهران مرکزی)، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی.
16
کیومرثی، غلامعلی. (1389). آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیتهای پرورشی مدارس و دستیابی به اهداف تربیتی، تهران: انتشارات مدرسه،چاپ 4، 136 صفحه
17
لطفی، لیلا. (1390). آسیبشناسی برنامه درسی هنر از نظر معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نور، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی.
18
محمدپور، آیت الله. (1381). بررسی چگونگی آموزش هنر در مدارس دوره ابتدایی شهر تهران، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی(تهران مرکزی)، پایان نامه کارشناسی ارشد نقاشی.
19
محمد مرادی، رحیم. (1390). بررسی ارزشیابی فعالیتهای یاددهی یادگیری درس هنر و تأثیر ویژگیهای معلمان در آن، در بین دانشآموزان ابتدایی پایه پنجم شهرستان سرپل زهاب سال تحصیلی 90-89، همدان: دانشگاه پیام نورمرکز همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش.
20
ملازهی، علی اصغر. (1384). بررسی راهکارهای افزایش اثربخشی درس هنر در مدارس مقطع ابتدایی استان سیستان و بلوچستان، طرح پژوهشی با حمایت شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان - ملکی، حسن (1379)، برنامه درسی راهنمای عمل، مشهد: انتشارات پیام اندیشه، ویراست دوم، 312 صفحه
21
ملکی باب هویزی، علی اصغر. (1382). نظرسنجی از معلمین ابتدایی شهرستان زرند در مورد علل عدم ارائه صحیح درس هنر و بررسی راه کارهای آن، کرمان: سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کرمان مرکز آموزش و پرورش، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی.
22
ورزشکار رودی، محمد رضا. (1380). بررسی و مقایسه جایگاه هنر و اثرات آن بر یادگیری و رشد خلاقیت دانش آموزان از دیدگاه معلمان مرد و زن مقطع ابتدایی در شهرستان خواف، تربت حیدریه: دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه کارشناسی آموزش ابتدایی.
23
یوسفی افراشته، مجید. (1388). بررسی موانع و محدودیتهای پرورش خلاقیت در آموزش درس هنر و رابطه بین خلاقیت معلمان هنر و نگرش آنان نسبت به استفاده از روشها و فنون تدریس خلاقیت محور در مدارس راهنمایی تحصیلی شهر همدان، تهران: دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد تحیقات آموزشی، 158 صفحه
24
یوسفی افراشته، مجید، شیخی فینی علی اکبر، مظری صالح سلطان حسین، و رشیدی مهران. (1391). تأثیر آموزش مؤثر هنر در پرورش خلاقیت دانشآموزان، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز بهار و تابستان 1391 ،دوره ششم، شماره 1، صص 66-47
25
Alter, Frances, Hays, Terrence, OʼHara, Rebecca. (2009), The Challenges of Implementing Primary Arts Education: What Our Teachers Say, Australasian Journal of Early Childhood, volume 34, 4 .22-30
26
Carroll, Karen Lee. (2010), What If They Believed Us? How Well Prepared Are Art Educators to Deliver on the Promises of Art Education? Maryland Institute College of Art, Baltimore, Maryland, USA, Arts Education Policy Review, 112 (1), 9-25 .
27
Chen, Tongji. (2012), The Study on Practical Teaching Reform of Modern Art Design Education Based on Information Technology, Advances in Computer Science, Environment, Ecoinformatics, and Education, Volume 217 of the series Communications in Computer and Information Science , 106-110
28
Downing, Dick. (2004), Saving a Place for the Arts? A Survey of the Arts in Primary Schools In England, Management in Education, June 2004, vol. 18, no. 3, 23-27.
29
Liu, Hua. (2013), Practical Teaching Research of College Art Design, Informatics and Management Science I, Lecture Notes in Electrical Engineering, Volume 204, pp 577-583.
30
Nalbur Taşdemir, Vicdan. (2010), Attitudes of the students of primary education class teaching department to the visual arts education course, Marmara University, Atatürk Faculty of Education, Primary Education Department, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 2, no. 2, pp. 2572-2576.
