رویا مهرعلی؛ یزدان موحدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباببازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدینصورت که یک گروه 15 نفره شامل دانشآموزانی که در جلسات بازی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اسباببازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر میزان خلاقیت دانشآموزان مقطع دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال 97-1396 است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه آزمودنی کنترل و آزمایش بود. بدینصورت که یک گروه 15 نفره شامل دانشآموزانی که در جلسات بازی حضور داشتند (گروه آزمایش) و 15 نفر در گروه کنترل بودند. گروه آزمایش دانشآموزان دبستان پایه اول، دوم و سوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-96 با روش نمونهگیری تصادفی انجام شد و بنا به درخواست پژوهشگر، گروههای آزمایش و کنترل از بین دانشآموزان سطح خوب، متوسط و ضعیف بهصورت تصادفی توسط مربی آموزشی انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت از فرم ب پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس استفاده شد و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بهطوریکه استفاده از اسباببازیهای خلاقانه باعث افزایش خلاقیت و مؤلفههای آن (سیّالی، ابتکار، انعطافپذیری و بسط) گروه مورد آزمایششده است. (P<./1)؛ و با توجه به تأثیرات مثبت اسباببازیهای خلاقانه در خلاقیت دانشآموزان که میتوان از این نوع اسباببازیها بهعنوان یک وسیله سرگرمی، خلاقانه و آموزشی اثربخش برای کمک به دانشآموزان در زمینه خلاقیت استفاده نمود. همچنین میتوان به جنبههای دیگر از جمله تجربه و مهارتها در این اسباببازیها توجه نشان داد.
عنایت کریم زاده؛ ذولفقار دیودل؛ حسینعلی خیری نیا؛ مهدیه نوروزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر ارزشیابی نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج بود، تا بتواند اهمیت بازی در مهدکودکها را تشریح کند. روش پژوهش کمی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مربیان مهدکودکهای شهر یاسوج بود که از طریق روش تصادفی خوشهای تعداد 20 مهدکودک بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و ابزار به کار گرفتهشده، جهت جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر ارزشیابی نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج بود، تا بتواند اهمیت بازی در مهدکودکها را تشریح کند. روش پژوهش کمی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مربیان مهدکودکهای شهر یاسوج بود که از طریق روش تصادفی خوشهای تعداد 20 مهدکودک بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و ابزار به کار گرفتهشده، جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. پرسشنامهها پس از جمعآوری، وارد نرمافزار آماری SPSS گردید. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ (0,71)، محاسبه شد. برای بررسی دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، و در سطح آمار استنباطی (آزمونهای نرمالیتی کولموگروف اسمیرنف و آزمون آلفای کرونباخ و آزمون تی ((T مستقل و همچنین آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد سؤالات میانگین بالاتر از میانگین 3 بنابراین پاسخگویان معتقد بودند که ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مؤلفههای مطرحشده بالاتر از حد متوسط است. همچنین با توجه به سطح معناداری که برابر با 033/0 میباشد، چون این مقدار از 05/0 کمتر است، ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر موردمطالعه بالاتر از حد متوسط است؛ و با توجه به آزمون فریدمن که میزان کای اسکوار در آزمون فریدمن 8/9 و سطح معنیداری 002/0 بود، درنتیجه ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج تا حدودی متفاوت بود.
محبوبه بنانی؛ محمود برجعلی؛ ناصر امینی؛ فاطمه خدابنده؛ فاطمه خدابنده
چکیده
امروزه تلاشهای زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت میگیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلالهای اضطرابی ...
بیشتر
امروزه تلاشهای زیادی برای افزایش تعامل اعضای خانواده به لحاظ ارتقا ء سطح رابطه کیفی والدین با کودکان صورت میگیرد. لذا، هدف پژوهش حاضر مقایسه جو عاطفی خانواده کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی است. روش این پژوهش از نوع پس رویدادی یا علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلالهای اضطرابی و کودکان عادی شهر تهران میباشند. نمونه این پژوهش را 80 کودک (40 نفر کودک عادی و 40 نفر کودک اضطرابی) تشکیل داده بودند؛ که در نمونهگیری کودکان عادی از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی و برای نمونهگیری کودکان دارای اختلال اضطرابی، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. همچنین برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (1989) به همراه مصاحبه بالینی استفاده گردید. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و تی مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین کودکان دارای اختلال اضطرابی با کودکان عادی ازنظر جو عاطفی خانواده در تمامی مؤلفههای جو عاطفی (محبت، نوازش، هدیه دادن، تشویق کردن، تاییدکردن و ...) تفاوت وجود دارد و کودکان عادی نسبت به کودکان اضطرابی از جو عاطفی خانوادگی بهتری برخوردار بودند. (01/0 ≥P).
