TY - JOUR ID - 9117 TI - آسیب‌شناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی دوره پیش از دبستان ایران JO - مطالعات پیش دبستان و دبستان JA - SOECE LA - fa SN - 2538-2349 AU - آخش, سلمان AU - حسینی خواه, علی AU - عباسی, عفت AU - موسی پور, نعمت الله AD - دانشگاه خوارزمی تهران AD - استادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران AD - دانشیار رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 6 SP - 1 EP - 31 KW - کلیدواژه‌ها: آسیب‌شناسی KW - آموزش KW - برنامه درسی KW - دوره پیش از دبستان KW - ایران DO - 10.22054/soece.2018.22077.1127 N2 - هدف از انجام این پژوهش "آسیب‌شناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجام‌شده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارت‌اند از کلیه مراکز پیش‌دبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیش‌دبستانی از استان‌های تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که محقق از طریق آن برای شناسایی آسیب‌ها و مشکلات دوره پیش از پیش از دبستان به جمع‌آوری اطلاعات از مربیان و مدیران اقدام نموده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهم‌ترین آسیب‌های موجود دوره پیش از دبستان، مربوط به مدیریت کلان پیش از دبستان، برنامه درسی دوره پیش از دبستان، نیروی انسانی پیش از دبستان، وضعیت حقوقی پیش از دبستان و آسیب‌های مربوط به محیط خانواده و والدین بوده است که هرکدام از این آسیب‌های کلان خود نیز به زیر مقوله‌هایی تقسیم‌شده‌اند که در ادامه به آن پرداخته‌شده است. UR - https://soece.atu.ac.ir/article_9117.html L1 - https://soece.atu.ac.ir/article_9117_b56e144a897cb8daae156206990c7acd.pdf ER -