31
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیشدبستانی: پیامدهای آموزشی
نظریۀ ذهن به شخص اجازه میدهد افکار، آرزوها و نیات را به دیگران نسبت دهد، بتواند اعمال آنها را پیشبینی یا توصیف کند و نیات آنها را درک کند. این پژوهش با هدف بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیشدبستانی انجام شده است. روش پژوهش پسرویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف فوق، 60 کودک پیشدبستانی دختر و پسر 4، 5 و 6 سال به روش نمونهگیری در دسترس از مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی منطقه 6 شهر تهران انتخاب شدند و آزمونهای تکالیف نظریۀ ذهن از طریق چهار آزمون تناظر یکبهیک، خانۀ عروسکها، بازگویی داستان و پیشبینی باور به صورت بازی با کودکان اجرا شدند و برای تحلیل آماری دادهها از آزمون مجذور خی استفاده شد. نتیجه تحلیل دادهها با استفاده از مجذور خی نشان داد که به طور کلی عامل سن در انجام دادن تکالیف نظریۀ ذهن در سطح خطای کمتر از 05/0 معنادار بوده است. بدین معنا که کودکان 4 سال، 5 سال و 6 سال عملکرد یکسانی نداشتند. به صورت معناداری 5 سالها بهتر از 4 سالها و 6 سالها بهتر از 5 سالها عمل کرده بودند. براساس یافتهها، اکتساب نظریۀ ذهن با افزایش سن امکانپذیر خواهد بود و با توجه به میزان آشنایی کودکان با ابزار آزمایش به علت تجارب روزانۀ زندگی، پاسخهای صحیح افزایش پیدا میکند. تحول نظریۀ ذهن پیامدهایی برای رشد مفهوم خود دارد و برای درک دنیای اجتماعی و تعاملات اجتماعی امری بنیادی محسوب میشود
https://soece.atu.ac.ir/article_7275_d035adfc3dfd44e2b155af87e2bb47a7.pdf
2016-04-20
17
33
10.22054/soece.2017.7275
نظریۀ ذهن
تحول
کودکان پیشدبستانی
باقر
غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
1
استاد روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
فرزانه
معتمدی
f.motamedi@gmail.com
2
دکتری روانشناسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
معصومه
حسنیه
3
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
AUTHOR
حسنزاده، سعید. (1384). تئوری ذهن در کودکان ناشنوا. پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی، 16: 164-143.
1
عبدالهزادهرافی، مهدی؛ بهرامی، هادی؛ میرزمانی، سید محمود و صالحی، مسعود. (1389). تحول نظریۀ ذهن در دانشآموزان عقبمانده ذهنی و ارتباط آن با تعداد خواهر و براداران. مجله توانبخشی، 11 (4): 27-19.
2
نسائیان، عباس؛ عبدالهزادهرافی، مهدی؛ مرادی، معصومه و کاوه، منیژه. (1389). تأثیر آموزش باور کاذب بر پاسخگویی به تکالیف نظریه ذهن در کودکان 3 تا 6 سال. روانشناسی معاصر، 5(1): 70-63.
3
Acarlar, F & Kaysili, B. (2011). The Development of Theory of Mind According to False Belief Performance of Children Ages 3 to 5. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(4), 1821-1826.
4
Adrian, J. E., Clemente, R. A., Villanueva, L., & Rieffe, C. (2005). Parent–child picturebook reading, mothers’ mental state language and children’s theory of mind. Journal of Child Language, 32(03), 673-685.
5
Astington, J. W., & Baird, J. A. (2005). Why language matters for theory of mind. New York, NY: Oxford University Press.
6
Astington, J. W., & Jenkins, J. M. (1999). A longitudinal study of the relation between language and theory-of-mind development. Developmental psychology, 35(5), 1311-1320.
7
Baillargeon, R., Scott, R. M., & He, Z. (2010). False-belief understanding in infants. Trends in cognitive sciences, 14(3), 110-118.
8
Bjorklund, D. F. (2000). Children’s thinking developmental function and individual differences (3th ed). Belmont, CA: Wadsworth.
9
Cheung, C. (2010). Environmental and cognitive factors influencing children’s theory of mind development. Thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Department of Human Development and Applied Psychology Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
10
Dahlgren, S., Sandberg, A.D.M & Larsson, M. (2010). Theory of mind in children with severe speech and physical impairments. Research in Developmental Disabilities, 31, 617–624.
11
Doherty, M. (2009). Theory of Mind: How Children Understand Others' Thoughts and Feelings. Hove and New York: Psychology Press.
12
Donaldson, M. (1987). Children’s Mind. London: Great Britain.
13
Dore, R & Lillard, A. (2015). Theory of Mind and Children’s Engagement in Fantasy Worlds. Imagination, Cognition and Personality, 34(3), 230–242.
14
Dungan, J., & Saxe, R. (2012). Matched false-belief performance during verbal and nonverbal interference. Cognitive Science, 36, 1148–1156.
15
Flavell, J. H. (1986). The development of children’s knowledge about the appearance reality distinction. American Psychologist, 41(4), 418-425.
16
Flavell, J. H. (1999). Cognitive development: Children’s knowledge about the mind. Annual Review of Psychology, 50(1), 21-45.
17
Flavell, J. H., & Miller, P. H. (1998). Social cognition. In D. Kuhn & R. Siegler (Eds.), Handbook of child psychology: cognition, perception, and language (Vol. 2., pp. 851-887). New York: Wiley.
18
Flavell, J. H., Flavell, E. R., & Green, F. L. (1983). Development of appearance– reality distinction. Cognitive Psychology, 15(1), 95-120.
19
Gauvain, M. & Robert L. Munroe, R. L. (2014). Development of Perspective Taking in Relation to Age, Education, and the Presence of Community Features Associated With Industrialization: A Four-Culture Study. Cross-Cultural Research, 48(1), 32– 44.
