TY - JOUR ID - 8952 TI - فراتحلیل مطالعات انجام‌شده در حوزه تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی دارای اختلالات یادگیری JO - مطالعات پیش دبستان و دبستان JA - SOECE LA - fa SN - 2538-2349 AU - زنگنه, حسین AU - محققی, آذر AU - زارع احتشامی, مریم AU - ولایتی, الهه AU - ابوالقاسمی, ابراهیم AD - هیئت علمی دانشگاه AD - دانشگاه بوعلی سینا AD - دانشجو AD - مسئول امور عمومی/دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 6 SP - 81 EP - 100 KW - فراتحلیل KW - اختلالات یادگیری KW - عملکرد یادگیری KW - راهبردهای فراشناختی DO - 10.22054/soece.2016.8952 N2 - چکیده با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات به‌منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش پژوهش فراتحلیل میزان تأثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانش­آموزان با اختلالات یادگیری را در پژوهش­های انجام‌ شده مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات راهبردهای فراشناختی را مشخص کرد. به این منظور از بین 12 پژوهش، 9 پژوهش که از لحاظ روش‌شناختی مورد­قبول بوده انتخاب و فراتحلیل بر روی آن‌ها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک‌لیست فراتحلیل بود. یافته‌های پژوهش نشان داد، میانگین اندازه اثر ترکیبی راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانش­آموزان با اختلالات یادگیری در مدل ثابت 82/0 و میانگین اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی 81/0 است که هر دو در سطح 95 درصد معنادار می­باشند (p <0.05). نتیجه‌ی فراتحلیل نشان داد که طبق معیار کوهن این تأثیر در حد زیاد ارزیابی می­شود. بنابراین آموزش راهبردهای فراشناختی موجب بهبود عملکرد تحصیلی و یادگیری دانش­آموزان دارای اختلالات یادگیری می­شود و از آن­جا که این کودکان در فرآیند شناختی دارای مشکلاتی هستند، آموزش راهبردهای فراشناختی می­تواند مؤثر واقع گرد UR - https://soece.atu.ac.ir/article_8952.html L1 - https://soece.atu.ac.ir/article_8952_1d0526bedf0b58c94979fd921c50c40c.pdf ER -