دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491220151222designing and validating of native model for elementary curriculum based on aesthetics and art componentsطراحی و اعتبار یابی الگوی بومی برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر1324130FAحسن علیگرمابیدانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائیحسنملکیدانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائیسعیدبهشتیدانشیارفلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیرضاافهمیاستادیار هنر دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160712The aim of This research was designing and validating of native model for elementary curriculum,that can implement aesthetics and art components in that curriculum. So firstly find aesthetics and art components for curriculum by study theoretical foundations and experts viewpoints of two fields curriculum studies and art. then were studied applicability of those components form viewpoint of curriculum developers of elementary course in Iran education system in order that to design and to validate purposed model based on appropriates components. The method's research was mixed approach that was used from speculation qualitative method and survey method with using from questionnaire and interview. research population was experts of two fields curriculum studies and art and curriculum developers of Iran education system too. experts sample selected with purposeful sampling and curriculum developers sample selected with cluster sampling and convenience sampling. analysis data was done with interpretation analysis and deduction for qualitative data and descriptive statistic for quantitive data. To estimate validity and reliability of research's tools was used content validity and cronbach's alpha. The result of research was purposed model that consist of three parts: foundations, principles and ten elements of curriculum. The purposed model was accredited from viewpoints of experts and curriculum developers. For each of model parts was offered aesthetics and art components that can use them in levels of curriculum making policy, curriculum development and curriculum implement. so that the using components in designing and curriculum development provides appropriate basis for artistic and aesthetic implementation of offered model.هدف مقاله حاضر طراحی و اعتبار یابی الگوی بومی برای برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر باشد. به این منظور ابتدا با بررسی مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر مؤلفههای زیباییشناسی و هنر برای برنامه درسی به دست آمد، سپس میزان کاربردی بودن آنها از دیدگاه برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بررسی شد تا الگوی پیشنهادی بر اساس مؤلفههای مناسب طراحی و اعتبار یابی گردد. روش تحقیق حاضر از نوع رویکرد آمیخته بود که با روش کیفی نظرورزانه و روش پیمایشی با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انجام شد. جامعه پژوهش صاحبنظران دو رشته مطالعات برنامه درسی و هنر و همچنین برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود که با روش نمونهگیری هدفمند صاحبنظران و با روش نمونهگیری خوشهای و قابلدسترس برنامه ریزان درسی دوره ابتدایی انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه از تحلیل تفسیر و استنباط، برای دادههای پرسشنامه از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار از روایی محتوایی و آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. نتیجه پژوهش ارائه الگوی پیشنهادی است که متشکل از سه بخش مبانی، اصول و عناصر دهگانه موردنظر اَکِر است که این الگو ازنظر صاحبنظران و کارشناسان برنامهریزی درسی معتبر تشخیص داده شد. برای هرکدام از بخشهای الگو مؤلفههایی ارائه شد که آن مؤلفهها را میتوان با توجه به ویژگیهایشان در یک یا بیش از یکی از سطوح سیاستگذاری، برنامهریزی درسی و اجرا بکار بست بهطوریکه بهکارگیری مؤلفههای ارائهشده در طراحی و تدوین برنامه درسی دوره ابتدایی بستر مناسب را برای اجرای هنرمندانه و زیبا شناسانه الگو در محیط اجرا فراهم میسازد.https://soece.atu.ac.ir/article_4130_933577b8f53535a137407473bbef6126.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491220151222yes Studying relationship of coping style and job burnout with job performance of managers of pre-school centersرابطهی سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان1224131FAمینانجفیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتیفرخندهمفیدیاستاد آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائیقدسیاحقردانشیار روانشناسی تربیتی پژوهشگاه آموزش و پرورشJournal Article20160712 Goal of the present research is studying relationship of coping style and job burnout with job performance of managers of pre-school centers of Tehran city. This research is correlation and compatible. Statistical universe of the present research is all managers and teachers of pre-school centers in the school year 2010-2011 and volume sample by using Kokran formula 90 managers were determined and by using multi stage sampling method 270 teachers were selected. In order to collect data it was used from 3 questionnaires including: A) coping style questionnaire (Rojer Jarousi and Najarian 1993) with 60 multiple choice questions consisting of 3 styles (rational, emotional, separation and avoidance), B) Maslash (1993) job burnout questionnaire consisting of 22 seven choices questions within 3 components (emotional exhaustion, depersonalization and lack of personal accomplishment) C) job performance questionnaire consisting of 40 five choice questions within 7 components (education management, educational planning, organizing, arrangement, health and financial administration, research in relation to education management, preparing and producing educational tools and ability of preventing from incidents). In order to analyze data it was used from descriptive statistics and inferential statistics (multi variable regression test). Results show that by using grades for coping style of managers it is possible to anticipate their job performance. Effect and ability of anticipation of logical style and emotional style is higher than separation and avoidance style. Logical style has positive relationship with emotional style and emotional style has negative and meaningful relationship with job burnout. By using grades for job burnout of managers, it is possible to anticipate their job performance and effectiveness of metaphoric personality was higher than emotional fatigue and therefore self efficiency is decreased. There is negative meaningful relationship between all 3 components of job performance of managers.هدف از این پژوهش بررسی رابطهی سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش دبستان شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است، جامعهی مورد مطالعه شامل مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان شهر تهران بوده و حجم نمونه طبق اصول علمی تعداد 90 نفر از مدیران و 270 نفر از مربیان، با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از سه ابزار اندازهگیری: الف) پرسشنامهی سبکهای مقابلهای با متوسط ضریب پایایی %86 ،ب)پرسشنامه فرسودگی شغلی با متوسط ضریب پایایی% 83 وج) پرسشنامه عملکرد شغلی با متوسط ضریب پایایی % 96 استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، سبک عقلانی بوده و 4/13 از درصد واریانس مربوط به عملکرد شغلی را تبیین میکند. ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین نشان داد که سبک عقلانی مدیران بر عملکرد شغلی آنها تاثیر مثبتی دارد، ولی سبکهای هیجانی و انفصالی- اجتنابی بر عملکرد شغلیشان اثر منفی دارد. همچنین متغیّر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، فرسودگی شغلی شامل مؤلّفههای (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت وکاهش کفایت شخصی) است و19درصد از واریانس عملکرد شغلی مدیران را تبیین میکند. در ضمن همهی خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی مدیران (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت و کاهش کفایت شخصی) بر عملکرد شغلیشان تاثیر منفی دارند. نتایج از تاثیر فراوان متغیّرهای سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان شهر تهران اطّلاع میدهد. سبک مقابلهای هیجانی و هر سه مولّفهی فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران این مراکز آموزشی تاثیر منفی دارد.https://soece.atu.ac.ir/article_4131_b35b24f98cbbdf7d2c1abd23e8f148dd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491220151222The Effect of Creative Drama on the Development of Problem Solving Skills of Girl Preschoolers in Tehran Provinceتاثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستان استان تهران1274565FAخیرقدمصبوریکارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمیعفتعباسیاستادیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمیمسعودگرامیپوراستادیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20160914This research was conducted to evaluate the effect of creative drama on the development of problem solving skills of 6-year-old girl preschoolers in Tehran province. Research method was semi-experimental pretest-posttest design with control group. The statistical population was all 6-year-old preschool girls in Tehran province preschool centers from which 60 girls were randomly selected and assigned to control and experimental groups through multistage random sampling. Activities and techniques of creative drama were given to the experimental group for 18 sessions of 1 hour by the researcher. Measurement instrument of problem solving skills was a combination borrowed from subscales of Wechsler intelligence test including Comprehension, Digit Span, Block Design, Similarities subscales and Torrance Creativity Test (Form B). Validity of the problem solving measurement instrument was confirmed through psychology specialists’ agreement, confirmatory factor analysis and composite reliability. Results of multivariate analysis of covariance showed that the implementation of creative drama activities, with more than 95 percent of confidence, has positive and significant effect on remembering, organization, analysis, production and evaluation skills and overall problem solving skills.