20
Genkins, J. M. & Astington, J. W. (1996). Cognitive factors and family structure associated with theory of mind. Developmental psychology, 32(1), 70-78.
21
Gopnik, A, & Astington, J. W. (1988). Children’s understanding of representational change and its relation to the understanding of false belief and the appearance-reality distinction. Child Development, 59, 26-37.
22
Hale, C. M., & Tager‐Flusberg, H. (2003). The influence of language on theory of mind: A training study. Developmental science, 6(3), 346-359.
23
Heuvel-Panhuizen, M., Elia, I. & Robitzsch, A (2015). Kindergartners’ performance in two types of imaginary perspective-taking.Mathematics Education, 47(3), 345–362.
24
Kazdin, A. E. (Eds.). (2000). Encyclopedia of psychology (vols 1-8). Washington, DC: American Psychological Association.
25
Leslie A. M. (1987). Pretense and Representation. The Origins of a ‘‘Theory of Mind’’. Psychological Review. 94, 412–426.
26
Liszkowski, U. (2013). Using theory of mind. Child development perspectives journal, 7, 104–109.
27
Loureiro, C. P. (2013). The Relationship between Theory of Mind and Moral Development in Preschool Children. Paidéia, 23(54), 93-101.
28
Mar, R. A. Tackett, J. L. & Moore, C (2010). Exposure to media and theory-of-mind development in Preschoolers. Cognitive Development, 25(1) 69-78.
29
McAlister, A. R., & Peterson, C. C. (2012). Siblings, theory of mind, and executive functioning in children aged 3–6 years: New longitudinal evidence. Child Development, 84(4), 1442–1458.
30
Meristo, M., Morgan, G., Geraci, A., Iozzi, L., Hjelmquist, E., Surian, L., & Siegal, M. (2012). Belief attribution in deaf and hearing infants. Developmental Science 15(5), 633-640.
31
Mounoud, P. (1996). Perspective–taking and attribution: From Piaget’s theory to childrens theory of mind. Swiss Journal of Psychology, 55(2/3), 93-103.
32
Rhodes, M. & Brandone, A. C. (2014). Three-year-olds’ theories of mind inactions and word. Developmental Psychology, 5(263), 263- 271.
33
Richert, R. A., & Smith, E. I. (2011). Preschoolers’ quarantining of fantasy stories. Child Development, 82(4), 1106–1119.
34
Rubio-Fernandez, P., & Geurts, B. (2013). How to pass the false-belief task before your fourth birthday. Psychology Science, 24, 27–33.
35
Russell, P.A., Hosie, J. A., Gray, C. D., Scott, C., Hunter, N., Banks, J. S., Ruftman, T. & et al. (2003). How language relates to belief, desire, and emotion understanding. Cognitive Developmental, 18, 139-158.
36
Scholl, B. J., & Leslie, A. M. (2001). Minds, Modules, and Meta analysis. Child Development, 72(3), 696-701.
37
Scott, R. M., He, Z., Baillargeon, R., & Cummins, D. (2012). False-belief under- standing in 2.5-year-olds: evidence from two novel verbal spontaneous -response tasks. Development Sciences, 15(2), 181–193.
38
Senman, P. L. (2002). Cognitive processes in theory of mind tasks: Inhibition of attention and symbolic representation in young children. Available from http://wwwLib. Umi.com/Proquest/Dissertation/ Research.
39
Shahaeian, A., Nielsen, M., Peterson, C & Slaughter, V. (2014). Iranian Mothers’ Disciplinary Strategies and Theory of Mind in Children: A Focus on Belief Understanding. Journal of Cross-Cultural Psychology. 45(7), 1110-1123.
40
Slauter. V., & Repacholi, B. (2003). Introduction: Individual differences in theory of mind, in B. Repacholi & V. Slauter (eds.), Individual differences in theory of mind. (pp. 13-39). New York: Psychology Press.
41
Taylor, M., Carlson, S. M., Maring, B. L., Gerow, L., & Charley, C. M. (2004). The characteristics and correlates of fantasy in school-age children: Imaginary companions, impersonation, and social understanding. Developmental Psychology, 40(6), 1173–1187.
42
Thirion-Marissiaux, A. F., & Nader-Grosbois, N. (2008). Theory of mind "emotion", developmental characteristics and social understanding in children and adolescents with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 29(5), 414-430.
43
Wellman, H. M., Phillips, A. T., & Rodriguez, T. (2000). Young children's understanding of perception, desire, and emotion. Child Development, 71(4), 895-912.
44
Wimmer, H., & Perner, J. (1983). Beliefs about belief: Representation and constraining function of wrong beliefs in young children understands of deception. Cognition, 13(1), 103-128.
