نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رودهن

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن- ایران

چکیده

چکیده                                                                                                                                                   
هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی رضایت شغلی براساس باورهای فراشناخت و دشواری­های تنظیم هیجان و روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری شامل مربیان مهدکودک­های شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بود. 240 نفرمربی به روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و سه پرسشنامه، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004)، باورهای فراشناخت ولز (2004) و رضایت شغلی دانت و همکاران (2004) را تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته­ها نشان دادند که همه ابعاد رضایت شغلی تنها براساس باور منفی به کنترل­پذیری خطر و افکار (یکی از مؤلفه­های باورهای فراشناخت) به صورت منفی و معنادار پیش­بینی می­شوند. از بین مؤلفه­های تنظیم هیجانی، متغیر عدم­پذیرش پاسخ­های هیجانی و دشواری در دست­یابی به رفتارهای هدفمند، توانستند همه­ی مؤلفه­های رضایت شغلی را به­صورت منفی پیش­بینی کنند. مؤلفه­ی دشواری در کنترل تکانه­ی تنظیم هیجانی، قدردانی را به صورت منفی پیش­بینی می­کند. فقدان آگاهی هیجانی بعد مسئولیت و رشد و بعد پیشرفت رضایت شغلی را به صورت منفی پیش­بینی می­کند. براساس یافته­های این پژوهش توصیه می­شود که روان­شناسان و مشاوران برای ارتقاء سطح رضایت شغلی مربیان مهد کودک به اصلاح راهبردهای تنظیم هیجانات و باورهای فراشناخت در آنان بپردازند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Metacognitive Beliefs and Difficulties in Emotion Regulation in Job Satisfaction of Kindergarten Mentors

نویسندگان [English]

  • Khadijeh Abolmaali Alhosseini 1
  • Elham Naghd bishi 2

1 Faculty Member- Islamic Azad University- Roudehen Branch

2 , Roudehen Branch - Islamic Azad University, Iran

چکیده [English]

Abstract
The purpose of the present study was to predict job satisfaction based on metacognitive beliefs and difficulties in emotion regulation in kindergarten mentors. The method of this study was descriptive-correlational.  The statistical population included the mentors of kindergartens in Tehran in 1394. Two hundred and forty participants completed 3 Questionnaires: Gratz and Roemer's Difficulties in Emotion Regulation Scale (2004), Wells' Metacognitive Beliefs Inventory (2004), and Dunntt's Job Satisfaction Questionnaire (2005). Data were analyzed by multiple regression test. The research findings showed that all components of job satisfaction predicted based only on the negative beliefs about the controllability of thoughts and corresponding danger (one of the components metacognitive beliefs). Among the components of emotional regulation, non-acceptance of emotional responses and difficulties engaging in goal-directed could predict all components of job satisfaction negatively. The component of impulse control difficulties could negatively predict appreciation. The component of lack of emotional awareness predicted the component of responsibility and development, negatively. Based on the findings of this research is recommended that psychologists and consultants for improving the job satisfaction of kindergarten mentors modify their emotion regulation strategies and metacognitive beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Job satisfaction
  • Metacognitive beliefs
  • Difficulties in emotion regulation
  • Kindergarten mentors
بازوبند، کیومرث؛ میرکاشف، محمد و اسماعیلی، محمد رضا.(1392). راﺑﻄﺔ ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ، ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و رﺿﺎﻳﺖ ﺷﻐﻠﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ادارة ﻛﻞ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ اﺳﺘﺎن ﻟﺮﺳﺘﺎن. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ، 5(2): 143-125.
تاباکنیک، باربارا، جی و فیدل، لیندا، اس. (1394). کاربرد آمار چند متغیری. ترجمه بلال ایزانلو، ولی­الله فرزاد، حمیدرضا حسن­آبادی، خدیجه ابوالمعالی و مجتبی حبیبی، تهران: رشد.
جهانی، زهرا. (1383).  بررسیرابطهرضایتشغلیمعلمانباانگیزهپیشرفتومهارت­هایتدریس. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
خرم­دل، کاظم؛ سجادیان، پریناز؛ بهرامی، فاطمه و زنگنه، صادق. (1391). رواسازی مقیاس اصلاح شده فراشناخت. مجله علوم و تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 14(1): 36-29.
درگاهیان، ریحانه؛ محمدخانی، شهرام؛ حسنی، جعفر و شمس، جمال. (1390). اثربخشی درمان فراشناختی بر بهبود باورهای فراشناختی، نشخوار فکری و علایم افسردگی در یک مطالعه تک آزمودنی. مجله مطالعات روان­شناسی بالینی، 1(3): 103-81.
رضاییان، علی و نائیجی، محمدرضا. (1384). اثرات هیجان­پذیری و شخصیت بر رضایت شغلی: مطالعه­ای در صنعت نفت ایران. چشم­انداز مدیریت بازرگانی، 9(33): 49-66.
شاهقلیان، مهناز؛ فلاح، پرویز؛ فتحی آشتیانی، علی و عشایری، حسن. (1389). رابطه برون­گرایی و نوروزگرایی با نارسایی­های شناختی: ارزیابی نقش واسطه­ای فراشناخت. مجله روان شناسی بالینی، 2(4): 49-41.
شیرین­زاده دســـتگیری، صـــمد. (1385). مقایـــسه باورهـــای فراشـــناختی و مسئولیت­پـذیری در بـین بیمـاران دچـار اخـتلال وسواسـی- اجبـاری، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
مظلوم، مریم؛ یعقوبی، حمید و محمدخانی، شهرام. (1393). رابطه باورهای فراشناختی و دشواری در تنظیم هیجان با اختلال استرس پس از ضربه. مجله علوم رفتاری، 8(2): 103-81.
محمدی، صابر. (1387). افزایش رضایت شغلی معلمان. قابل دسترس در http://www.mgtsolution.com/olib/566298004.aspx
میرز، لاورنس، اس؛ گامست، گلن و گوارینو، الف. جی. (1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی. ترجمه حسن­پاشا شریفی، ولی­الله فرزاد، سیمین­دخت رضاخانی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی، تهران: رشد.
واحدی، شهرام؛ هاشمی، تورج؛ عینی­پور، جواد. (1392). بررسی رابطه کنترل هیجان و تنظیم شناختی هیجان با باورهای وسواسی دانش­آموزان دختر دوره متوسطه شهر رشت.  تازه­های علوم شناختی، 15(2): 75-63.