اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دست‌خط‌نویسی دانش‌آموزان ابتدایی

زهرا سلمان؛ ناهید صیدی؛ زهرا پورآقایی اردکانی

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1396، ، صفحه 65-86

https://doi.org/10.22054/soece.2021.48560.1239

چکیده
  نوع کانون توجه، بر نتیجه و کارایی مهارت­های حرکتی مؤثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر کانون توجه درونی-بیرونی بر مهارت دست خط‌نویسی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. در این پژوهش نیمه آزمایشی، 60 نفر از دانش­آموزان دختر (با میانگین سنی 21/0±12/8 سال) یکی از دبستان­های شهر تهران شرکت داشته­اند که به‌صورت ...  بیشتر

توصیف و ترسیم سطوح ادراک معلمان مراکز پیش‌دبستان از نظریه سازنده گرایی

مصطفی سالاری؛ حامد صالحی

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 67-122

https://doi.org/10.22054/soece.2020.12115.1076

چکیده
  مطالعات پشتوانه نظریه سازنده‌گرایی به‌عنوان یک نظریه یادگیری به تغییرات در نگرش و عمل بسیاری از افراد درگیر در فرایند یادگیری و تدریس منجر شده است. در همین راستا، مطالعه حاضر باهدف توصیف و ترسیم سطوح متفاوت برداشت و نگرش معلمان مراکز پیش‌دبستان نسبت به این نظریه و کاربست آن در کلاس درس انجام شده است. این مطالعه یک پژوهش کیفی با روش ...  بیشتر

بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی بر خلاقیت کودکان پیش از دبستان

فتح اله کوشکی؛ محبوبه خسروی؛ نسرین عباسی جم

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، ، صفحه 69-92

https://doi.org/10.22054/soece.2020.35965.1178

چکیده
  دوران کودکی حساس‌ترین مرحله رشد خلاقیت است و کودکان امروزی اولین نسلی هستند که در فضای مجازی بزرگ می‌شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش در بستر فضای مجازی  بر خلاقیت  کودکان پیش از دبستان انجام شد. پژوهش به روش نیمه آزمایشی در جامعه کودکان پیش از دبستان شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 1397 انجام شد. نمونه‌ی پژوهش 50 نفر بودند ...  بیشتر

تأثیر آموزش برنامه حل مسئله‌ی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی

کیوان کاکابرایی؛ شیرین امامی آل آقا

دوره 2، شماره 7 ، فروردین 1396، ، صفحه 75-96

https://doi.org/10.22054/soece.2020.33652.1171

چکیده
  یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها در قلمرو رشد کودکی، حوزه مهارت‌های اجتماعی است. مهارت حل مسئله میان فردی، روابط با همسالان در مدرسه را تسهیل می‌نماید و رویارویی مؤثر و موفق با موقعیت‌های پیش رو را با بهره‌گیری از مهارت مقابله‌ی کارآمد بر اساس آگاهی، استدلال، عقلانیت و تلاش فراهم می‌سازد. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش برنامه حل ...  بیشتر

بررسی رابطه بین مشارکت والدین درباره پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (دختران) در پایه اول ابتدایی

عنایت کریم زاده؛ مهدیه نوروزی؛ حسینعلی خیری نیا؛ عادل ظفری نژاد

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22054/soece.2021.56192.1270

چکیده
  این پژوهش به‌منظور بررسی رابطه بین مشارکت والدین درباره پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان (دختران) در پایه اول ابتدایی شهر (یاسوج)، با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را والدین دانش­آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه­ی اول ابتدایی شهر یاسوج که دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم و بالاتر بودند که طبق آمار اداره ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اجرای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی: یک مطالعه کیفی

لیلا خزاِئی؛ عباسعلی غلامحسینی فریز هندی؛ پروین صمدی

دوره 2، شماره 7 ، فروردین 1396، ، صفحه 79-120

https://doi.org/10.22054/soece.2020.19318.1114

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، واکاوی اجرای طرح  ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهر نورآباد از دیدگاه مجریان برنامه درسی به‌منظور ارتقا کیفیت طرح است. نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان مجری طرح ارزشیابی کیفی توصیفی مدارس ابتدایی شهرستان نورآباد و حجم نمونه شامل 13 نفر از معلمان مذکور است ...  بیشتر