45
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی
هدف از این پژوهش بررسی چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی- و از نوع زمینهیابی است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر تهران در سال تحصیلی93-94 میباشند که از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل 40 سوال بود. به منظور تعیین روایی از نظر استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار spss معادل 92/0 تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی چالشها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که چالشهای فراروی مدارس ابتدایی در حوزهی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل: ضعف تجهیزاتی – فنی، ضعف فرهنگی، ضعف انگیزشی- آموزشی معلمان، ضعف زیرساختهای مدیریتی و برنامهریزی و ضعف مالی و اقتصادی میباشد.بنابراین مدارس ابتدایی باید با سیاستگذاری مناسب با این چالش ها مقابله کنند .
https://soece.atu.ac.ir/article_7276_95fa0d6c12871ceb82cedd15b2a862e3.pdf
2016-04-20
35
49
10.22054/soece.2017.7276
آموزش ابتدایی
مدارس هوشمند
فناوری اطلاعات و ارتباطات
چالشها
اسماعیل
زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
فردین
سالمیان
salemianfardin@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
پورآتشی، مهتاب و مختارنیا، محمد (1387). بررسی نظرات اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران پیرامون موانع استفاده از فنآوری اطلاعات. علوم کشاورزی ایران، دوره 39-2، شماره 1: 205-197.
1
رحیمیدوست، غلامحسین؛ رومیانی، یونس؛ اسلامی، محمدعلی و جوانمرد، علی (1390). بررسی مشکلات تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی مدارس. همایش تضمین کیفیت در آموزش، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، آذرماه1390.
2
رضوی، سید عباس(1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
3
زارعی زوارکی، اسماعیل؛ قاسمتبار، سید عبدالله و مومنیراد، اکبر (1392). مبانی نظری و عملی کاربرد اینترنت در فرایند تدریس و یادگیری. تهران: آوای نور.
4
زارعی زوارکی، اسماعیل (1380). تکنولوژی اطلاعات در هند. فصلنامه علمی هند، شماره6، پاییز 1380.
5
زارعی زوارکی، اسماعیل و مرادی، رحیم. (1393). اختلالات طیف اوتیسم: مفاهیم، نظریهها و راهبردهای آموزشی مبتنی بر فناورری اطلاعات و ارتباطات، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
6
حسینیخواه ، علی (1387). بررسی نظریه انتشار نوآوری در حوزه آموزش. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 7 (26): 178-151.
7
شریفی، اصغر (1383). ارائه چارچوب ادراکی برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در نظام مدریت دانشگاه. پایاننامهی دکتری، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران.
8
شهباز، سوزان (1385). بررسی موانع کاربرد فاوا در مدارس متوسطه شهر اصفهان از نظر دبیران و مدیران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
9
صرافیزاده، اصغر (1383). فناوری اطلاعات در سازمان (مفاهیم و کاربرد)، تهران: میر.
10
عنایتی، ترانه؛ فرشیده، ضامنی و زنگانه، محمدجواد (1390). شناسایی موانع اصلی کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس متوسطه شهرستان علیآباد کتول. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (4): 115-97.
11
فرجاللهی، مهران؛ معینیکیا، مهدی و عباسی، رضا (1392). بررسی موانع بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس و یادگیری از دیدگاه دبیران ناحیه دو استان قم. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3 (3): 70-57.
12
فرمهینی فراهانی، محسن (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.
13
فلورین، لنی و هگرتی، جان (2004). فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیازهای آموزشی ویژه. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و فاطمه جعفرخانی (1391). تهران: آوای نور
14
کلانتری، خلیل (1391). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی اقتصادی با استفاده از نرمافزار spss. چاپ پنجم، تهران: فرهنگ صبا.
15
Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environments: A review of the literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245.
16
Drent, M., & Meelissen, M. (2008). Which factors obstruct or stimulate teacher educators to use ICT innovatively?. Computers & Education, 51(1), 187-199.
17
Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. 3th Edition, Sage Publications Ltd: London
18
Jones, A. (2004). A review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teachers.
19
Levin, T., & Wadmany, R. (2008). Teachers' views on factors affecting effective integration of information technology in the classroom: Developmental scenery. Journal of Technology and Teacher Education, 16(2), 233-263.
20
Littlejohn, A., Suckling, C., Campbell, L., & McNicol, D. (2002). The amazingly patient tutor: students’ interactions with an online carbohydrate chemistry course. British Journal of Educational Technology, 33(3), 313-321.
21
Sanjra, A., & Gonjalez, S. (2010). The role of information & communication technology in improving teaching & learning processes in primary & secondary school. Journal of ALTJ, 18(3), 207-220.
22
Santrock, J. W. (2008). Educational psychology McGraw Hill Co. New York.
23
Titah, R., & Barki, H. (2009). Nonlinearities between attitude and subjective norms in information technology acceptance: a negative synergy?. Mis Quarterly, 33(4), 827-844.
24
Totter, A., Grote, G., & Stütz, D. (2006). ICT and schools: Identification of factors influencing the use of new media in vocational training schools. In Proceedings of the 5th European Conference on e-Learning (p. 469).