این پژوهش به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش مورد مطالعه قرارگرفتند. فعالیتها و فنون نمایش خلاق به مدت 18 جلسه 1 ساعته، توسط محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری مهارتهای حلمسئله، ترکیبی وام گرفته از خرده آزمونهای هوش وکسلر شامل درک مطلب، فراخنای ارقام، طراحی مکعبها و شباهتها و خرده آزمون خلاقیت تورنس (آزمون تصویری فرمB) بود. اعتبار ابزار اندازهگیری مهارتهای حل مسأله با استفاده از توافق نظر صاحبنظران روانشناسی، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که با بیش از 95 درصد اطمینان، اجرای فعالیتهای نمایش خلاق بر مهارتهای یادآوری، سازماندهی، تحلیل، تولید و ارزشیابی و به طور کلی بر مهارتهای حل مسئله تأثیر مثبت و معنیداری دارد.https://soece.atu.ac.ir/article_4565_b4e631cbed40e660e3fef649468173f9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491220151222Effectiveness of Multi-dimensional Planning in Verbal behavior, Stereotypes Activities and Social Skills Autistic Childrenتاثیر آموزش مبتنی بر برنامهریزی چند بعدی بر بهبود ارتباط کلامی، فعالیتهای کلیشهای و مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیستیک1204566FAباقرحسنوندمربی روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه خوارزمیصباحسنوندیدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهراJournal Article20160914Autistic children suffer from some kind of developmental pervasive disorders that it is present intensively in social interactions and communication skills, some behavior, interests and stereotypical activities. The aim of this research is to follow the conditions beyond accustomed and effective programs in children’s social skills. First, related publications to autistic children and other studies related to other children were investigated. After this step, from all of autistic children in Alborz, Iran, autistic children and their parents who were volunteer for participating in this study were selected and assigned in experimental and control groups randomly. Pre-test was conducted for two groups. After the experimental group received training based on multi-dimensional planning and multimedia package, then post-test was conducted. Results showed, these interventions had significant effects in autistic children’s verbal communications, stereotypical activities and social skills. Therefore, these interventions can be performed along other weekly programs of autistic children.کودکان اتیستیک، از نوعی اختلال نافذ رشدی رنج می برندکه نمود آن، آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارتهای برقراری ارتباطو نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیتهای کلیشهای است. تلاش این پژوهش، پی گیری امکاناتی فراتر از برنامه های مرسوم و تاثیرگذار بر آموزش مهارتهای اجتماعی به این کودکان است. در انجام این پژوهش ابتدا این برنامه و تالیفات مبتنی بر آن در پاسخگویی به سبکهای یادگیری و گرهگاههای یادگیری کودکان اتیستیک و همچنین پژوهشهای انجام شده در کارایی برنامه مزبور در آموزش کودکان دیگر نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در مرحله بعد، از میان کودکان اتیستیک ساکن استان البرز، گروهی که خود و والدینشان، داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، در دو گروه گواه و آزمایش و شرکت در انجام پیش آزمون، برخورداری از آموزشهای مبتنی بر برنامه ریزیچندبعدی و بسته یادگیری چندرسانهای و انجام پس آزمون همراه شدند. تحلیل نتایج، تاثیر معنادار این برنامه و آموزشهای مبتنی بر آن را بر بهبود ارتباطات کلامی و مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیستیک و همچنین کاهش رفتارهای کلیشهای آنها نشان داد . پیشنهاد برآمده از این پژوهش این است کهبا توجه به تفاوت معنیدار بین گروههای آزمایش و کنترل، آموزشهای مبتنی برنامه ریزی چندبعدی و بستههای یادگیری آن در کنار سایر برنامههای هفتگی دانشآموزان اتیستیک مورد استفاده قرار گیرد.https://soece.atu.ac.ir/article_4566_d1b8054ec894bd707044ada0f5eb4723.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491220151222Comparing Social Skills of 4 to 5 Years Old Preschool Children of Eyvan-E-Gharb Cityمقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی 4 تا 5 سال شهرستان ایوان غرب1184567FAصدیقهیاسمیکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی0000-0001-8928-7455مرجانکیاناستادیار مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمیمسعودگرامی پوراستادیار مطالعات برنامه درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20160914The study was conducted in to compare social skills of 4 to 5 years old preschool children of Eyvan-e-Gharb city (Ilam province). The method was descriptive-survey research. Children statistical population was 4 to 5 years old preschool children of Eyvan-e-Qarb city in academic year 1393-1394. The sampling method was one stage cluster sampling in which 380 children were randomly selected in 30 clusters based on Cochran cluster sample size determination formulae. The used instrument was social skills questionnaire (Akers & Sadjoo, 1990). The questionnaire reliability, calculated using Cronbach’ Alpha, was equal to 0.71. Data were analyzed through descriptive and inferential (independent samples T test and one sample T test) statistics. The results showed that social skills scores are normally distributed. The results of independent samples T test also showed that girls mean scores of social skills (14.57) are significantly more than boys mean scores (13.87). The social skills mean score of preschool children was also more than the supposed population mean (0.50). Thus, the results indicate that the children have more ability relative to the criterion score. With regard to the low social skills of boys in comparison to girls, it is recommended that some programs be planned and implemented for training the skills to boys before entrance to school.