per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-04-20
1
3
1
15
10.22054/soece.2017.7274
7274
Research Paper
بررسی موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان
Study of Performing Barriers of Art Lessons from the Viewpoints of the Primary School Teachers of Isfahan
مینو طباطبایی
dmtabatabaie@yahoo.com
1
پروین عباسی
parvinabbasi@yahoo.com
2
اعظم مرتهب
azam_mortaheb@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه پیام نور فولادشهر
- استادیار دانشگاه پیام نورمرکز شاهین شهر.
اعظم مرتهب، کارشناس ارشد دانشگاه پیام نورمرکز اصفهان
متأسفانه استفاده از درس هنر در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در مدارس کشور ما بر خلاف مدارس کشورهای پیشرفته در ما کارنامه خوبی ندارد. یکی از نتایج سیستم فعلی آموزشی از بین رفتن استعدادها و خلاقیتهای هنری دانش آموزان بویژه در دوران ابتدایی است. در توجیه این امر میتوان گفت که هنوز جایگاه هنر و نقش پرورشی آن برای معلمان و مدیران مدارس روشن نیست، وگرنه به آن توجه بیشتری میشد. برای تحقیق در این مورد به موانع اجرای درس هنر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی در نواحی ششگانه شهر اصفهان پرداخته شد . نمونه آماری در این پژوهش 356 نفر از معلمان ابتدایی شاغل در شهر اصفهان در سال 92-1391 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم با توجه به جنسیت انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی انتخاب گردید. در این پژوهش از یک پرسشنامهی محقق ساخته ی 45 سؤالی استفاده شده است. این پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرانباخ 871/0 به دست آمد. داده های حاصل از این پژوهش به وسیلهی آزمونهای t تک نمونهای، t برای دو نمونهی مستقل و( F ) تجزیه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. نتایج تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داد که نگرش منفی معلمان، کمبود معلم متخصص، عدم آشنایی معلمان با روشهای مناسب تدریس، فقدان امکانات مناسب و ارزشیابی نامناسب از درس هنر، بیشتر از حد متوسط؛ عدم آگاهی مدیران مدارس از نقش هنر در حد متوسط؛ بیتوجهی برنامه ریزان و مسئولین، و بیاطلاعی اولیای دانشآموزان از اهمیت درس هنر، کمتر از حد متوسط مانع اجرای درست درس هنر میشوند.
The purpose of this study was to investigate the hindrances which elementary-school teachers encounter in teaching art courses in the six fold municipal districts of Isfahan. The sample of this study was drawn from 356 teachers of Isfahan in academic year 2012 – 2013. A gender- and quantity-based stratified random sampling technique was utilized for this study. A descriptive observational research design was opted. For the purposes of this study, a 45-item questionnaire was developed and used by the researcher. This questionnaire enjoys face and content validity and its reliability has been measured through Cronbach’s alpha, which was 0.871. For statistical analyses of the data, a one-sample t-test, an independent-sample t-test and F of ANOVA were run. According to the results of the study, the following reasons can be enumerated as the factors which hinder teaching art courses: teachers’ negative attitude, lack of skilled teachers, teachers’ lack of familiarity with proper teaching methods, lack of facilities and defective assessment in art courses as above-average-level factors; principals’ lack of awareness of the art’s role as an average-level factor; and planners’ and officials’ negligence, ignorance of the importance of art on the part of parents as below-average factors.
https://soece.atu.ac.ir/article_7274_6d5da66f8c511f8eeb0a2bb46930cbf6.pdf
درس هنر
معلمان مدارس ابتدایی
شهر اصفهان
آموزش هنر
Art course
Elementary School Teachers
Isfahan
Art education
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-04-20
1
3
17
33
10.22054/soece.2017.7275
7275
Research Paper
بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیشدبستانی: پیامدهای آموزشی
Study of Theory of Mind in Preschool Children: Educational Consequences
باقر غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
1
فرزانه معتمدی
f.motamedi@gmail.com
2
معصومه حسنیه
3
استاد روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دکتری روانشناسی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