25
Toprakci, E. (2006). Obstacles at integration of schools into information and communication technologies by taking into consideration the opinions of the teachers and principals of primary and secondary schools in Turkey. Journal of Instructional Science and Technology (e-JIST), 9(1), 1-16.
26
UNESCO VIS. (2004). A comparative analysis of ICT integration and e-readiness in schools across Asia. ISBN 978- 92- 9189- 148- 1 Ref: VIS/ 2014/ ICT/ TD/3.
27
Valdez, G. (2005). Critical Issue: Technology : A Catalyst for Teaching and Learning in the Classroom. North Central Regional Educational Laboratory. Retrieved on January 16, 2006 from http://www.ncrel.org/ sdrs/areas/ issues/ methods/technlgy/te600.htm
28
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روانسنجی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی در دانشآموزان مقطع ابتدایی
پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانشآموز دختر و 140 دانشآموز پسر) به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب گردید و افراد نمونه انتخاب شده به عبارات پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه استفاده گردید. برای بررسی تفاوت دختران و پسران در مقیاسهای پرسشنامه از آزمون t مستقل استفاده شد و برای بررسی تفاوت مقیاسها در پایههای سوم تا پنجم ابتدایی از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 بدست آمد . این ضریب برای مقیاس اضطراب 74/0، برای مقیاس افسردگی 73/0، مشکلات سلوکی 64/0 و برای مقیاس جسمانی کردن 61/0 بدست آمد. برای ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخصهای نسبت خی دو بر درجه آزادی، ریشه میانگین خطای برآورد، نیکویی برازش، برازندگی تعدیلیافته، برازندگی نرم شده و برازندگی نرم نشده استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که مقادیر بدست آمده برای این شاخصها نشان میدهد که در مجموع مدل تحلیل عاملی تاییدی در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است. در بررسی تفاوت دختران و پسران نتایج آزمون t مستقل نشان داد مشکلات سلوکی، افسردگی در دو گروه دختران و پسران با هم تفاوت معنیدار دارد. اما در مقیاس اضطراب و جسمانی کردن معنیدار نمیباشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی در مقیاسهای جسمانی کردن و افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد و در مقیاسهای اضطراب و مشکلات سلوکی این تفاوت معنادار میباشد. بهطور کلی، یافتههای پژوهش بیانگر این است که مقیاس نشانهشناسی پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل از پایایی و روایی قابل قبولی در جامعه مورد بررسی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری برای سنجش شخصیت کودکان و مشکلات رفتاری در مقطع ابتدایی استفاده نمود .
https://soece.atu.ac.ir/article_7277_073b861259dbcf26e97f3e42055d7fa9.pdf
2016-04-20
51
66
10.22054/soece.2017.7277
شخصیت کودک
اضطراب
افسردگی
مشکلات سلوکی
اختلالات جسمانی
روایی
پایایی
امید
قاسمی
oghasemi13@yahoo.com
1
مدرس رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستان و دبستان، دانشگاه پیامنور دلیجان
LEAD_AUTHOR
احمد
خاکی
ahmadkhaki@yahoo.com
2
مدرس رشته مشاوره دانشگاه پیامنور دلیجان. دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی تهران
AUTHOR
ایمانی، رویا و محب، نعیمه (1388). رابطه بین بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان. زن و مطالعات خانواده. 2 (6): 49-29.
1
آلن، مری جی و وین، وندی ام. (1979). مقدمهای بر نظریههای اندازه گیری روانسنجی. ترجمه علی دلاور (1392). تهران : سمت.
2
قاسمی، امید (1394). سنجش شخصیت کودکان در مقطع ابتدایی. دلیجان: بهریار.
3
صابری، هایده (1387). همهگیرشناسی اختلالات عاطفی و رفتاری در کودکان مقطع ابتدایی. اندیشه و رفتار، 2 (8): 34-19.
4
غباریبناب، باقر؛ پرند، اکرم؛ خانزاده، فیروزجاه؛ عباسعلی، حسین؛ موللی، گیتا و نعمتی ، شهروز (1388). میزان شیوع مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9 (3): 238-223.
5
کریمی، مرید؛ کیخاونی، ستار و محمدی، محمد باقر (1389). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18 (3): 68-61.
6
مینایی، اصغر (1385) . بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی سوالهای سندرومی پرسشنامه خودسنجی آخنباخ. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7 (1): 60-45.
7
هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز (1387).کودکاناستثناییمقدمهایبرآموزشهایویژه . ترجمه مجتبی جوادیان (1994)، مشهد: آستان قدس رضوی.
8
Al-Jawadi, A. A., & Abdul-Rhman, S. (2007). Prevalence of childhood and early adolescence mental disorders among children attending primary health care centers in Mosul, Iraq: a cross-sectional study. BMC Public Health, 7(1), 274.
9
Fanti, K. A. (2007). Trajectories of pure and co-occurring internalizing and externalizing problems from age 2 to age 12: Findings from the NICHD study of early child care.