پژوهش به منظور مقایسه مهارتهای اجتماعی کودکان چهار تا پنج سال پیش دبستانی شهرستان ایوان غرب (استان ایلام) صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کودکان گروه سنی چهار تاپنج سال مهد کودکهای شهرستان ایوان غرب در سال تحصیلی 94-1393بود. روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای بود که تعداد380 کودک بر اساس فرمول تعیین حجم خوشههای کوکران به صورت تصادفی در 30 خوشه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (اکرز و سدجو، 1992) است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 71/0 به دست آمد. دادهها از طریق آمارتوصیفی و استنباطی (آزمونt مستقل و tتک نمونهای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که نمرات مهارتهای اجتماعی دارای توزیع نرمال است. همچنین نتایج آزمون آماری t مستقل نشان داد که میانگین نمرات دختران در مهارتهای اجتماعی (57/14) به صورت معنیداری بیشتر از میانگین نمرات پسران (78/13) است. همچنین میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی در کودکان پیش دبستانی بیشتر از میانگین فرضی جامعه (5/0) بود. به عبارتی، نتایج حاکی از توانایی بیشتر کودکان در مهارتهای اجتماعی نسبت به نمره ملاک است. با توجه به پایین بودن مهارتهای اجتماعی پسران در مقایسه با دختران، برنامههایی برای آموزش این مهارتها به پسران پیش از ورود به مدرسه طرح ریزی و اجرا شود.https://soece.atu.ac.ir/article_4567_c0ebc99fa4251ffaf72e237da6338938.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491220151222The Relationship between Meta-cognitive Coping Strategies and Mindfulness in Managers of Nursery Schools in Urmiaبررسی رابطه فراشناخت با راهبردهای مقابلهای و هوشیاری فراگیر در مدیران مهدهای کودک1234568FAمهینمرزنگکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات ارومیهمحسنعیسویاستادیار روانشناسی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ارومیهJournal Article20160914The aim of this study was to investigate the relationship between coping strategies and metacognition with mindfulness old kindergarten managers. The study is a correlation. The population of the city of Urmia is the managers, from which 108 kindergarten managers and 85 students were selected based on Cochran table. Subjects oh the questionnaires of MCQ Cartwright, Hutton and Wells, coping strategies, Lazarus & Folkman and mindfulness Freiburg were responded. Data using Pearson correlation and regression analysis were used. There is a significant positive relationship among overall strategy, problem-solving coping with cognitive self-awareness (316.0) and the need to control thoughts (416.0) at 01.0, and positive beliefs in the positive correlation 05.0 (227.0), as well as the overall strategy of coping with positive beliefs (248.0) and the need to control thoughts (226.0) at 05.0 relation is positive. Positive beliefs (334.0), cognitive self-awareness (613.0) and the need to control thoughts (383.0) have significant positive correlation with the level of mindfulness are 01.0. Metacognitive ability to explain the problem-oriented approach is 29 percent, 14 percent and 61 percent respectively. Meta-cognitive coping strategies, and alert managers play a crucial role in child care.هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فراشناخت با راهبردهای مقابلهای و هوشیاری فراگیر مدیران مهد کودکهای شهر ارومیه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و بررسی میزان همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه مدیران مهدهای کودک شهر ارومیه بودند که تعداد 108 نفر میباشد و بر اساس جدول کوکران 85 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدند. آزمودنیها به پرسشنامه فراشناخت کارت رایت، هاتن و ولز، راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن و هوشیاری فراگیر فریبرگ پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که راهبرد کلی مساله مدار با خودآگاهی شناختی (316/0r:) و نیاز به کنترل افکار (416/0r:) در سطح اعتبار 01/0 دارای رابطه مثبت معناداری میباشد. و با باورهای مثبت در سطح 05/0 دارای رابطه مثبت (227/0r:) است، همچنین راهبرد کلی هیجان مدار نیز با باورهای مثبت (248/0r:) و نیاز به کنترل افکار(226/0r:) در سطح اعتبار 05/0 دارای رابطه مثبت معنادار میباشد. باورهای مثبت (334/0r:)، خودآگاهی شناختی (613/0r:) و نیاز به کنترل افکار (383/0r:) دارای رابطه مثبت و معنادار در سطح 01/0 با هوشیاری فراگیر میباشند. آزمون رگرسیون نشان داد که فراشناخت توانایی تبیین 29 درصد راهبرد مساله مدار، 14 درصد هیجان مدار و 61 درصد هوشیاری فراگیر را دارا میباشد. نتایج نشان داد که فراشناخت نقش تعیین کنندهای در راهبردهای مقابلهای و هوشیاری مدیران مهد کودک دارد.https://soece.atu.ac.ir/article_4568_e6dd8b93b877b101660df733cdab752a.pdf