@article { author = {beheshtiyan, mohamad}, title = {The Study of Effectivness of cognitive behavioral bibliotherapy on anxiety of elementary school children}, journal = {Preschool and Elementary School Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-15}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2349}, eissn = {2476-6569}, doi = {10.22054/soece.2016.7752}, abstract = {Purpose: The aim of this research was to investigate the effectiveness of cognitive behavioral bibliotherapy on anxiety of elementary school children. The method of this research was Quasi-experimental designs. The  Statistical population of this research was elementary school children who have slight to moderate anxiety. Participants of the study were 26 students  who  have slight to moderate anxiety that randomly selected from two private school of Tehran. participants randomly placed in two groups with 13 subjects in each. Subjects of  The experiment group received  ‘What to do when worry too much’ books  and was asked them to read the book with their parents in one month  according to reading manual of book. Before and After of reading book and 2 month after reading book,  the rate of anxiety of subjects of both groups were assessed. Data was analysed by covariance analysis.  Data analysis showed that reading that book significantly reduce the rate of anxiety of subjects of experiment group}, keywords = {Anxiety,Bibliotherapy,Cognitive behavioral therapy,Elementary school children}, title_fa = {بررسی اثربخشی کتاب‌درمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کتاب­درمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش­آموزان دبستانی مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بود. آزمودنی­های پژوهش شامل 26 کودک مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بودند که از بین دانش­آموزان 2 مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شده و به تصادف به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش کتاب «وقتی نگرانم، چکار کنم؟» را دریافت کرده و از آنها خواسته شد براساس برنامه مطالعه کتاب در طول یک­ماه آن را به کمک والدین خود مطالعه کنند. قبل و بعد از مطالعه کتاب و 2ماه پس از اتمام مطالعه آزمون اضطراب آشکار کودکان برای اعضای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. داده­های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد مطالعه این کتاب باعث کاهش معنی­دار اضطراب اعضای گروه آزمایش شده است.  }, keywords_fa = {کتاب­درمانی,اضطراب,کودک دبستانی,درمان شناختی رفتاری}, url = {https://soece.atu.ac.ir/article_7752.html}, eprint = {https://soece.atu.ac.ir/article_7752_cad99fa081ea23c7dc15176b9e38cd1c.pdf} } @article { author = {Mofidi, Farkhondeh and Ghasemtabar, Seyyed Nabiollah and Najafzadeh, Neda}, title = {The Effectiveness of Assertiveness Skills Training on Victim Students of Bullying}, journal = {Preschool and Elementary School Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {17-34}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2349}, eissn = {2476-6569}, doi = {10.22054/soece.2016.7753}, abstract = {This research was performed with the aim of exploring the effectiveness of assertiveness skills training on male student victims of bullying in fourth and fifth grades of elementary school. The population in this research is all the male students of fourth and fifth grades of elementary school in Region 4 Education in Tehran. Using Multistage Cluster Sampling method, 30 of the students of fourth and fifth grades of elementary were chosen as the sample. As the experimental group, 15 of them were trained in the assertiveness skills, while the other 15 students (control group) received no training. The method of the current research is test-retest with control group, and Bullying Victims Scale (B.V.S, 1996) was used as the research's tool. The covariance analysis results showed that assertiveness skills training for male student victims of fourth and fifth grades is effective (p> 0.001). Data analysis results revealed that assertiveness skills training has good stability over time, as well (p> 0.001).      }, keywords = {Assertiveness skills,Bullying,Bullying victims,students}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های جرأت‌ورزی در دانش‌آموزان قربانی قلدری}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارت­های جرأت­ورزی بر افزایش توان دانش­آموزان قربانی قلدری پسرکلاس­های چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانش­آموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران می­باشند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند­مرحله­ای 30 نفر از دانش­آموزان کلاس­های چهارم و پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر به عنوان گروه آزمایش تحت آموزش مهارت­های جرأت­ورزی قرار گرفتند در حالی­که 15 نفر دیگر (گروه کنترل) هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق مقیاس قربانیان قلدری (1996 (B.V.S, بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های جرأت­ورزی بر دانش­آموزان قربانی قلدری پسر کلاس­های چهارم و پنجم موثر است (001/0 p>). همچنین نتایج تحلیل داده­ها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارت­های جرأت­ورزی در طول زمان نیز از پایداری خوبی برخوردار است (001/0 p>).  }, keywords_fa = {مهارت­های جرأت­ورزی,زورگویی,قربانیان قلدری,دانش­آموزان}, url = {https://soece.atu.ac.ir/article_7753.html}, eprint = {https://soece.atu.ac.ir/article_7753_dcd8bbd9c577c9e6a2b1d0905c49e657.pdf} } @article { author = {amraie, atefeh and Sadi Pour, Esmaeil and asadzadeh, hasan}, title = {The Study of Relationship between Inventational Education and Hidden Curriculum}, journal = {Preschool and Elementary School Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {35-53}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2349}, eissn = {2476-6569}, doi = {10.22054/soece.2016.7754}, abstract = {This study was performed in order to considering relation between hidden curriculums with drop-down. Method was descriptive- correlation statistical society has been all female students, in orders 5, of Koohdasht town in 2013-2014 academic year. The sample included 327 students, which is being selected by cluster random sampling. Tool of collecting data has been as followed: researcher made questionnaire and teachers evaluations. Mean and standard deviation was used for data analyzing. Colmograph test for normality of variables, Pearson correlation, variance analyze and step-bye-step regration. Results indicated: there is a correlation between hidden curriculums with drop-down (in significacy of 0.01) and there is a correlation between hidden curriculum components with drop-down (in significacy of 0.05). in order to this study, student will have a better educational results, if they had better hidden curriculum and the student will have a better educational results, if they had a good relationship with them teacher, the administer and even with together.      }, keywords = {Drop down,hidden curriculum,Teachers and students relationship}, title_fa = {رابطه‌ی برنامه‌ی درسی پنهان با افت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه‌ی­ بین برنامه‌ی درسی پنهان و افت تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی93-1392 بود. تعداد نمونه با توجه به میانگین پژوهش­های پیشین، 328 نفر بود که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای سنجش برنامه‌ی درسی پنهان از پرسشنامه‌ی محقق­ساخته و برای سنجش میزان افت تحصیلی از سنجش کلاسی معلم استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن متغیرهای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، برنامه‌ی درسی پنهان و مؤلفه‌های آن شامل رابط‌‌ی معلم و دانش‌آموزان، رابطه‌ی مدیر با دانش‌آموزان، رابطه‌ی دانش‌آموزان با یکدیگر، قوانین و مقررات مدرسه در سطح معناداری، افت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند (05/0p>). نتیجه گیری آن که این یافته‌ها می‌توانند کاربردهایی برای برنامه‌ریزی درسی و آموزش و یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد که به تفصیل به آنها پرداخته می‌شود.      }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: برنامه‌ی درسی پنهان,افت تحصیلی,تعامل معلم و دانش‌آموز}, url = {https://soece.atu.ac.ir/article_7754.html}, eprint = {https://soece.atu.ac.ir/article_7754_38c64d07590bf479c6e2f2aa5f2da233.pdf} } @article { author = {Larijani, Maryam and rashidi, sahar}, title = {Measure the Effectiveness of Computer Games on the Knowledge, Attitudes and Behavior in Preschooler’s Waste Management}, journal = {Preschool and Elementary School Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {55-68}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2349}, eissn = {2476-6569}, doi = {10.22054/soece.2016.7755}, abstract = {The importance of environmental education are well known globally among communities. In the meantime, Childhood importance of building environmental attitudes and environmental education in this period, a way to develop environmental attitudes in humans. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of computer games on waste management concepts to preschoolers. The method of this study was pretest-posttest with control group. The study population was all children preschool Baharan in the academic year 2013-2014. The statistical sample of 30 students randomly into two groups (1 control and 1 control group) were selected. Data were collected by researcher-designed in three dimensions: knowledge, attitude, and behavior of the waste management), which is calculated after determining its validity and reliability (80/0) with a Pictures include the question asked by educators and children were questioned separately on the face. The first step before training as pre-test and post-test of the second stage after finishing training as examined. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics test. The results of the test demonstrate that the significant level of knowledge variable (sig = .038), attitude (sig = .000) and in favor of Waste Management (sig = .000) obtained from 05 / smaller as a result of the hypothesis that the effectiveness of environmental education to children in pre-school Rayanh‌Ay Bazy‌Hay confirmed in throughput. Due to the residual effects of computer games in education concepts can be extended to produce this category of games for environmental education and the benefits it used.  }, keywords = {Environmental education,computer games,children,Waste concepts,Preschool}, title_fa = {بررسی اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای بر دانش، نگرش و رفتار مدیریت پسماند در کودکان پیش‌دبستانی}, abstract_fa = {اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرش­های محیط زیستی دارد و آموزش محیط ­زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرش­های محیط­زیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی­های رایانه­ای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیش­دبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیش‌دبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه­ی آماری 30 کودک مقطع پیش­دبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و به­طور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند.  مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیش­آزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پس­آزمون مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروه­های مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به‌دست آمده از آزمون فرضیه‌ها نشان داد که سطح معنی­داری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر می­باشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش محیط­زیست به کودکان مقطع پیش­دبستان تائید می­گردد. با توجه به اثربخشی بازی­های رایانه­ای در آموزش مفاهیم پسماند می­توان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازی­ها برای آموزش­های محیط­زیستی نمود و از فواید آن بهره جست.  }, keywords_fa = {آموزش محیط­زیست,مفاهیم پسماند,بازی­های رایانه­ای,کودکان,پیش­دبستانی}, url = {https://soece.atu.ac.ir/article_7755.html}, eprint = {https://soece.atu.ac.ir/article_7755_12790ac8e2ee37bcc08ff399f05e605f.pdf} } @article { author = {Kiafar, Maryam Sadat and Asgharinekah, Seyed Mohsen}, title = {The Effectiveness Training Creativity on Increasing Problem-Solving Ability in Children}, journal = {Preschool and Elementary School Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {69-82}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2349}, eissn = {2476-6569}, doi = {10.22054/soece.2016.7756}, abstract = {Problem solving is important skill for child's daily living, and participation in theoretical and research has shown that by creativity can be improved this skill. This study examined the increasing problem-solving ability in preschool boys through creativity training.The research design was quasi-experimental and Subjects included 20 preschool children that were randomly assigned to in experimental groups and control groups.  Experimental groups received 12 sessions, related interventions.The research tool wassocial problem solving test that in post-test were used. Data were analyzed through ANCOVA.The results showed that the problem solving of children in the intervention group were significantly increased compared to control group.Therefore if done properly trained Creativity and with themes involved with children's real-life situations can be improved their problem solving. Therefore necessary to design and implement such programs more than ever felt.  }, keywords = {Education,Child,creativity,Problem Solving}, title_fa = {اثربخشی آموزش خلاقیت بر افزایش توانایی حل‌مساله در کودکان}, abstract_fa = {حل­مساله مهارتی مهم برای عملکرد اجتماعی زندگی روزانه کودک است و اشتراکات در مبانی نظری و پژوهشی  خلاقیت و حل­مساله نشان داده که می­توان از طریق خلاقیت این مهارت را ارتقا داد. این پژوهش با هدف بررسی افزایش توانایی حل­مساله در کودکان پیش­دبستانی پسر از طریق آموزش خلاقیت انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع شبه­آزمایشی و حجم نمونه مورد نظر 20 کودک پسر پیش­دبستانی بود که به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به صورت مساوی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش 12 جلسه مداخلات مربوطه را دریافت نمودند. ابزار پژوهش، آزمون حل­مساله اجتماعی والی بود که در پیش­آزمون و پس­آزمون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که حل­مساله در کودکان گروه آزمایش به­طور معناداری در اثر مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که اگر آموزش خلاقیت به صورت مناسب و با تم­های موضوعات درگیر کودکان در موقعیت­های واقعی انجام گیرد می­تواند باعث بهبود حل­مسائل در آن­ها گردد.  }, keywords_fa = {آموزش,خلاقیت,حل­ مساله,کودک}, url = {https://soece.atu.ac.ir/article_7756.html}, eprint = {https://soece.atu.ac.ir/article_7756_45881b0a0791fbd6033579be7d7cad68.pdf} } @article { author = {nabavi, seyed sadegh and Esmaeili, Ali}, title = {A Study the Educational Needs of Primary School Students׳ Parents for Family Education}, journal = {Preschool and Elementary School Studies}, volume = {1}, number = {4}, pages = {83-108}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-2349}, eissn = {2476-6569}, doi = {10.22054/soece.2016.7825}, abstract = {The purpose of this study was to investigate and clarify the educational needs of primary school students׳ parents in their childrens׳ educational issues. Due to the nature and objectives of the study, it was carried out based on a survey study. The population targeted at for this study included principals (28), educators (24) of family education, as well as parents (310) in all districts of Tehran province. The sample was selected based on a multi-stage cluster sampling. The research instruments were a researcher-made questionnaire and an interview were used to collect data from the participants. Descriptive statistics and T-tests were used to analyze the data. The results revealed that from parents’, instructors’, and principals’ view, the content of such courses was relatively harmonious with the educational needs of parents, but it did not cover all the educational needs of attending parents. The other educational needs of parents were: The relationship between parents and children, Familiarity with books suitable for children, Understanding the physical and psychological needs of children and how to ensure they, the physical and mental health of children, Principles of Child Nutrition. Since the content of such courses did not cover all needs of parents, it was suggested to instructors to identify other needs of parents based on a survey in advance and include them in their instruction program.  }, keywords = {Educational need,Educational issues,Family education}, title_fa = {بررسی نیازهای آموزشی اولیای دانش‌آموزان دوره ابتدایی در زمینه مسائل تربیتی فرزندان‏ جهت آموزش خانواده}, abstract_fa = {آموزش خانواده علاوه بر اینکه زمینه­ساز تربیت هماهنگ خانه و مدرسه می­باشد می‌تواند معلومات و آگاهی­های اولیای دانش­آموزان را در زمینه مسایل تربیتی و مراحل مختلف رشد فرزندان افزایش دهد، تا بدین وسیله ضمن پیشگیری از بروز ناهنجاری­های رفتاری و روانی در فرزندان، زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان نیز فراهم شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین نیازهای آموزشی اولیای دانش­آموزان دوره ابتدایی در زمینه مسایل تربیتی فرزندان صورت گرفت. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش روش پژوهش غیرآزمایشی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و مدرسین دوره­های آموزش خانواده و همچنین اولیای دانش­آموزان مدارس ابتدایی تابعه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان­های استان تهران بودند که نمونه­ای به تعداد 310 نفر از اولیای دانش­آموزان، 24 نفر مدرس دوره و 28 نفر مدیر دوره با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از مناطق شهرستان‌های تهران انتخاب شدند. به منظور جمع­آوری داده­های این پژوهش از پرسشنامه محقق­ساخته و فرم­های مصاحبه استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t) استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که مقدار t در سطح 01/0>P معنادار بود. نتایج پژوهش نشان دادکه از نظر اولیای دانش­آموزان، مدیران و مدرسین دوره­ها، محتوای آموزشی دوره­های آموزش خانواده تا اندازه زیادی با نیازهای آموزشی اولیای دانش­آموزان دوره ابتدایی در زمینه مسایل تربیتی فرزندان انطباق و هماهنگی داشته است و همچنین محتوای آموزشی دوره­های آموزش خانواده همه نیازهای آموزشی والدین را در بر نمی­گرفت. نیازهای دیگر آموزشی والدین دانش­آموزان دوره ابتدایی عبارت بودند از: نحوه ارتباط والدین با کودکان، آشنایی با کتاب­های مناسب کودکان، شناخت نیازهای جسمانی و روانی کودک و ‏چگونگی تامین آنها، چگونگی تامین سلامت جسمانی و روانی کودکان، اصول تغذیه کودکان. با توجه به اینکه محتوای آموزشی دوره­های آموزش خانواده همه نیازهای والدین را در برنمی­گرفت، لازم است که مدرسان آموزش خانواده علاوه بر آموزش سرفصل­های مصوب، طبق یک نظرخواهی در ابتدای دوره، نیازهای دیگر والدین را نیز شناسایی نموده و بر آن اساس برنامه آموزش خود را تنظیم و ارایه نمایند.  }, keywords_fa = {نیاز آموزشی,مسایل تربیتی,آموزش خانواده}, url = {https://soece.atu.ac.ir/article_7825.html}, eprint = {https://soece.atu.ac.ir/article_7825_9c78c0e28e212c241f78a14836f51f0c.pdf} }