10
Kusche, C. A., Greenberg, M. T., & Beilke, R. (1988). Seattle personality questionnaire for young school-aged children. Unpublished manuscript. University of Washington, Department of Psychology, Seattle.
11
Rutter, M., Kim‐Cohen, J., & Maughan, B. (2006). Continuities and discontinuities in psychopathology between childhood and adult life. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3‐4), 276-295.
12
Felce, D. (2007). A comprehensive guide to intellectual and developmental disabilities. I. Brown, & M. E. Percy (Eds.). PH Brookes.
13
Hallahan, D. P. & Kauffman, J. M. (2003). Exceptional children: Introduction to special education (9 th ed). Boston: Alln and Bacon.
14
Fortin, L., Lessard, A., & Marcotte, D. (2010). Comparison by gender of students with behavior problems who dropped out of school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5530-5538.
15
Ştefan, C. A., & Miclea, M. (2010). A preliminary efficiency study of a multifocused prevention program for children with deficient emotional and social competencies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 127-139.
16
Kline, P. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed). New York: Guilford Press.
17
Sun, J. (2005). Assessing goodness of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 37(4), 240.
18
Talmy, S. (2010). Qualitative interviews in applied linguistics: From research instrument to social practice. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 128-148.
19
Winter, G. (2000). A comparative discussion of the notion of'validity'in qualitative and quantitative research. The qualitative report, 4(3), 1-14.
20
Zikmund, W. (2003). Business research methods 7th ed., Thomson/South-Western.
21
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از لحاظ میزان توجه به کلاههای تفکر ادوارد دوبونو
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از نگاه شش کلاه تفکر خلاق ادوارد دوبونو به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرفنظر گردید و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان 198 مرتبه به مؤلفههای تفکر خلاق، توجه کرده که توزیع آن در مؤلفههای آمار و ارقام و واقعیتها؛ احساسات، عواطف و حس ششم؛ قضاوت منفی و تظاهر به مخالفت؛ روشنایی و خوشبینی و برخورد سازنده و مثبت؛ تفکر خلاق، ایجاد انگیزه و حرکت؛ کنترل، خونسردی و رهبری به ترتیب 52، 37، 32، 26، 30، 21 فراوانی بوده است. همچنین در بین کلاههای مختلف، کلاه اول با میزان بار اطلاعاتی 979/0 و ضریب اهمیت 180/0 بیشترین توجه و کلاه ششم با میزان بار اطلاعاتی 787/0 و ضریب اهمیت 145/0 کمترین توجه را به خود اختصاص داده بودند
https://soece.atu.ac.ir/article_7280_bd531877a3ec3c07e09941f855c77fa9.pdf
2016-04-20
67
94
10.22054/soece.2017.7280
تفکر
تفکر خلاق
ادوارد دوبونو
مطالعات اجتماعی
ششم دبستان
تحلیل
رضا
جعفری هرندی
rjafarih@yahoo.com
1
دانشگاه قم- دانشکده ادبیات و علوم انسانی
LEAD_AUTHOR
آذر، عادل. (1380). بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش دادهها در تحلیل محتوا. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 37 و 38: 18-1.
1
امیدینیا، مریم. (1391). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیده نوجوان فارسی دهه 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
2
جعفری هرندی، رضا؛ نصر، احمدرضا و میرشاه جعفری، ابراهیم. (1387). تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتابهای درسی. فصلنامه روششناسی حوزه و دانشگاه، 55: 58- 33.
3
جمشیدی، فریبا. (1389). بررسی میزان توجه به تفکر خلاق در برنامه درسی علوم تجربی چهارم و پنجم دوره ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
4
حسینی، افضل السادات. (1387). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن. مشهد: انتشارات آستان قدس.
5
حسینی مزینان، اعظمالسادات. (1392). تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارتهای خوانداری) ششم دبستان به منظور بررسی قابلیت پرورش تفکر خلاق. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س).
6
دیبایی صابر، محسن؛ جعفری ثانی، حسین و آیتی، محسن. (1389). میزان درگیری برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی(پایه سوم و چهارم) با مهارتهای سواد خواندن براساس مطالعه بینالمللی پرلز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 36: 49-29.
7
رئیس دانا، فرخ لقا. (1374). تحقیق و بررسی محتوای برنامه درسی ریاضی دوره راهنمایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21: 106 - 86.
8
سلیمانپور، جواد. (1383). مهارتهای تدریس نوین با تأکید بر کاربرد تفکر انتقادی و خلاقیت. تهران: انتشارات احسن.
9
شریعتمداری، علی. (1393). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
10
شکرپور مغانلو، زهرا. (1393). تحلیل محتوای کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی پایههای (چهارم، پنجم، ششم) براساس عوامل خلاقیت گیلفورد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
11
شکوهی، غلامحسین. (1368). ماهیت مراحل رشد و فلسفه دورههای تربیتی. فصلنامه تعلم و تربیت، 18: 32-10.
