per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-06-21
1
4
1
15
10.22054/soece.2016.7752
7752
بررسی اثربخشی کتابدرمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی
The Study of Effectivness of cognitive behavioral bibliotherapy on anxiety of elementary school children
محمد بهشتیان
beheshtiyan.ir@gmail.com
1
استادیار روانشناسی دانشگاه خوارزمی
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کتابدرمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دبستانی مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 26 کودک مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بودند که از بین دانشآموزان 2 مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شده و به تصادف به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش کتاب «وقتی نگرانم، چکار کنم؟» را دریافت کرده و از آنها خواسته شد براساس برنامه مطالعه کتاب در طول یکماه آن را به کمک والدین خود مطالعه کنند. قبل و بعد از مطالعه کتاب و 2ماه پس از اتمام مطالعه آزمون اضطراب آشکار کودکان برای اعضای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد مطالعه این کتاب باعث کاهش معنیدار اضطراب اعضای گروه آزمایش شده است.
Purpose: The aim of this research was to investigate the effectiveness of cognitive behavioral bibliotherapy on anxiety of elementary school children. The method of this research was Quasi-experimental designs. The Statistical population of this research was elementary school children who have slight to moderate anxiety. Participants of the study were 26 students who have slight to moderate anxiety that randomly selected from two private school of Tehran. participants randomly placed in two groups with 13 subjects in each. Subjects of The experiment group received ‘What to do when worry too much’ books and was asked them to read the book with their parents in one month according to reading manual of book. Before and After of reading book and 2 month after reading book, the rate of anxiety of subjects of both groups were assessed. Data was analysed by covariance analysis. Data analysis showed that reading that book significantly reduce the rate of anxiety of subjects of experiment group
https://soece.atu.ac.ir/article_7752_cad99fa081ea23c7dc15176b9e38cd1c.pdf
کتابدرمانی
اضطراب
کودک دبستانی
درمان شناختی رفتاری
Anxiety
Bibliotherapy
Cognitive behavioral therapy
Elementary school children
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-06-21
1
4
17
34
10.22054/soece.2016.7753
7753
اثربخشی آموزش مهارتهای جرأتورزی در دانشآموزان قربانی قلدری
The Effectiveness of Assertiveness Skills Training on Victim Students of Bullying
فرخنده مفیدی
farkhonde@gmail.com
1
سید نبی الله قاسم تبار
ghasemtabar.e@gmail.com
2
ندا نجفزاده
3
استاد آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی
دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد آموزش و پرورش پیشدبستان، دانشگاه علامه طباطبائی
این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش توان دانشآموزان قربانی قلدری پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر از دانشآموزان کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر به عنوان گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای جرأتورزی قرار گرفتند در حالیکه 15 نفر دیگر (گروه کنترل) هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق مقیاس قربانیان قلدری (1996 (B.V.S, بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی بر دانشآموزان قربانی قلدری پسر کلاسهای چهارم و پنجم موثر است (001/0 p>). همچنین نتایج تحلیل دادهها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی در طول زمان نیز از پایداری خوبی برخوردار است (001/0 p>).
This research was performed with the aim of exploring the effectiveness of assertiveness skills training on male student victims of bullying in fourth and fifth grades of elementary school. The population in this research is all the male students of fourth and fifth grades of elementary school in Region 4 Education in Tehran. Using Multistage Cluster Sampling method, 30 of the students of fourth and fifth grades of elementary were chosen as the sample. As the experimental group, 15 of them were trained in the assertiveness skills, while the other 15 students (control group) received no training. The method of the current research is test-retest with control group, and Bullying Victims Scale (B.V.S, 1996) was used as the research's tool. The covariance analysis results showed that assertiveness skills training for male student victims of fourth and fifth grades is effective (p> 0.001). Data analysis results revealed that assertiveness skills training has good stability over time, as well (p> 0.001).
https://soece.atu.ac.ir/article_7753_dcd8bbd9c577c9e6a2b1d0905c49e657.pdf
مهارتهای جرأتورزی
زورگویی
قربانیان قلدری
دانشآموزان
Assertiveness skills
Bullying
Bullying victims
students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-06-21
1
4
35
53
10.22054/soece.2016.7754
7754
رابطهی برنامهی درسی پنهان با افت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی
The Study of Relationship between Inventational Education and Hidden Curriculum
عاطفه امرایی
arezu.amraie@gmail.com
1
اسماعیل سعدی پور
ebiabangatd@yahoo.com
2
حسن اسدزاده
asadzadehd@yaho.com
3
دانشجو/دانشگاه تبریز
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین برنامهی درسی پنهان و افت تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی93-1392 بود. تعداد نمونه با توجه به میانگین پژوهشهای پیشین، 328 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش برنامهی درسی پنهان از پرسشنامهی محققساخته و برای سنجش میزان افت تحصیلی از سنجش کلاسی معلم استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن متغیرهای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد، برنامهی درسی پنهان و مؤلفههای آن شامل رابطی معلم و دانشآموزان، رابطهی مدیر با دانشآموزان، رابطهی دانشآموزان با یکدیگر، قوانین و مقررات مدرسه در سطح معناداری، افت تحصیلی را پیشبینی میکنند (05/0p>). نتیجه گیری آن که این یافتهها میتوانند کاربردهایی برای برنامهریزی درسی و آموزش و یادگیری دانشآموزان داشته باشد که به تفصیل به آنها پرداخته میشود.
