دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491120150923The effectiveness of empathy educational program on bullying in the children of 4 to 6 years old in pre- school centersاثربخشی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 سال در مراکز پیش از دبستان129254310.22054/soece.2015.2543FAابراهیمبنی اسدیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی (نویسندهی مسئول)احمدبرجعلیدانشیار دانشگاه علامه طباطباییفرخندهمفیدیاستاد دانشگاه علامه طباطبائیفاطمهبنی اسدیدانشجوی کارشناسی ارشد پیشدبستانی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160411Purpose: the purpose of this research was to identify the extent of the effectiveness of empathy educational program on bullying in the children 4 to 6 years old in pre- school centers.<br />Research design was pre -test, post- test and follow- up design with control and experimental groups or inter-group design. According to randomly cluster sampling, a pre- school center related to elementary schools was selected. After checklist of bully child evaluation by educator, 30 children were identified who has expressed bullying once or twice during two months. They were divided into two groups randomly. Experimental group participated in eight sessions of empathy educational program and each session lasted for 45 minutes. the extent of bully behaviours was measured using the scale of the evaluation of bullying behaviour of Elvisen Qustionnaire .(1996).covariance analysis test showed that empathy skill education could reduce bully behaviours in children. In addition, the results of this research showed that empathy skill education has been stable in follow-up stage. (45 days after education stopping) and it meant that effectiveness has been retained in follow-up study. Therefore, we conclude that empathy education is effective in bullying reduction.هدف: پژوهش حاضر باهدف شناخت میزان اثربخشی برنامهی آموزش همدلی بر زورگویی کودکان 6-4 ساله مراکز پیش از دبستان انجام شد. طرح پژوهشی از نوع طرح (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری) با گروه کنترل و آزمایش یا طرح بین گروهی بود. بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرکز پیشدبستان ضمیمهی مدارس ابتدایی انتخاب شد و سپس با اجرای چکلیست ارزیابی کودک زورگو توسط مربی، 30 کودکی که در برههی دوماهه، بیش از یک یا دو بار زورگویی کرده بودند، مشخص و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش همدلی برای 8 جلسهی 45 دقیقهای در گروه آزمایش اجرا شد. میزان رفتارهای زورگویانه افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتار زورگویی با پرسشنامه « زورگو/زور پذیر الویوس» اندازهگیری شد. آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت همدلی توانست رفتارهای زورگویانه ی کودکان را کاهش دهد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش مهارت همدلی در مرحلهی پیگیری (45 روز پس از قطع آموزش) پایدار است یعنی اثربخشی در مطالعهی پیگیری حفظشده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش همدلی در کاهش زورگویی مؤثر است.https://soece.atu.ac.ir/article_2543_ca85b0d9eeff38c14fd8c55f353c15f5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491120150923Determining the meaning and impact of learning a task in relation to learning skills and academic achievement (study of the Delphi method)بررسی تعیین معنا و تاثیرتکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی (مطالعه ایی به روش دلفی)3060254410.22054/soece.2015.2544FAبهرامصالح صدقپوردانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:مجیدابراهیم دماوندیمدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییزهراتقویکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20160411The aim of the present study is to determine the meaning and impact of learning a task in relationship to academic achievement. and This study was conducted according to the Delphi Method. The research community have the specialists or experts that are a subset of educational science and are experts in learning task area. The First person has been chosen via theoretical sampling method, and the Snowball sampling method was used to select other members for this research study. Sample size was eight people of pedagogical experts. The tools used in this research is unstructured interview. The research findings, has been defined as the semantic of learning task under the heading Heuristic-systematic. This type of learning task can identify the relationship between learning skills and academic achievement in order to improve speed and other mediators involved in this regard. This suggests that these skills can be effective in academic achievement.