12
عابدیان اصفهانی، منصوره. (1394). تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی براساس مؤلفههای تفکر خلاق ادوارد دوبونو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
13
فتحی واجارگاه، کوروش. (1390). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. تهران: انتشارات بال.
14
فرمهینی فراهانی، محسن. (1390). تربیت در نهجالبلاغه. تهران انتشارات آییژ.
15
فیشر، رابرت. (1385). آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود مینایی مقدم، افسانه نجاریان، اهواز: انتشارات رسش.
16
کاهنی، ثریا و مؤمنی مهموئی، حسین. (1394). تحلیل محتوای کتب ریاضی متوسطه اول براساس تفکر خلاق. مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران: مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
17
کوچکی، سکینه. (1394). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر پنج نوع تفکر نقادانه، خلاق، منطقی، سیستمی و حل مسئله. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
18
ماهیگیر، عبدالمجید. (1392). تحلیل محتوای کتاب کار تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی از نظر توجه به مقولههای آموزش تفکر لیپمن و بررسی اثربخشی آن از نظر معلمان شهرستانهای سیریک و میناب در سال تحصیلی 92- 1391. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
19
ملکی، حسن. (1394). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: انتشارات پیام اندیشه.
20
موسوی، معصومه. (1393). تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم مقطع ابتدایی براساس میزان توجه به تفکر خلاق. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
21
نجفزاده، برات. (1395). تحلیل مؤلفه های تفکر خلاق ادوارد دوبونو در محتوای کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی ایران در سال 1394. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم.
22
نوریان، محمد. (1389). تحلیل برنامه درسی دوره ابتدایی ایران. تهران: انتشارات گویش نو.
23
یارمحمدیان، محمد حسین (1391). اصول برنامهریزی درسی. تهران: یادواره کتاب.
24
Alkhateeb, O. S. (2015). The Effect of the Six Hats Based on Program in the Development of the Pivotal Thinking of Islamic Concepts Students in Hussein University. Journal of Education and Practice, 2: 1-14.
25
Ernst, J., & Monroe, M. (2004). The effects of environment‐based education on students' critical thinking skills and disposition toward critical thinking. Environmental Education Research, 10(4), 507-522.
26
Grainger, T., & Barnes, J. (2006). Creativity in the primary curriculum. Routledge.
27
Klieger, A., & Sherman, G. (2015). Physics textbooks: do they promote or inhibit students’ creative thinking. Physics Education, 50(3), 305-309.
28
Koludrović, M. (2009). Textbook questions and tasks as stimulating elements to divergent thinking. Pedagogijska istraživanja, 6(1-2), 179-190.
29
Lipman M. (1988). Critical thinking: What can it be?. Educational Leadership, 46: 38-43.
30
Martin, D. S., Craft, A. R., & Tillema, H. H. (2002). Developing critical and creative thinking strategies in primary school pupils: An inter-cultural study of teachers' learning. Journal of in-service education, 28(1), 115-134.
31
UNESCO. (2005). A Comprehensive Strategy for Textbooks and learning Materials. Paris: UNESCO.
32
Zakiah S, Mustafa S, Norazila A A. (2011). Creative Thinking Ability of Primary School Children in Kuching, Sarawak, International Conference on Applied and Creative Arts, Universiti Malaysia Sarawak. 1-10.
33
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی بازی مشترک مادر- کودک بر کاهش اختلال دلبستگی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی
هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر کاهش علائم اختلال دلبستگی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی همراه با گروه گواه و با ارزیابی به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود، به این صورت که تعداد 32 دانشآموز پسر دارای نمره بالای اختلال دلبستگی، از مدارس ابتدایی شهر اصفهان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی تعداد 16 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه گواه گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش یک دوره هشت جلسهای به صورت هفتگی با مشارکت مادران و بازی با کودک دریافت کردند، در حالیکه آزمودنیهای گروه گواه چنین مداخلهای دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه با استفاده از فرم والد پرسشنامه اختلال دلبستگی راندولف مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله بازی مشترک مادر- کودک باعث کاهش 3/83% علائم اختلال دلبستگی در مرحله پسآزمون و کاهش 9/78% این اختلال در مرحله پیگیری میشود. براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش بازی مشترک مادر- کودک در کاهش علائم اختلال دلبستگی موثر بوده است و با استفاده از این روش مداخلهای، میتوان در جهت کاهش شدت علائم اختلال دلبستگی و همچنین بهبود رابطه مادر و کودک استفاده کرد.
https://soece.atu.ac.ir/article_7281_1d38e8ac034a97ecae5f95cd9ea7b84a.pdf
2016-04-20
95
111
10.22054/soece.2017.7281
بازی مشترک مادر- کودک
اختلال دلبستگی
دانشآموزان پسر مقدمه
سعیده
سبزیان
sabzian1989@yahoo.com
1
لرستان
LEAD_AUTHOR
حسینعلی
مهرابی
hosseinmehrabi@yahoo.com
2
استادیار روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مهرداد
کلانتری
m.kalantari@yahoo.com
3
دانشیار روانشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
جهانبخش، مرضیه؛ بهادری، محمد حسین؛ امیری، شعله و جمشیدی، آذر (1390). اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر علائم نافرمانی مقابلهای در دختران دارای مشکلات دلبستگی، مجله روانشناسی بالینی، 3(4): 49-41.