نظریۀ ذهن به شخص اجازه میدهد افکار، آرزوها و نیات را به دیگران نسبت دهد، بتواند اعمال آنها را پیشبینی یا توصیف کند و نیات آنها را درک کند. این پژوهش با هدف بررسی نظریۀ ذهن در کودکان پیشدبستانی انجام شده است. روش پژوهش پسرویدادی بود. در راستای دستیابی به هدف فوق، 60 کودک پیشدبستانی دختر و پسر 4، 5 و 6 سال به روش نمونهگیری در دسترس از مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی منطقه 6 شهر تهران انتخاب شدند و آزمونهای تکالیف نظریۀ ذهن از طریق چهار آزمون تناظر یکبهیک، خانۀ عروسکها، بازگویی داستان و پیشبینی باور به صورت بازی با کودکان اجرا شدند و برای تحلیل آماری دادهها از آزمون مجذور خی استفاده شد. نتیجه تحلیل دادهها با استفاده از مجذور خی نشان داد که به طور کلی عامل سن در انجام دادن تکالیف نظریۀ ذهن در سطح خطای کمتر از 05/0 معنادار بوده است. بدین معنا که کودکان 4 سال، 5 سال و 6 سال عملکرد یکسانی نداشتند. به صورت معناداری 5 سالها بهتر از 4 سالها و 6 سالها بهتر از 5 سالها عمل کرده بودند. براساس یافتهها، اکتساب نظریۀ ذهن با افزایش سن امکانپذیر خواهد بود و با توجه به میزان آشنایی کودکان با ابزار آزمایش به علت تجارب روزانۀ زندگی، پاسخهای صحیح افزایش پیدا میکند. تحول نظریۀ ذهن پیامدهایی برای رشد مفهوم خود دارد و برای درک دنیای اجتماعی و تعاملات اجتماعی امری بنیادی محسوب میشود
Theory of mind helps individuals to understand other individuals’ perspectives about phenomenon, in general, and others stand points in social issues specifically. It also helps individuals to describe, explain and predict others’ behaviors. Current study aimed to study development of theory of mind in preschool children. The design of the study was ex post facto. To fulfill the aforementioned purpose, 60 preschool children (ages 4-6) were sampled from the kindergarten, and preschoolers in district six of Department of Education in Tehran, by means of available sampling and the following measures were given to them: theory of mind tasks, with subtests of one to one correspondence test, doll house, narration of the story, and predicting game in the play format. To analyze data, a Chi Square test was used. Analysis of data revealed that in general age factor was an important factor in determining the level of functioning and its effect was significant (p<0.05). Performance of children in each age was different from the other age groups: five – year olds did better than four – year olds and six-year olds did better than five-year olds. Development of theory of mind will help children to adapt to their social milieu more effectively. In accordance with chronological age development, the magnitude of children’s correct responses increase and children get more accurate perception of self and others in social interactions.
https://soece.atu.ac.ir/article_7275_d035adfc3dfd44e2b155af87e2bb47a7.pdf
نظریۀ ذهن
تحول
کودکان پیشدبستانی
Theory of Mind
Development
Preschool children
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-04-20
1
3
35
49
10.22054/soece.2017.7276
7276
Research Paper
چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی
Examining the Challenges Facing the Use of ICT in Primary Education
اسماعیل زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
1
فردین سالمیان
salemianfardin@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبائی
هدف از این پژوهش بررسی چالشهای اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی- و از نوع زمینهیابی است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر تهران در سال تحصیلی93-94 میباشند که از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل 40 سوال بود. به منظور تعیین روایی از نظر استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار spss معادل 92/0 تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی چالشها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که چالشهای فراروی مدارس ابتدایی در حوزهی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل: ضعف تجهیزاتی – فنی، ضعف فرهنگی، ضعف انگیزشی- آموزشی معلمان، ضعف زیرساختهای مدیریتی و برنامهریزی و ضعف مالی و اقتصادی میباشد.بنابراین مدارس ابتدایی باید با سیاستگذاری مناسب با این چالش ها مقابله کنند .
The purpose of this study was to investigate the application of information and communications technology challenges from the perspective of primary school teachers. This study was a practical goal and its method was survey-descriptive. The population of this study was the all primary school teachers in two areas of Tehran of which are academic year 93-94 that by purposive sampling method, 265 subjects were selected as sample. Data were gathered using questionnaires consisting of 32 questions. To determine the validity, the teachers and education experts were used. The reliability was determined by Cronbach’s alpha by using SPSS software equivalent of 0.92. To analyze the data and identify the challenges use of Exploratory Factor Analysis. The results show that the challenges faced by schools in the field of ICT applications include: lack of equipment - technical, cultural malaise, teachers’ motivational- educational weakness, poor infrastructure and lack of finance and economic planning and management.