تأثیر بازی‌های وانمودی بر هوش دیداری- فضایی کودکان پیش‌دبستانی

فرزانه سیفی؛ زهره سعادتمند

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، ، صفحه 83-98

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38737.1202

چکیده
  با توجه به اهمیت بازی در سنین پیش‌دبستانی و تأثیر آن بر ابعاد هوشی کودکان هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی‌های وانمودی بر هوش فضایی کودکان پیش‌دبستانی است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کودکان 6 ساله مراکز پیش‌دبستانی شهر اصفهان بود، که از این جامعه ...  بیشتر

اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان بر جرأت ورزی و روابط بین فردی دانش آموزان

علی اکبر کبیری؛ محمد رضا نیلی؛ ریحانه ریوندی

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1396، ، صفحه 87-108

https://doi.org/10.22054/soece.2021.54565.1263

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان بر جرأت ورزی و روابط بین فردی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر دوره دوم ابتدایی تشکیل می‌دادند که در سال تحصیلی 97-96 در یکی از دبستان‌های دولتی شهر تهران مشغول به ...  بیشتر

پیش‌بینی عملکرد اجرایی دختران دبستانی بر اساس ویژگی‌های سیستمی خانواده (مثلث‌سازی و مرزها) و مشارکت پدران

حبیبه مرادی؛ زهرا یوسفی

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، ، صفحه 93-110

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38720.1201

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی عملکرد اجرایی دختران دبستانی براساس ویژگی‌های سیستمی خانواده (مثلث‌سازی و مرزها) و مشارکت پدران در شهر فلاورجان انجام شد پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دختران دبستانی شهر فلاورجان و مادرانشان بود. نمونه آماری شامل 120 دختر دبستانی بود که به شکل تصادفی انتخاب شدند و مادران آن‌ها کلیه ...  بیشتر

مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی

محبوبه بنانی؛ محمود برجعلی؛ ناصر امینی؛ فاطمه خدابنده؛ فاطمه خدابنده

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، ، صفحه 99-124

https://doi.org/10.22054/soece.2020.37133.1187

چکیده
  امروزه تلاش‌های زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت می‌گیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسه­ای می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلال‌های اضطرابی ...  بیشتر

بررسی تأثیر بازی‌درمانی بر روی شادکامی و خلاقیت کودکان پیش از دبستان در تبریز

بهرام اصل فتاحی؛ حکیمه تقی پور معصومی

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1396، ، صفحه 109-128

https://doi.org/10.22054/soece.2021.49870.1245

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی‌درمانی بر میزان شادکامی و خلاقیت در کودکان پیش‌دبستانی تبریز انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش‌دبستانی‌های تبریز است. نمونه آماری تحقیق حاضر 30 نفر از کودکان پیش‌دبستانی‌های تبریز ...  بیشتر

بررسی سهم احساس گرفتاری و خودناتوان سازی مادران در پیش‌بینی پرخاشگری واکنشی کودکان

پریا رحمتی؛ طهمورث آقاجانی؛ فرحناز کیان ارثی

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، ، صفحه 111-126

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38107.1196

چکیده
  مادر به‌عنوان تکیه‌گاهی عاطفی و رشد شناختی – روانی دوران کودکی نقشی مؤثر در سلامت و یا بروز اختلالات رفتاری فرزندانش دارد؛ بنابراین سلامت روان‌شناختی مادر نقشی مؤثر در رشد همه‌جانبه کودک دارد. هدف از این پژوهش بررسی سهم احساس گرفتاری و خود ناتوان‌سازی مادران در پیش‌بینی پرخاشگری واکنشی کودکان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی ...  بیشتر

اثربخشی استفاده از تقویت پته‌ای بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی

احسان عظیم پور؛ جواد مصرآبادی

دوره 2، شماره 7 ، فروردین 1396، ، صفحه 121-136

https://doi.org/10.22054/soece.2020.14194.1089

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی استفاده از تقویت پته‌ای (ژتونی) بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی در مدارس عادی انجام گرفت. روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورداستفاده در این پژوهش، طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های مقایسه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه دوم ابتدایی، سال تحصیلی ...  بیشتر

اثربخشی برنامه‌ی تلفیقی آموزش مهار اضطراب بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان

