نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا

2 استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه کارکرد اجرایی (توجه) و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودک­های مبتنی بر مشارکت و مهدکودک­های سنتی بود. این پژوهش از نوع علّی – مقایسه­ای بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان دختر و پسر مراکز پیش از دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند که از بین آن­ها 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) 6 تا 7 ساله از طریق نمونه­گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون عصب- روانشناختی کانرز برای ارزیابی توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی کودکان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون T دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین توجه انتخابی و عملکرد روانی- حرکتی در کودکان مهدکودک­های مبتنی بر مشارکت و مهدکودک­های سنتی وجود دارد (05/0p<). با توجه به نتایج به دست آمده می­توان نتیجه­گیری کرد که وجود مشارکت می­تواند توجه و عملکرد روانی- حرکتی را تحت­تاثیر قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Comparison of Executive Functions (Attention) and Psychomotor Performance in Preschoolers Based on Participation and Traditional Kindergarten

نویسندگان [English]

  • Elahe Moezi 1
  • Muluk Khademi 1
  • zahra naghsh 2

1 Al-Zahra University

چکیده [English]

The aim of this study was to compare executive function (attention) and psychomotor performance in preschoolers based on participation and traditional kindergarten. The method of study was a causal – comparative design. The study population included all male and female children of pre-school centers in Tehran in the academic year 1394-95 that among them 60 children (30 boys and 30 girls) from 6 to 7-year-olds were selected through purposive sampling. To collect the data used from the nerve-psychological Connors test used to assess attention and psychomotor performance. To analyze the data T-test and multiple analysis of variance was used. The results showed a significant difference between selective attention and psychomotor performance in children of preschool based on participation and traditional (p< 0/05). According to the results, it can be concluded that the existence of and participation can affect selective attention the psychomotor performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Executive function (attention)
  • Psychomotor
  • Preschoolers based on participation
  • Traditional kidergarten
منابع
جدیدی، مهدی و عابدی، احمد (1390). انطباق و هنجاریابی پرسش‌نامه نوروسایکولوژی کانرز بر کودکان 5 تا 12 سال شهر اصفهان. مجله رویکردهای نوین آموزشی، 3(1)، 71-56.
عموزاده خلیلی، محمد (1384). مقایسه رشدشناختی- حرکتی کودکان در مهدکودک­های شهری و روستایی سمنان درسال 1381. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 15 (48)، 73-81
یارمحمدیان، احمد. (1391). اختلالات روانی حرکتی و راه­های توانبخشی آن. دانشگاه اصفهان. انتشارات دانشگاه.
بهرامی، هادی.(1377). آزمون های روانی – مبانی نظری و فنون کاربردی. تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.