This study was performed in order to considering relation between hidden curriculums with drop-down. Method was descriptive- correlation statistical society has been all female students, in orders 5, of Koohdasht town in 2013-2014 academic year. The sample included 327 students, which is being selected by cluster random sampling. Tool of collecting data has been as followed: researcher made questionnaire and teachers evaluations. Mean and standard deviation was used for data analyzing. Colmograph test for normality of variables, Pearson correlation, variance analyze and step-bye-step regration. Results indicated: there is a correlation between hidden curriculums with drop-down (in significacy of 0.01) and there is a correlation between hidden curriculum components with drop-down (in significacy of 0.05). in order to this study, student will have a better educational results, if they had better hidden curriculum and the student will have a better educational results, if they had a good relationship with them teacher, the administer and even with together.
https://soece.atu.ac.ir/article_7754_38c64d07590bf479c6e2f2aa5f2da233.pdf
واژگان کلیدی: برنامهی درسی پنهان
افت تحصیلی
تعامل معلم و دانشآموز
Drop down
hidden curriculum
Teachers and students relationship
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-06-21
1
4
55
68
10.22054/soece.2016.7755
7755
بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر دانش، نگرش و رفتار مدیریت پسماند در کودکان پیشدبستانی
Measure the Effectiveness of Computer Games on the Knowledge, Attitudes and Behavior in Preschooler’s Waste Management
مریم لاریجانی
arijani.research@yahoo.com
1
سحر رشیدی
sahar_rashidi86@yahoo.com
2
استادیار آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری اموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور تهران جنوب و مدرس دانشگاه پیام نور تهران جنوب
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیشدبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونهی آماری 30 کودک مقطع پیشدبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند. مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیشآزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پسآزمون مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروههای مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد که سطح معنیداری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر میباشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش محیطزیست به کودکان مقطع پیشدبستان تائید میگردد. با توجه به اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش مفاهیم پسماند میتوان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازیها برای آموزشهای محیطزیستی نمود و از فواید آن بهره جست.
The importance of environmental education are well known globally among communities. In the meantime, Childhood importance of building environmental attitudes and environmental education in this period, a way to develop environmental attitudes in humans. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of computer games on waste management concepts to preschoolers. The method of this study was pretest-posttest with control group. The study population was all children preschool Baharan in the academic year 2013-2014. The statistical sample of 30 students randomly into two groups (1 control and 1 control group) were selected. Data were collected by researcher-designed in three dimensions: knowledge, attitude, and behavior of the waste management), which is calculated after determining its validity and reliability (80/0) with a Pictures include the question asked by educators and children were questioned separately on the face. The first step before training as pre-test and post-test of the second stage after finishing training as examined. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics test. The results of the test demonstrate that the significant level of knowledge variable (sig = .038), attitude (sig = .000) and in favor of Waste Management (sig = .000) obtained from 05 / smaller as a result of the hypothesis that the effectiveness of environmental education to children in pre-school RayanhAy BazyHay confirmed in throughput. Due to the residual effects of computer games in education concepts can be extended to produce this category of games for environmental education and the benefits it used.
https://soece.atu.ac.ir/article_7755_12790ac8e2ee37bcc08ff399f05e605f.pdf
آموزش محیطزیست
مفاهیم پسماند
بازیهای رایانهای
کودکان
پیشدبستانی
Environmental education
computer games
children
Waste concepts
Preschool
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-06-21
1
4
69
82
10.22054/soece.2016.7756
7756
اثربخشی آموزش خلاقیت بر افزایش توانایی حلمساله در کودکان
The Effectiveness Training Creativity on Increasing Problem-Solving Ability in Children
مریم سادات کیافر
kiafar110@gmail.com
1
سید محسن اصغری نکاح
asgharinekah@um.ac.ir
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
حلمساله مهارتی مهم برای عملکرد اجتماعی زندگی روزانه کودک است و اشتراکات در مبانی نظری و پژوهشی خلاقیت و حلمساله نشان داده که میتوان از طریق خلاقیت این مهارت را ارتقا داد. این پژوهش با هدف بررسی افزایش توانایی حلمساله در کودکان پیشدبستانی پسر از طریق آموزش خلاقیت انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی و حجم نمونه مورد نظر 20 کودک پسر پیشدبستانی بود که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به صورت مساوی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش 12 جلسه مداخلات مربوطه را دریافت نمودند. ابزار پژوهش، آزمون حلمساله اجتماعی والی بود که در پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که حلمساله در کودکان گروه آزمایش بهطور معناداری در اثر مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که اگر آموزش خلاقیت به صورت مناسب و با تمهای موضوعات درگیر کودکان در موقعیتهای واقعی انجام گیرد میتواند باعث بهبود حلمسائل در آنها گردد.
