نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستان و دبستان، دانشگاه پیام‌نور دلیجان

2 مدرس رشته مشاوره دانشگاه پیام‌نور دلیجان. دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی تهران

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانه­شناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانش­آموزان پایه­های سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانش­آموز دختر و 140 دانش­آموز پسر) به شیوه نمونه­گیری چند مرحله­ای انتخاب گردید و افراد نمونه انتخاب شده به عبارات پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه استفاده گردید. برای بررسی تفاوت دختران و پسران در مقیاس­های پرسشنامه از آزمون t مستقل استفاده شد و برای بررسی تفاوت مقیاس­ها در پایه­های سوم تا پنجم ابتدایی از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 بدست آمد . این ضریب برای مقیاس اضطراب 74/0، برای مقیاس افسردگی 73/0، مشکلات سلوکی 64/0 و برای مقیاس جسمانی کردن 61/0 بدست آمد. برای ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخص­های نسبت خی دو بر درجه آزادی، ریشه میانگین خطای برآورد، نیکویی برازش، برازندگی تعدیل­یافته، برازندگی نرم شده و برازندگی نرم نشده استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان می­دهد که مقادیر بدست آمده برای این شاخص­ها نشان می­دهد که در مجموع مدل تحلیل عاملی تاییدی در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است. در بررسی تفاوت دختران و پسران نتایج آزمون t مستقل نشان داد مشکلات سلوکی، افسردگی در دو گروه دختران و پسران با هم تفاوت معنی­دار دارد. اما در مقیاس اضطراب و جسمانی کردن معنی­دار نمی­باشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین دانش­آموزان پایه­های سوم تا پنجم مقطع ابتدایی در مقیاس‌های جسمانی کردن و افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد و در مقیاس­های اضطراب و مشکلات سلوکی این تفاوت معنادار می­باشد. به­طور کلی، یافته­های پژوهش بیانگر این است که مقیاس نشانه­شناسی پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل از پایایی و روایی قابل قبولی در جامعه مورد بررسی برخوردار است و می­توان از آن به عنوان ابزاری برای سنجش شخصیت کودکان و مشکلات رفتاری در مقطع ابتدایی استفاده نمود .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Psychometric Characteristics of Semiotic Scale of Elementary School Students’ Behavioural and Emotional Problems

نویسندگان [English]

  • omid ghasemi 1
  • Ahmad Khaki 2

1 Instructor, Educational Sciences, Preparatory and Elementary School Orientation, Payam-e-Noor University, Delijan Branch

2 Ph.D. Candidate of Counselling, Allameh Tabatabai University, Instructor of Counseling Payam-e-Noor University,

چکیده [English]