هدف پژوهش حاضر تعیین معنا و تاثیر تکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی بوده است. این مطالعه به روش دلفی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان زیر مجموعه علوم تربیتی، که درباره تکلیف یادگیری صاحب نظر بوده اند، را شامل می شدند. انتخاب نفر اول پژوهش با روش نمونه گیری نظری بوده و برای انتخاب نفرات بعدی از روش نمونه گیری شبکه ایی (گلوله برفی) استفاده شد. حجم نمونه 8 نفر از خبرگان علوم تربیتی بوده است. ابزار استفاده شده در این پژوهش مصاحبه ساختارنایافته بوده است. یافته های پژوهش حاضر به صورت معنایی از تکلیف یادگیری تحت عنوان اکتشافی-نظام مند تعریف شده است. این نوع از تکلیف یادگیری، می تواند رابطه بین مهارتهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی را سرعت بخشد و از سویی دیگر می تواند به صورت یک متغیر میانجی (واسطه) در این رابطه نقش داشته باشد به این معنا که با وجود این نوع از تکلیف مهارت می تواند بر پیشرفت تحصیلی موثرتر باشد.https://soece.atu.ac.ir/article_2544_181ef5a8a5490c0388b6aa3aae9fef9a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491120150923Mashhad 5 and 6 Year-Old Pre-school Students’ Environmental Attitudes
Received: Accepted:نگرشهای محیط زیستی کودکان پیش از دبستان پنج و شش ساله شهر مشهد (نتایج یک مطالعة کیفی)6090260210.22054/soece.2015.2602FAحسینمیبودیدانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)سید محمدشبیریدانشیار گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نوراکرمالملوکلاهیجانیاندانشیار دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانسحررشیددانشجوی دکتری آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نورJournal Article20160413Individuals develop their basic attitudes, values and skills in early years of life. The purpose of this study is to explore reasons of preschool children’s attitudes towards environmental issues in terms of consumption patterns, environmental protection, recycling-reusing, and living habits. The statistical population contains preschool age children living in Mashhad, Iran. Due to some problems (child care staff and parent's non-cooperation), available sampling method was chosen. The sample of the study was comprised of 40 preschool age children from 3 kindergartens and the data were collected through interviews. The interview questionnaire was adapted from Murak standard questionnaire and be supported by the pictures which were illustrated by the researcher. The analysis effort method was content analysis of interview transcripts and autobiography. The results show that in most cases, eco-centric attitudes is stronger than anthropocentric attitudes and children had no idea about some concepts such as the concept of recycling. Kindergarten as a place where children spend most of their childhood years, when they are strongly able to learn and imitate, can be considered as one of the most important circumstances which is able to change children's environmental attitudes.شکلگیری نگرش، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرشهای محیط زیستی کودکان پیشدبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روشهای زندگی میباشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش سال شهر مشهد بودند. در این پژوهش به سبب مشکلات مربوط به همکاری مسئولان مهدکودک و والدین، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و پس از انتخاب سه مهدکودک، 40 نفر از کودکان پنج و شش سال انتخاب شدند. یافتههای مربوط به نگرش از طریق مصاحبه حاصل شد که سؤالات آن از پرسشنامه استاندارد موراک اقتباس شده است. نسخه اقتباس شده از پرسشنامه با تصاویر طراحی شده توسط پژوهشگر حمایت شد که به طور واضح هر یک از سؤالات را معرفی میکرد. روش تجزیه و تحلیل یافتهها، تحلیل محتوای متن مصاحبه و اتوبیوگرافی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بیشتر موارد، نگرشهای انسانمحورانه قویتر از نگرشهای طبیعتگرایانه میباشد و همچنین در مورد بعضی از مفاهیم مانند مفهوم بازیافت، کودکان هیچ ایدهای نداشتند. مهدکودکها به عنوان فضایی که کودکان ساعتهای زیادی از طول روز خود را در مهمترین سنین الگوپذیری و آموزشپذیری در آن سپری میکنند، میتوانند به عنوان یکی از مهمترین فضاها برای تغییر نگرشهای محیط زیستی کودکان در نظر گرفته شوند.https://soece.atu.ac.ir/article_2602_f60053c09ae37bf63682becc1662938c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491120150923Effectiveness of Seating in Teacher’s Action Zone on Learning and Retention Rate in Mathematicsاثربخشی حضور دانشآموز ابتدایی در منطقۀ عمل معلم بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی90120260410.22054/soece.2015.2604FAمحمدحسینخانیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیKhani1367@Gmail.Comمحسنمحمدیکارشناس ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبائی mohammadi90122@yahoo.comJournal Article20160413In this study, the present researchers examined the effects of seating in teacher action zone on learning and retention rate of mathematics among the 5<sup>th</sup> grade students. For this purpose, pre-test/post-test control group design was used. The population of this study was all the 5<sup>th</sup> grade elementary students of Basht, a small city in Iran. Two-stage random cluster sampling was used to select 32 students. Then, they were divided into two groups, experimental and control group. Both groups responded to the same pre-test, post-test, and retention tests. During the mathematics training sessions, students of the experimental group seated in teacher’s action zone while students of the control group seated in other parts of class. In order to analyze data in descriptive statistics, measures such as mean and standard deviation were used. For inferential statistics, standard covariance tests were used to examine hypotheses of the research. The obtained results not only showed that students who seat in teacher's action zone get better grades but also their retentions of the concepts are better than the students who seat in other parts of classes.هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی حضور دانشآموزان ابتدایی در منطقۀ عمل معلم بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضیات پایۀ پنجم ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف، از روش آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پنجم ابتدایی شهرستان باشت و نمونه 32 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. برای هر دو گروه پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادداری که هر کدام حاوی 20 سؤال هم ارز چهارگزینهای محقق ساخته بود اجرا شد. در طی آموزش درس ریاضیات، دانشآموزان گروه آزمایش در منطقۀ عمل معلم و دانشآموزان گروه کنترل در مناطق دیگر کلاس بر روی صندلیها نشسته بودند. برای تحلیل دادهها دربخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیرمیانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورداستفاده قرارگرفت و دربخش آماراستتنباطی و برای بررسی فرضیۀ پژوهش ازآزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد<strong>.</strong> نتایج بدست آمده نشان داد دانشآموزانی که در منطقۀ عمل قرار دارند نتنها نمرۀ بهتری در ریاضیات کسب میکنند بلکه میزان یادداری آنها در مقایسه با دانشآموزانی که در مناطق دیگر قرار دارند بیشتر است.https://soece.atu.ac.ir/article_2604_95d15828817680727eea063ee870d035.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491120150923Deaf, Mothers of deaf daughters, Mothers of hearing daughters, Intolerance of uncertainty, Emotion regulationمقایسهی عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان در مادران دختران ناشنوا و شنوا120140260510.22054/soece.2015.2605FAسجادعلمردانی صومعهکارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیمحمدنریمانیاستاد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160413Mothers of deaf children with social and mental health problems, and consistency are exceptionally very high compared with other parents of children with regards to this issue, the aim of this study was to compare the intolerance of uncertainty and emotion regulation in mothers of deaf and hearing daughters. It was a case-control study. The statistical society of the study included all the mothers of deaf daughters that their children in the special elementary schools were studying in Tabriz in academic year 93-92. 25 mothers of deaf daughters and 25 mothers of hearing daughters were chosen by simple random sampling method and responded to the questionnaires, for data analysis multivariate analysis of variance test was used. Results showed that both groups of mothers of deaf and hearing daughters in terms of intolerance of uncertainty that there was a significant difference, this means that average intolerance of uncertainty scores were above the mothers of deaf daughters and mothers of hearing daughters. Also, in emotion regulation between mothers of deaf and hearing daughters, significant differences were found. This results in the need for a deep understanding of response of deaf students and especially parents revealing and can make sense to have proper planning for Special Education with proper planning and consulting services, and creating a supportive environment (social and psychological) for deaf students and their parents, trying that for them, we provide environments that track your goals in this environment.مادرانِ کودکان ناشنوا مشکلاتِ روانی، اجتماعی و سازگاری بسیار زیادی در مقایسه با سایر والدین کودکان استثنایی دارند، با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش، مقایسهی عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان در مادرانِ دخترانِ ناشنوا و شنوا بــود. روش این پژوهش علّی مقایسهای است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی مادرانِ دخترانِ ناشنوایی که فرزند آنها در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز در سال 93-92 مشغول تحصیل هستند، تشکیل دادند. تعداد 25 نفر مادرِ دختر ناشنوا و 25 نفر مادرِ دختر شنوا که به روش نمونـهگیری تصـــادفی ساده انتخاب شده بودند، به پرسشنامه ها پاسخ دادند، برای تحلیل دادهها نیز از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه مادرانِ دانش آموزانِ دخترِ ناشنوا و شنوا، از نظر عدم تحمل بلاتکلیفی، تفاوت معناداری وجود دارد، به این صورت که میانگین نمرات عدم تحمل بلاتکلیفی در مادرانِ دخترِ ناشنوا بالاتر از مادرانِ دخترِ شنوا بود. همچنین در متغیر