TY - JOUR ID - 8950 TI - تاثیر قصه درمانی درافزایش عزت نفس و خوداثربخشی کودکان پیش دبستانی JO - مطالعات پیش دبستان و دبستان JA - SOECE LA - fa SN - 2538-2349 AU - قمری کیوی, حسین AU - کریمی یوسفی, سیده هایده AU - خشنودنیای چماچائی, بهنام AD - هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 6 SP - 49 EP - 60 KW - قصه‌درمانی KW - اعتماد به نفس KW - خوداثربخشی KW - کودکان پیش‌دبستان DO - 10.22054/soece.2016.8950 N2 - چکیده سنین پیش­دبستانی دوران مهمی محسوب می­شود که در آن از قصه­درمانی بیش از هر دوران دیگری می­توان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصه­درمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیش­دبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش­دبستانی شهر اردبیل بود که 30 کودک به عنوان نمونه از دو مرکز پیش­دبستانی انتخاب شدند و دو قصه سه بچه خوک و لباس نو امپراطور در طی پنج جلسه در راستای پژوهش برای آنها خوانده شد. برای گردآوری داده‌ها از روش مصاحبه بالینی و پرسشنامه اعتماد به نفس و خوداثربخشی استفاده شد و برای تحلیل داده-ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته­ها بیانگر افزایش عزت نفس و خوداثربخشی در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. ضمناً این روش برای بهبود تمرکز و افزایش ارتباط کودکان با هم موثرند. قصه­درمانی میتواند سبب همانندسازی کودک با شخصیت­های مثبت داستان شده و اعتماد به نفس و خوداثربخسی کودک را افزایش دهد.کودکان پیش­دبستانی که عزت نفس بالایی دارند از شادکامی بیشتری برخوردار خواهند شد و به تبع خوداثربخشی بالاتری دارند. UR - https://soece.atu.ac.ir/article_8950.html L1 - https://soece.atu.ac.ir/article_8950_3ca7584c91496807a819c97ff752e60f.pdf ER -