Problem solving is important skill for child's daily living, and participation in theoretical and research has shown that by creativity can be improved this skill. This study examined the increasing problem-solving ability in preschool boys through creativity training.The research design was quasi-experimental and Subjects included 20 preschool children that were randomly assigned to in experimental groups and control groups. Experimental groups received 12 sessions, related interventions.The research tool wassocial problem solving test that in post-test were used. Data were analyzed through ANCOVA.The results showed that the problem solving of children in the intervention group were significantly increased compared to control group.Therefore if done properly trained Creativity and with themes involved with children's real-life situations can be improved their problem solving. Therefore necessary to design and implement such programs more than ever felt.
https://soece.atu.ac.ir/article_7756_45881b0a0791fbd6033579be7d7cad68.pdf
آموزش
خلاقیت
حل مساله
کودک
Education
Child
creativity
Problem Solving
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-06-21
1
4
83
108
10.22054/soece.2016.7825
7825
Research Paper
بررسی نیازهای آموزشی اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی در زمینه مسائل تربیتی فرزندان جهت آموزش خانواده
A Study the Educational Needs of Primary School Students׳ Parents for Family Education
سید صادق نبوی
sadegh.nabavi@yahoo.com
1
علی اسماعیلی
esmaeili.ali@yahoo.com
2
دانشجوی دوره دکتری دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
آموزش خانواده علاوه بر اینکه زمینهساز تربیت هماهنگ خانه و مدرسه میباشد میتواند معلومات و آگاهیهای اولیای دانشآموزان را در زمینه مسایل تربیتی و مراحل مختلف رشد فرزندان افزایش دهد، تا بدین وسیله ضمن پیشگیری از بروز ناهنجاریهای رفتاری و روانی در فرزندان، زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان نیز فراهم شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین نیازهای آموزشی اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی در زمینه مسایل تربیتی فرزندان صورت گرفت. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش روش پژوهش غیرآزمایشی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و مدرسین دورههای آموزش خانواده و همچنین اولیای دانشآموزان مدارس ابتدایی تابعه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بودند که نمونهای به تعداد 310 نفر از اولیای دانشآموزان، 24 نفر مدرس دوره و 28 نفر مدیر دوره با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از مناطق شهرستانهای تهران انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه محققساخته و فرمهای مصاحبه استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t) استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که مقدار t در سطح 01/0>P معنادار بود. نتایج پژوهش نشان دادکه از نظر اولیای دانشآموزان، مدیران و مدرسین دورهها، محتوای آموزشی دورههای آموزش خانواده تا اندازه زیادی با نیازهای آموزشی اولیای دانشآموزان دوره ابتدایی در زمینه مسایل تربیتی فرزندان انطباق و هماهنگی داشته است و همچنین محتوای آموزشی دورههای آموزش خانواده همه نیازهای آموزشی والدین را در بر نمیگرفت. نیازهای دیگر آموزشی والدین دانشآموزان دوره ابتدایی عبارت بودند از: نحوه ارتباط والدین با کودکان، آشنایی با کتابهای مناسب کودکان، شناخت نیازهای جسمانی و روانی کودک و چگونگی تامین آنها، چگونگی تامین سلامت جسمانی و روانی کودکان، اصول تغذیه کودکان. با توجه به اینکه محتوای آموزشی دورههای آموزش خانواده همه نیازهای والدین را در برنمیگرفت، لازم است که مدرسان آموزش خانواده علاوه بر آموزش سرفصلهای مصوب، طبق یک نظرخواهی در ابتدای دوره، نیازهای دیگر والدین را نیز شناسایی نموده و بر آن اساس برنامه آموزش خود را تنظیم و ارایه نمایند.
The purpose of this study was to investigate and clarify the educational needs of primary school students׳ parents in their childrens׳ educational issues. Due to the nature and objectives of the study, it was carried out based on a survey study. The population targeted at for this study included principals (28), educators (24) of family education, as well as parents (310) in all districts of Tehran province. The sample was selected based on a multi-stage cluster sampling. The research instruments were a researcher-made questionnaire and an interview were used to collect data from the participants. Descriptive statistics and T-tests were used to analyze the data. The results revealed that from parents’, instructors’, and principals’ view, the content of such courses was relatively harmonious with the educational needs of parents, but it did not cover all the educational needs of attending parents. The other educational needs of parents were: The relationship between parents and children, Familiarity with books suitable for children, Understanding the physical and psychological needs of children and how to ensure they, the physical and mental health of children, Principles of Child Nutrition. Since the content of such courses did not cover all needs of parents, it was suggested to instructors to identify other needs of parents based on a survey in advance and include them in their instruction program.
https://soece.atu.ac.ir/article_7825_9c78c0e28e212c241f78a14836f51f0c.pdf
نیاز آموزشی
مسایل تربیتی
آموزش خانواده
Educational need
Educational issues
Family education