بتول سبزه؛ زهرا محمودزاده
چکیده
مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانهبازیهای کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که بهصورت تصادفی خوشهای چند مدرسه انتخاب و سپس از ...
بیشتر
مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانهبازیهای کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که بهصورت تصادفی خوشهای چند مدرسه انتخاب و سپس از بین کلاسهای پایه سوم مدارس تعداد 30 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شد. با دانشآموزان گروه آزمایش در شش جلسه 30 دقیقهای ترانهبازیهای کودکانه کار شد ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. از ابزار چک لیست وکیلالتجار (1395) در تصحیح انشای دانشآموزان استفاده شد که روایی آن توسط چند تن از اساتید و متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 95 درصد به دست آمد. دادهها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری (Moncova) تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که ترانه بازیهای کودکانه در افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان و افزایش دامنه لغات و ساختار و محتوای نگارش آنان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت روش ترانهبازیهای کودکانه بر افزایش کیفیت انشاءنویسی دانشآموزان تأثیر دارد.
بتول سبزه
چکیده
هدف از انجام این تحقیق «طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان» است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینهای است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان برنامهریزیدرسی و متخصصان کارآفرینی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق «طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان» است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینهای است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان برنامهریزیدرسی و متخصصان کارآفرینی شاغل در دانشگاههای دولتی شهر تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مربیان شاغل در مراکز پیش از دبستان شهر تهران است که در دوره تربیت مربی کودک در مرکز جهاد دانشگاهی تهران در سال 92-93 شرکت کردهاند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی شده و در مجموع 208 نفرانتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس الگوی برنامه درسی کارآفرینی طراحی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (خی دو) استفاده شده است. برای طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی ابتدا مولفههای کارآفرینی شامل سه مولفه دانش، نگرش و مهارت استخراج و عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی، بر اساس هر مولفه تنظیم گشت. نتایج کلی تحقیق نشان داد که: بر اساس الگوی برنامه درسی طراحی شده در این تحقیق، منظور از کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان فقط آموزش کسب و کار نیست، بلکه کارآفرینی به عنوان یک نگرش و سبک زندگی، در قالب الگوی برنامه درسی کارآفرینی و بر پایه سه مؤلفه اصلی دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان طراحی شده و محورهای اصلی آن براساس و یژگی های رشدی کودکان از قبیل: خلاقیت، تمایل به کار و تلاش مستمر، کنجکاوی، پویایی و فعالیت مداوم، مثبت اندیشی، استقلال طلبی، میل به موفقیت و مسئولیت پذیری تنظیم شده است. همچنین نتایج ارزشیابی الگو براساس نظر متخصصان کارآفرینی، برنامهریزان درسی و مربیان درباره الگوی طراحی شده، مناسب بوده و آن را تایید کرده است. لذا براساس یافتههای این تحقیق، آموزش کارآفرینی در قالب الگوهای برنامه درسی، از سنین قبل از دبستان، جهت زمینه سازی و پرورش کودکانی خودشکوفا، کارآمد و مستقل پیشنهاد شده است