In order to analyse the validity and reliability of semiotic scale of behavioural-emotional problems (anxiety, depression, conduct problems and physical disorders), the present study performed Seattle Children’s Personality Questionnaire in the population of elementary school students.  In this work, 240 students of grades no. 3-5 at elementary school (including 100 female students and 140 male students) were chosen through multi-stage sampling and the selected people answered the questionnaire.  The stability of the questionnaire was meandered through the internal consistency method. To measure the validity of questionnaire, the researcher used the method of structure validity. For analysis of the difference/s between girls and boys in questionnaire scales, the independent t test was utilised, and for analysis of the difference of scales, related to the grade no. 3-5 at elementary school, ANOVA (One-way analysis of variance) was carried out. Cronbach’s alpha coefficients of all questionnaires was 0/75. The said coefficient for anxiety was 0/74, for depression was 0/73T, for conduct was 0/64, and for the physical problems was 0/61. To assess the adequacy,  the model utilised indicators of the degree of freedom chi-square, the root mean estimation error, the propriety of the fitness, the modified fitness, and normalised and non-normalised fitness.  The results of the confirmatory factor analysis show that the obtained values totally confirm that the confirmatory factor analysis model in order to explain and fit, is in good condition, is good to be used. In analysing the difference between girls and boys, the t test shows that the conduct problems, and anxiety are significantly different in girls and boys. However, two groups are not significantly different in anxiety and physical scales. The results of analysis of variance show that there is  no significant difference among the students of grades no. 3-5 of elementary school in terms of physical and anxiety scales, but this difference is significant in anxiety and conduct problems scales. Generally, the findings of the present study show that the semiotic scale of Seattle Children’s Personality Questionnaire is of good reliability and validity in the society and it can be used as a device for measuring the personality of the children and their behavioural problems in the elementary grade.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personality of child
  • Anxiety
  • Depression
  • Conduct problems
  • Physical disorders
  • reliability
  • validity
ایمانی، رویا و محب، نعیمه (1388). رابطه بین بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان. زن و مطالعات خانواده. 2 (6): 49-29.
آلن، مری جی و وین، وندی ام. (1979). مقدمه­ای بر نظریه­های اندازه گیری روانسنجی. ترجمه علی دلاور (1392). تهران : سمت.
قاسمی، امید (1394). سنجش شخصیت کودکان در مقطع ابتدایی. دلیجان: بهریار.
صابری، هایده (1387). همه­گیرشناسی اختلالات عاطفی و رفتاری در کودکان مقطع ابتدایی. اندیشه و رفتار، 2 (8): 34-19.
غباری­بناب، باقر؛ پرند، اکرم؛ خانزاده، فیروزجاه؛ عباسعلی، حسین؛ موللی، گیتا و نعمتی ، شهروز (1388). میزان شیوع مشکلات رفتاری دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9 (3): 238-223.
کریمی، مرید؛ کیخاونی، ستار و محمدی، محمد باقر (1389). تاثیر آموزش مهارت­های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18 (3): 68-61.
مینایی، اصغر (1385) . بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی سوال­های سندرومی پرسشنامه خودسنجی آخنباخ. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7 (1): 60-45.
هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز (1387).کودکاناستثناییمقدمه­ایبرآموزش­هایویژه . ترجمه مجتبی جوادیان (1994)، مشهد: آستان قدس رضوی.
Al-Jawadi, A. A., & Abdul-Rhman, S. (2007). Prevalence of childhood and early adolescence mental disorders among children attending primary health care centers in Mosul, Iraq: a cross-sectional study. BMC Public Health, 7(1), 274.
Fanti, K. A. (2007). Trajectories of pure and co-occurring internalizing and externalizing problems from age 2 to age 12: Findings from the NICHD study of early child care.
Kusche, C. A., Greenberg, M. T., & Beilke, R. (1988). Seattle personality questionnaire for young school-aged children. Unpublished manuscript. University of Washington, Department of Psychology, Seattle.
Rutter, M., Kim‐Cohen, J., & Maughan, B. (2006). Continuities and discontinuities in psychopathology between childhood and adult life. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3‐4), 276-295.
Felce, D. (2007). A comprehensive guide to intellectual and developmental disabilities. I. Brown, & M. E. Percy (Eds.). PH Brookes.
Hallahan, D. P. & Kauffman, J. M. (2003). Exceptional children: Introduction to special education (9 th ed). Boston: Alln and Bacon.
Fortin, L., Lessard, A., & Marcotte, D. (2010). Comparison by gender of students with behavior problems who dropped out of school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5530-5538.
Ştefan, C. A., & Miclea, M. (2010). A preliminary efficiency study of a multifocused prevention program for children with deficient emotional and social competencies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 127-139.
Kline, P. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed). New York: Guilford Press.
Sun, J. (2005). Assessing goodness of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 37(4), 240.
Talmy, S. (2010). Qualitative interviews in applied linguistics: From research instrument to social practice. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 128-148.
Winter, G. (2000). A comparative discussion of the notion of'validity'in qualitative and quantitative research. The qualitative report, 4(3), 1-14.
Zikmund, W. (2003). Business research methods 7th ed., Thomson/South-Western.