https://soece.atu.ac.ir/article_7276_95fa0d6c12871ceb82cedd15b2a862e3.pdf
آموزش ابتدایی
مدارس هوشمند
فناوری اطلاعات و ارتباطات
چالشها
Primary education
Intelligence schools
Information and Communications technology challenges
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-04-20
1
3
51
66
10.22054/soece.2017.7277
7277
Research Paper
ویژگیهای روانسنجی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی در دانشآموزان مقطع ابتدایی
The Psychometric Characteristics of Semiotic Scale of Elementary School Students’ Behavioural and Emotional Problems
امید قاسمی
oghasemi13@yahoo.com
1
احمد خاکی
ahmadkhaki@yahoo.com
2
مدرس رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستان و دبستان، دانشگاه پیامنور دلیجان
مدرس رشته مشاوره دانشگاه پیامنور دلیجان. دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی تهران
پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانشآموز دختر و 140 دانشآموز پسر) به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب گردید و افراد نمونه انتخاب شده به عبارات پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه استفاده گردید. برای بررسی تفاوت دختران و پسران در مقیاسهای پرسشنامه از آزمون t مستقل استفاده شد و برای بررسی تفاوت مقیاسها در پایههای سوم تا پنجم ابتدایی از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 بدست آمد . این ضریب برای مقیاس اضطراب 74/0، برای مقیاس افسردگی 73/0، مشکلات سلوکی 64/0 و برای مقیاس جسمانی کردن 61/0 بدست آمد. برای ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخصهای نسبت خی دو بر درجه آزادی، ریشه میانگین خطای برآورد، نیکویی برازش، برازندگی تعدیلیافته، برازندگی نرم شده و برازندگی نرم نشده استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که مقادیر بدست آمده برای این شاخصها نشان میدهد که در مجموع مدل تحلیل عاملی تاییدی در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است. در بررسی تفاوت دختران و پسران نتایج آزمون t مستقل نشان داد مشکلات سلوکی، افسردگی در دو گروه دختران و پسران با هم تفاوت معنیدار دارد. اما در مقیاس اضطراب و جسمانی کردن معنیدار نمیباشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی در مقیاسهای جسمانی کردن و افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد و در مقیاسهای اضطراب و مشکلات سلوکی این تفاوت معنادار میباشد. بهطور کلی، یافتههای پژوهش بیانگر این است که مقیاس نشانهشناسی پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل از پایایی و روایی قابل قبولی در جامعه مورد بررسی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری برای سنجش شخصیت کودکان و مشکلات رفتاری در مقطع ابتدایی استفاده نمود .
In order to analyse the validity and reliability of semiotic scale of behavioural-emotional problems (anxiety, depression, conduct problems and physical disorders), the present study performed Seattle Children’s Personality Questionnaire in the population of elementary school students. In this work, 240 students of grades no. 3-5 at elementary school (including 100 female students and 140 male students) were chosen through multi-stage sampling and the selected people answered the questionnaire. The stability of the questionnaire was meandered through the internal consistency method. To measure the validity of questionnaire, the researcher used the method of structure validity. For analysis of the difference/s between girls and boys in questionnaire scales, the independent t test was utilised, and for analysis of the difference of scales, related to the grade no. 3-5 at elementary school, ANOVA (One-way analysis of variance) was carried out. Cronbach’s alpha coefficients of all questionnaires was 0/75. The said coefficient for anxiety was 0/74, for depression was 0/73T, for conduct was 0/64, and for the physical problems was 0/61. To assess the adequacy, the model utilised indicators of the degree of freedom chi-square, the root mean estimation error, the propriety of the fitness, the modified fitness, and normalised and non-normalised fitness. The results of the confirmatory factor analysis show that the obtained values totally confirm that the confirmatory factor analysis model in order to explain and fit, is in good condition, is good to be used. In analysing the difference between girls and boys, the t test shows that the conduct problems, and anxiety are significantly different in girls and boys. However, two groups are not significantly different in anxiety and physical scales. The results of analysis of variance show that there is no significant difference among the students of grades no. 3-5 of elementary school in terms of physical and anxiety scales, but this difference is significant in anxiety and conduct problems scales. Generally, the findings of the present study show that the semiotic scale of Seattle Children’s Personality Questionnaire is of good reliability and validity in the society and it can be used as a device for measuring the personality of the children and their behavioural problems in the elementary grade.