تنظیم هیجان، بین مادرانِ دانش آموزانِ دخترِ ناشنوا و شنوا تفــاوت معناداری مشاهده شد. این نتایج لزوم اثر پذیری شناخت عمیق دانش آموزان ناشنوا و به ویژه والدینشان را آشکار کرده و میتواند تلویحاتی برای برنامهریزیهای مناسب برای آموزش و پرورش استثنایی داشته باشد تا با برنامه ریزی صحیح و دادن خدمات مشاورهای مناسب و ایجاد فضای حمایتی(اجتماعی و روانی) هم برای دانش آموزان ناشنوا و هم والدین آنها، سعی شود که برای آنها محیطهایی فراهم کرد که بتوان در این محیط اهداف خود را پیگیری کنند.https://soece.atu.ac.ir/article_2605_78c4b710ba3d08608258edb793a8f0f6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات پیش دبستان و دبستان2538-23491120150923Designing a Model for Entrepreneurship Curriculum for Preschool Children and Its Evaluation due to the Viewpoint of Specialists in curriculum, Entrepreneurship and Educatorsطراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان140160260610.22054/soece.2015.2606FAبتولسبزهمربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0003-0771-5845Journal Article20160413The aim of this research was to design a model for entrepreneurship curriculum for preschool children and its evaluation due to the viewpoint of specialists in curriculum, entrepreneurship and educators. The applied research is evaluative and it has a field method. The population in this study involved all curriculum planners, entrepreneurship scholars and specialists working in universities of Tehran and Islamic Azad university, science and research Branch and educators working in preschool centers in Tehran, who has passed the course of early childhood educator in department of Tehran University Jihad (2014-2015). The sample size which was determined using stratified sampling and was a total number of 208. Data collection tool were a researcher-based questionnaire based on the curriculum content. For data analysis descriptive and inferential statistics (chi-squared.x^2) were used. The overall results showed that<br /> according to the designed a model for curriculum in this research, entrepreneurship for preschool children, it is not only business education but also entrepreneurship has designed as an attitude and life style in form of a model of entrepreneurship curriculum and on the basis of three main components, knowledge, attitude and entrepreneurship skill for preschool children, and its main axis according to childhood developmental properties such as: creativity, willingness to work and continuous efforts, curiosity, dynamic and ongoing activities, positive thinking, independency, desire to succeed, and responsibility. Also, the results of evaluation on model in view of the entrepreneurship specialists, curriculum planners and preschool educators is appropriate and approves it. Therefore, according to the finding of this study training of entrepreneurship in the form of model of curriculum, since early childhood for nurturing self-actualized, accomplished and independence children has been suggested.هدف از انجام این تحقیق «طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان» است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینهای است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان برنامهریزیدرسی و متخصصان کارآفرینی شاغل در دانشگاههای دولتی شهر تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مربیان شاغل در مراکز پیش از دبستان شهر تهران است که در دوره تربیت مربی کودک در مرکز جهاد دانشگاهی تهران در سال 92-93 شرکت کردهاند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی شده و در مجموع 208 نفرانتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس الگوی برنامه درسی کارآفرینی طراحی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (خی دو) استفاده شده است. برای طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی ابتدا مولفههای کارآفرینی شامل سه مولفه دانش، نگرش و مهارت استخراج و عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی، بر اساس هر مولفه تنظیم گشت. نتایج کلی تحقیق نشان داد که: بر اساس الگوی برنامه درسی طراحی شده در این تحقیق، منظور از کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان فقط آموزش کسب و کار نیست، بلکه کارآفرینی به عنوان یک نگرش و سبک زندگی، در قالب الگوی برنامه درسی کارآفرینی و بر پایه سه مؤلفه اصلی دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان طراحی شده و محورهای اصلی آن براساس و یژگی های رشدی کودکان از قبیل: خلاقیت، تمایل به کار و تلاش مستمر، کنجکاوی، پویایی و فعالیت مداوم، مثبت اندیشی، استقلال طلبی، میل به موفقیت و مسئولیت پذیری تنظیم شده است. همچنین نتایج ارزشیابی الگو براساس نظر متخصصان کارآفرینی، برنامهریزان درسی و مربیان درباره الگوی طراحی شده، مناسب بوده و آن را تایید کرده است. لذا براساس یافتههای این تحقیق، آموزش کارآفرینی در قالب الگوهای برنامه درسی، از سنین قبل از دبستان، جهت زمینه سازی و پرورش کودکانی خودشکوفا، کارآمد و مستقل پیشنهاد شده استhttps://soece.atu.ac.ir/article_2606_69e883fa7c4c0fcd5019ca4fe3911c5b.pdf