تاثیر اسباب بازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت کودکان دبستانی 7 تا 9 سال

رویا مهرعلی؛ یزدان موحدی

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/soece.2021.36639.1184

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباب‌بازی‌های خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانش‌آموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدین‌صورت که یک گروه 15 نفره شامل دانش‌آموزانی که در جلسات بازی ...  بیشتر

بررسی تأثیر بازی‌درمانی بر روی شادکامی و خلاقیت کودکان پیش از دبستان در تبریز

بهرام اصل فتاحی؛ حکیمه تقی پور معصومی

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1396، ، صفحه 109-128

https://doi.org/10.22054/soece.2021.49870.1245

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی‌درمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیش‌دبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش‌دبستانی‌های تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیش‌دبستانی‌های تبریز ...  بیشتر

تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی‌مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان

محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ رضا میرعرب رضی؛ فاطمه آسوده

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، ، صفحه 125-143

https://doi.org/10.22054/soece.2020.45232.1228

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی­مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان می­باشد. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی به شیوه پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش‌دبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونه‏برداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 ...  بیشتر

بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی بر خلاقیت کودکان پیش از دبستان

فتح اله کوشکی؛ محبوبه خسروی؛ نسرین عباسی جم

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، ، صفحه 69-92

https://doi.org/10.22054/soece.2020.35965.1178

چکیده
  دوران کودکی حساس‌ترین مرحله رشد خلاقیت است و کودکان امروزی اولین نسلی هستند که در فضای مجازی بزرگ می‌شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی  بر خلاقیت  کودکان پیش از دبستان انجام شد. پژوهش به روش نیمه آزمایشی در جامعه کودکان پیش از دبستان شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1397 انجام شد. نمونه‌ی پژوهش 50 نفر بودند ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتاب‌های علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد

حسنعلی گرمابی

دوره 2، شماره 5 ، آبان 1395، ، صفحه 17-32

https://doi.org/10.22054/soece.2016.8843

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب­های علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفوردمی­پردازد که در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتاب­های علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته شده است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کمی است که جامعه آماری آن کتاب­های علوم تجربی دوره ...  بیشتر

اثربخشی آموزش خلاقیت بر افزایش توانایی حل‌مساله در کودکان

مریم سادات کیافر؛ سید محسن اصغری نکاح

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1395، ، صفحه 69-82

https://doi.org/10.22054/soece.2016.7756

چکیده
  حل­مساله مهارتی مهم برای عملکرد اجتماعی زندگی روزانه کودک است و اشتراکات در مبانی نظری و پژوهشی  خلاقیت و حل­مساله نشان داده که می­توان از طریق خلاقیت این مهارت را ارتقا داد. این پژوهش با هدف بررسی افزایش توانایی حل­مساله در کودکان پیش­دبستانی پسر از طریق آموزش خلاقیت انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع شبه­آزمایشی و حجم نمونه ...  بیشتر