@article { author = {آخش, سلمان and Hosseinkhah, Ali and Abbasi, effat and mosapour, Nematolah Mousapour}, title = {pre-school pathology of Iran}, journal = {Preschool and Elementary School Studies}, volume = {2}, number = {6}, pages = {1-31}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2349}, eissn = {2476-6569}, doi = {10.22054/soece.2018.22077.1127}, abstract = {The aim of this inquiry was to explore, through critical look, the current situation of pre-school of Iran. The approach of this research is totally qualitative and has been done by adopting Phenomenography as an appropriate research method. The targets that the research aimed were typical Pre-school centers in three provinces of Tehran, Alborz and Kohgiloyeh-Boyerahmad. Among those centers, 15 pre-school centers have been selected by using of purposive sampling. For gathering data, semi-structured interview was used to explore teachers’ and managers’ views and comments in order to identify the issues and problems exist in their pre-school centers. The research findings indicate that the fundamental problems lay in these fields: Damage macro management of preschool, Damage of pre-school curriculum, Damage human resources of preschool, Damage related to the legal status of preschool and some other issues and damage are related to family and parents. Which continue to be investigated.}, keywords = {Key words: Pathology,Education:curriculum,pre-school,Iran}, title_fa = {آسیب‌شناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی دوره پیش از دبستان ایران}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش "آسیب‌شناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجام‌شده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارت‌اند از کلیه مراکز پیش‌دبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیش‌دبستانی از استان‌های تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که محقق از طریق آن برای شناسایی آسیب‌ها و مشکلات دوره پیش از پیش از دبستان به جمع‌آوری اطلاعات از مربیان و مدیران اقدام نموده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهم‌ترین آسیب‌های موجود دوره پیش از دبستان، مربوط به مدیریت کلان پیش از دبستان، برنامه درسی دوره پیش از دبستان، نیروی انسانی پیش از دبستان، وضعیت حقوقی پیش از دبستان و آسیب‌های مربوط به محیط خانواده و والدین بوده است که هرکدام از این آسیب‌های کلان خود نیز به زیر مقوله‌هایی تقسیم‌شده‌اند که در ادامه به آن پرداخته‌شده است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: آسیب‌شناسی,آموزش,برنامه درسی,دوره پیش از دبستان,ایران}, url = {https://soece.atu.ac.ir/article_9117.html}, eprint = {https://soece.atu.ac.ir/article_9117_b56e144a897cb8daae156206990c7acd.pdf} }