نرگس پورطالب؛ میرمحمود میرنسب؛ رحیم بدری گرگری

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 123-144

https://doi.org/10.22054/soece.2020.39358.1204

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تلفیق مداخله‌های شناختی، رفتاری و تربیتی، بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر پایه ششم در شهر تبریز تشکیل می‌دادند. نمونه موردنظر از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، ...  بیشتر

تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی‌مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان

محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ رضا میرعرب رضی؛ فاطمه آسوده

دوره 3، شماره 9 ، مهر 1396، ، صفحه 125-143

https://doi.org/10.22054/soece.2020.45232.1228

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آی­مت بر خلاقیت و مهارت‌های پایه ریاضی کودکان پیش‌دبستان می­باشد. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی به شیوه پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش‌دبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونه‏برداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 ...  بیشتر

طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی دوره پیش از دبستان

سلمان آخش

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، ، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22054/soece.2020.43394.1222

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی دوره پیش از دبستان بوده است. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است و از روش‌های سنتز پژوهی و تکنیک دلفی استفاده‌شده است. جامعه هدف شامل اسناد و افراد بوده است که در بخش اسناد، کلیه اسناد داخلی و خارجی مربوط به سال‌های (1397-1380) در حوزه پیش از دبستان، در بخش افراد نیز 10 نفر از متخصصان برنامه ...  بیشتر

تأثیر ترانه بازی‌های کودکانه بر انشاءنویسی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی

بتول سبزه؛ زهرا محمودزاده

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1396، ، صفحه 129-152

https://doi.org/10.22054/soece.2021.52222.1259

چکیده
  مطالعه­ی حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترانه­بازی­های کودکانه بر کیفیت انشاءنویسی  دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش به‌صورت آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مدارس دخترانه ابتدایی منطقه پنجم شهر تهران بود که به‌صورت تصادفی خوشه‌ای چند مدرسه انتخاب و سپس از ...  بیشتر

تدوین بسته آموزشی بومی تربیت جنسی کودکان دوره ابتدایی و بررسی اثربخشی آن بر رشد دانش و مهارت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

ارزو حاجی قربانی

دوره 2، شماره 7 ، فروردین 1396، ، صفحه 137-154

https://doi.org/10.22054/soece.2020.42209.1219

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی بومی تربیت جنسی کودکان دوره ابتدایی و بررسی اثربخشی آن بر رشد دانش و مهارت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق از نوع آمیخته بود. مرحله اول پژوهش به روش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. در این مرحله مؤلفه‌های سازنده بسته آموزشی بومی تربیت جنسی شناسایی شد. در این مرحله، ...  بیشتر

اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیش‌دبستانی شهر تهران

سحر تیماج چی؛ معصومه سادات ابطحی

دوره 3، شماره 11 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 145-162

https://doi.org/10.22054/soece.2020.38775.1203

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر مبنای هوش چندگانه بر بهبود عملکرد (هوش) کودکان پیش‌دبستانی تهران می‌باشد. این پژوهش بر حسب هدف تحقیقی کاربردی است و روش تحقیق نیمه‌آزمایشی با گروه پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه­ی آماری پژوهش شامل نوآموزان پیش‌دبستانی (5 الی 6 ساله) منطقه دو شهر تهران و روش ...  بیشتر

تأثیر برنامه‌ریزی چندبعدی بر پرورش و تقویت مهارت پژوهشگری دانش‌آموزان ششم ابتدایی شهر تهران

مصطفی مختاری

دوره 2، شماره 8 ، تیر 1396، ، صفحه 149-177

https://doi.org/10.22054/soece.2020.45423.1229

چکیده
  برای داشتن دانش‌آموزان متفکر و پژوهنده امروزه بایستی مهارت‌هایی را به آن‌ها آموخت که خود به دنبال یادگیری بروند در این راه توجه به همه ابعاد پرورشی دانش‌آموزان مهم است. برنامه‌ریزی چندبعدی یک برنامه‌ریزی کل‌نگر است که به تمامی ابعاد وجودی دانش‌آموزان توجه می‌نماید. لذا این تحقیق با هدف بررسی تأثیر برنامه‌ریزی چندبعدی بر تقویت ...  بیشتر