https://soece.atu.ac.ir/article_7277_073b861259dbcf26e97f3e42055d7fa9.pdf
شخصیت کودک
اضطراب
افسردگی
مشکلات سلوکی
اختلالات جسمانی
روایی
پایایی
Personality of child
Anxiety
Depression
Conduct problems
Physical disorders
reliability
validity
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-04-20
1
3
67
94
10.22054/soece.2017.7280
7280
Research Paper
ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از لحاظ میزان توجه به کلاههای تفکر ادوارد دوبونو
A Content Assessment of Social Studies Textbooks Sixth Grade Elementary School according to the Attention of Edward de Bono's Thinking Hats
رضا جعفری هرندی
rjafarih@yahoo.com
1
دانشگاه قم- دانشکده ادبیات و علوم انسانی
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان از نگاه شش کلاه تفکر خلاق ادوارد دوبونو به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرفنظر گردید و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که کتاب مطالعات اجتماعی کلاس ششم دبستان 198 مرتبه به مؤلفههای تفکر خلاق، توجه کرده که توزیع آن در مؤلفههای آمار و ارقام و واقعیتها؛ احساسات، عواطف و حس ششم؛ قضاوت منفی و تظاهر به مخالفت؛ روشنایی و خوشبینی و برخورد سازنده و مثبت؛ تفکر خلاق، ایجاد انگیزه و حرکت؛ کنترل، خونسردی و رهبری به ترتیب 52، 37، 32، 26، 30، 21 فراوانی بوده است. همچنین در بین کلاههای مختلف، کلاه اول با میزان بار اطلاعاتی 979/0 و ضریب اهمیت 180/0 بیشترین توجه و کلاه ششم با میزان بار اطلاعاتی 787/0 و ضریب اهمیت 145/0 کمترین توجه را به خود اختصاص داده بودند
The current research aimed to investigate a content analysis of Social Studies Textbook of the 6th grade of Elementary School Perspective of Edward de Bono's Six Creative Thinking Hats. To do so, a descriptive method content analysis was performed. The study population included social studies textbook for the 6th grade of primary school in the academic year 2015-2016 is due to the nature of the subject matter and limitations of the sample from the sample, and the total population was considered as an example. Measurement tool, self-made content analysis checklist and results using descriptive statistics were used in the process of Shannon entropy analysis. The major findings of the study showed that the 6th grade social studies textbook 198 times paid attention to the components of creative thinking, and the attention has the distribution component figures and facts, feelings, emotions and intuition, judgment and pretended to oppose negative, brightness and optimism and positive attitude, creative thinking, motivation and movement control, composure and led by 52, 37, 32, 26, 30, 21 have been great. Also, among the different hats, hat I of the information load factor of 0/979 and 0/180 of the most attention, and hat VI, the amount of information
https://soece.atu.ac.ir/article_7280_bd531877a3ec3c07e09941f855c77fa9.pdf
تفکر
تفکر خلاق
ادوارد دوبونو
مطالعات اجتماعی
ششم دبستان
تحلیل
Thinking
Creative thinking
Edward de Bono
social studies
Sixth Grade
content analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات پیش دبستان و دبستان
2538-2349
2476-6569
2016-04-20
1
3
95
111
10.22054/soece.2017.7281
7281
Research Paper
اثربخشی بازی مشترک مادر- کودک بر کاهش اختلال دلبستگی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی
The Effect of Collaborative-Parent-Child Play in Reducing Attachment Disorder in Male School Students of Isfahan
سعیده سبزیان
sabzian1989@yahoo.com
1
حسینعلی مهرابی
hosseinmehrabi@yahoo.com
2
مهرداد کلانتری
m.kalantari@yahoo.com
3
لرستان
استادیار روانشناسی دانشگاه اصفهان
دانشیار روانشناسی دانشگاه اصفهان
هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی بازی مشترک مادر - کودک بر کاهش علائم اختلال دلبستگی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی همراه با گروه گواه و با ارزیابی به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود، به این صورت که تعداد 32 دانشآموز پسر دارای نمره بالای اختلال دلبستگی، از مدارس ابتدایی شهر اصفهان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی تعداد 16 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه گواه گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش یک دوره هشت جلسهای به صورت هفتگی با مشارکت مادران و بازی با کودک دریافت کردند، در حالیکه آزمودنیهای گروه گواه چنین مداخلهای دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه با استفاده از فرم والد پرسشنامه اختلال دلبستگی راندولف مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله بازی مشترک مادر- کودک باعث کاهش 3/83% علائم اختلال دلبستگی در مرحله پسآزمون و کاهش 9/78% این اختلال در مرحله پیگیری میشود. براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش بازی مشترک مادر- کودک در کاهش علائم اختلال دلبستگی موثر بوده است و با استفاده از این روش مداخلهای، میتوان در جهت کاهش شدت علائم اختلال دلبستگی و همچنین بهبود رابطه مادر و کودک استفاده کرد.
The goal of this study was the investigation of the effect of subscribe mother-child play in reduction of attachment disorder in male school students of Isfahan. Thus, in a quasi-experimental design with a control group and pretest – post- test & follow up assessment, 32 male students, with high scores in attachment disorder of Isfahan primary school purpose ways were selected and assigned randomly in experimental and control group (n1=n2=16). Experimental group received an eight-session, a weekly basis with the participation of mothers and playing with the children. While the control group received no intervention and remained in waiting list, two groups were evaluated by parent form of Randolf Attachment Disorder. The results of the analysis of covariance showed that intervention with mother-child playing reduces the 83.3% symptoms of attachment disorder in post-test and 78.9% follow up (p<0.05). Based on these findings, it can be concluded that the mother-child playing is suitable to reduce symptoms of attachment disorder effective and with this empirical practical interment can reduce emotional problems symptoms.
https://soece.atu.ac.ir/article_7281_1d38e8ac034a97ecae5f95cd9ea7b84a.pdf
بازی مشترک مادر- کودک
اختلال دلبستگی
دانشآموزان پسر مقدمه
Subscribe mother-child play
Attachment disorder
Male school students