مریم تمسکی؛ سهراب عبدی زرین
چکیده
اضطراب اجتماعی از شایعترین اختلالاتی است که در کودکان، مانع بسیاری از فعالیتها میشود. به نظر میرسد مقایسه تأثیر بازیدرمانی و مهارتهای زندگی میتواند در کاهش یا مواجه این اختلال به کودکان پیش از دبستان کمک شایانی کند. پژوهش حاضر باهدف مقایسه کودکان مراجعهکننده به کلینیکهای مشاوره و روانشناسی با روش نیمه آزمایشی با ...
بیشتر
اضطراب اجتماعی از شایعترین اختلالاتی است که در کودکان، مانع بسیاری از فعالیتها میشود. به نظر میرسد مقایسه تأثیر بازیدرمانی و مهارتهای زندگی میتواند در کاهش یا مواجه این اختلال به کودکان پیش از دبستان کمک شایانی کند. پژوهش حاضر باهدف مقایسه کودکان مراجعهکننده به کلینیکهای مشاوره و روانشناسی با روش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش انجام شد که تعداد 30 کودک بهبه عنوان نمونه انتخابشده و با تکمیل پرسشنامه، افرادی که بالاترین نمره اضطراب را داشتند انتخابشده و در گروههای مختلف قرار گرفتند. تعداد نمونه 8 نفری در گروه متغیر مستقل اول (بازیدرمانی) و تعداد 8 نفر در گروه متغیر مستقل دوم (آموزش مهارتهای زندگی) و به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه بازیدرمانی (p<0.01) و مهارتهای زندگی (p<0.01) تفاوت معنیدار داشته است و بازیدرمانی و مهارتهای زندگی بر کاهش اضطراب اجتماعی (اختلالات اضطرابی و مؤلفههای آن) مؤثر بوده است و همچنین بین میانگین نمرات اختلالات اضطرابی دو گروه فقط در اضطراب جدایی تفاوت معنیدار وجود دارد (p<0.01) و در دیگر اختلالات اضطرابی تفاوت معنیداری یافت نشد و بازیدرمانی تأثیر بسیار بیشتری بر اضطراب جدایی دارد.
بهرام اصل فتاحی؛ حکیمه تقی پور معصومی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیشدبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانیهای تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیشدبستانیهای تبریز میباشد که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه خلاقیت تورنس است. دادههای تحقیق با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد بازیدرمانی بر مؤلفههای شادکامی کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد. همچنین بر اساس نتایج بازیدرمانی بر مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی تبریز تأثیرگذار بود.