1
دروز،آتنا (1389). ترکیب بازیدرمانی با رفتار درمانی شناختی. ترجمه: رمضانی، غزال، تهران: وانیا.
2
سلطانیفر، عاطفه؛ جعفرزاده فدکی، سید مرتضی ؛ مدرس غروی، مرتضی؛ مخبر، نغمه و رضایی اردانی، امیر (1391). بررسی اثربخشی بازیدرمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی بر علایم اختلال آسیبدیدگی تحولی کودکان 3 تا 9 سال، اصول بهداشت روانی، 14(3): 268-260.
3
عبدخدائی، محمدسعید و صادقی اردوبادی، آفرین (1390). بررسی میزان اضطراب جدایی کودکان و اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد رفتاری- شناختی بر کاهش آن. مجله روانشناسی بالینی، 4(12): 58-51.
4
کاپلان، پاول .اس (2000). روانشناسی رشد (سفر پرماجرای کودک). ترجمه مهرداد فیروزبخت (1386). تهران: رسا.
5
کمیجانی، مهرناز (1385). اختلال دلبستگی واکنشی. نشریة تعلیم و تربیت استثنایی، 63 و 62؛ 26-22.
6
کمیجانی، مهرناز (1388). مقایسة سبک دلبستگی در نوجوانان عادی و نوجوانان دارای کمتوانی ذهنی آموزشپذیر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 41 (1): 91-69.
7
ماش، اریکجی؛ بارکلی، راسلای (1383). روانشناسی مرضی کودک، جلد اول، ترجمه حسن توزندهجانی، جهانشیر توکلیزاده و نسرین کمالپور، مشهد: نشر مرندیز.
8
محمداسماعیل، الهه (1389). بازیدرمانی: نظریهها، روشها و کاربردهای بالینی، تهران: دانژه.
9
Ainsworth, M. 1). S. (1974). Citation for the G. Stanley Hall Award to John Bowlby. Unpublished manuscript.
10
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss, Vol. 1: Attachment. New York: Basic Books.
11
Bowlby, J. (1973). Attachment and Loss. Vol: II Separation, Anxiety and Anger.
12
Fishler, P. H., Sperling, M. B., & Carr, A. C. (1990). Assessment of adult relatedness: A review of empirical findings from object relations and attachment theories. Journal of Personality Assessment, 55 (3-4), 499-520.
13
Fogel, A. (1997). Infant, Family and Society. New York: Mets publishing company.
14
Fowler, C. )1998(. Increasing adoption opportunities for special needs children: county department of family services. Washington (DC): National Adoption.
15
Hanson, R. F. & Spratt, E. G. )2000.( Reactive attachment disorder: what we know about the disorder and implications for treatment. Child Maltreat; 5(2): 137-145.
16
Gallagher, H. M., Rabian, B. A., & McCloskey, M. S. (2004). A brief group cognitive-behavioral intervention for social phobia in childhood. Journal of Anxiety Disorders, 18(4), 459-479.
17
Landreth, G. L. (2010). Play therapy: The art of play the relationship (2nd ed). New York: Brunner-Routlege.
18
Landreth, G. L. (2011). Play therapy: The art of the relationship.New York, N.Y: Brunner Ruttledge.
19
Landreth, G. L. (2006). Child-Parent-Relationship(C-P-R) therapy: a 10 session Filial Therapy Model.
20
London: The Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis.
21
Minnis, H., Green, J., O’Connor, T. G., Liew, A., Glaser, D., Taylor, E. & Pelosi, A. (2009). An exploratory study of the association between reactive attachment disorder and attachment narratives in early school‐age children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(8), 931-942.
22
Newton, R. P. (2008). The attachment connection. Canada: Rain Coast Books.
23
Urquiza, A. J., & Blacker, D. (2012). Parent‐Child Interaction Therapy for Sexually Abused Children. Handbook of Child Sexual Abuse: Identification, Assessment, and Treatment, 279-296.
24
Van IJzendoorn, M. H. (2003). Cross-Cultural Aspects of Attachment in Infants and Young Children: Universal and Culture-Specific Component . [Invited key-note presented at the ISSBD Asian Regional Workshop, Seoul, South Korea.
25
Zeanah, C.H. (2009). Handbook of infant mental health. New York: Guilford press.
26
Zeanah, C. H., & Fox, N. A. (2011). Temperament and attachment disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 32-41.
27
Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children. Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland.Disabilities. The Internet Journal of Mental Health, 1(2): 48-61.
28