صدیقه یاسمی؛ مرجان کیان؛ مسعود گرامی پور
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-18
چکیده
پژوهش به منظور مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال پیش دبستانی شهرستان ایوان غرب (استان ایلام) صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کودکان گروه سنی چهار تاپنج سال مهد کودکهای شهرستان ایوان غرب در سال تحصیلی 94-1393بود. روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای بود که تعداد380 کودک بر اساس فرمول تعیین ...
بیشتر
پژوهش به منظور مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال پیش دبستانی شهرستان ایوان غرب (استان ایلام) صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کودکان گروه سنی چهار تاپنج سال مهد کودکهای شهرستان ایوان غرب در سال تحصیلی 94-1393بود. روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای بود که تعداد380 کودک بر اساس فرمول تعیین حجم خوشههای کوکران به صورت تصادفی در 30 خوشه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (اکرز و سدجو، 1992) است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 71/0 به دست آمد. دادهها از طریق آمارتوصیفی و استنباطی (آزمونt مستقل و tتک نمونهای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که نمرات مهارتهای اجتماعی دارای توزیع نرمال است. همچنین نتایج آزمون آماری t مستقل نشان داد که میانگین نمرات دختران در مهارتهای اجتماعی (57/14) به صورت معنیداری بیشتر از میانگین نمرات پسران (78/13) است. همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی در کودکان پیش دبستانی بیشتر از میانگین فرضی جامعه (5/0) بود. به عبارتی، نتایج حاکی از توانایی بیشتر کودکان در مهارتهای اجتماعی نسبت به نمره ملاک است. با توجه به پایین بودن مهارتهای اجتماعی پسران در مقایسه با دختران، برنامههایی برای آموزش این مهارتها به پسران پیش از ورود به مدرسه طرح ریزی و اجرا شود.