محمدحسین خانی؛ بتول طامه
چکیده
چکیده هدف این پژوهش، بررسی سبکهای معنوی کودکان در شناخت خداوند میباشد. مرور پیشینۀ پژوهشی نشان داد که تاکنون در این رابطه، پژوهشی در ایران صورت نگرفته است. برای رسیدن به این هدف، از پژوهش کیفی با رویکرد تلفیقی استفاده شد. جامعۀ هدف این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی پایۀ سوم تا ششم تهران بودند و تعداد نمونه 20 نفر ...
بیشتر
چکیده هدف این پژوهش، بررسی سبکهای معنوی کودکان در شناخت خداوند میباشد. مرور پیشینۀ پژوهشی نشان داد که تاکنون در این رابطه، پژوهشی در ایران صورت نگرفته است. برای رسیدن به این هدف، از پژوهش کیفی با رویکرد تلفیقی استفاده شد. جامعۀ هدف این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی پایۀ سوم تا ششم تهران بودند و تعداد نمونه 20 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری از نوع هدفمند انتخاب شدند. روشهای جمع آوری اطلاعات کیفی، شامل مصاحبه با کودک، مصاحبه با والدینش و نقاشی میشد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد و نتایج نشان داد که در کودکان چهار سبک برای شناخت خداوند وجود دارد که عبارتند از روش کلمهمحور، روش عملمحور، روش احساسمحور و روش نمادمحور. در مجموع میتوان گفت که کودکان دارای سبکهای ترجیحی متفاوتی در شناخت خداوند هستند که با این وجود، در بین تنوعهای گستردهی آنها میتوان چهار روش اصلی را شناسایی کرد.
مریم لاریجانی؛ سحر رشیدی
چکیده
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی ...
بیشتر
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیشدبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونهی آماری 30 کودک مقطع پیشدبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند. مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیشآزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پسآزمون مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروههای مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد که سطح معنیداری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر میباشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش محیطزیست به کودکان مقطع پیشدبستان تائید میگردد. با توجه به اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش مفاهیم پسماند میتوان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازیها برای آموزشهای محیطزیستی نمود و از فواید آن بهره جست.
حسین میبودی؛ سید محمد شبیری؛ اکرمالملوک لاهیجانیان؛ سحر رشید
چکیده
شکلگیری نگرش، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرشهای محیط زیستی کودکان پیشدبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روشهای زندگی میباشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش ...
بیشتر
شکلگیری نگرش، ارزشها، تعهد و مهارتهای مورد نیاز برای حفظ و پشتیبانی محیط زیست در افراد از سنین پایه آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل نگرشهای محیط زیستی کودکان پیشدبستانی (پنج و شش سال) انجام شد که شامل الگوهای مصرف، حفاظت از محیط زیست، بازیافت، استفاده مجدد و روشهای زندگی میباشد. جامعه آماری همه کودکان پنج و شش سال شهر مشهد بودند. در این پژوهش به سبب مشکلات مربوط به همکاری مسئولان مهدکودک و والدین، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و پس از انتخاب سه مهدکودک، 40 نفر از کودکان پنج و شش سال انتخاب شدند. یافتههای مربوط به نگرش از طریق مصاحبه حاصل شد که سؤالات آن از پرسشنامه استاندارد موراک اقتباس شده است. نسخه اقتباس شده از پرسشنامه با تصاویر طراحی شده توسط پژوهشگر حمایت شد که به طور واضح هر یک از سؤالات را معرفی میکرد. روش تجزیه و تحلیل یافتهها، تحلیل محتوای متن مصاحبه و اتوبیوگرافی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بیشتر موارد، نگرشهای انسانمحورانه قویتر از نگرشهای طبیعتگرایانه میباشد و همچنین در مورد بعضی از مفاهیم مانند مفهوم بازیافت، کودکان هیچ ایدهای نداشتند. مهدکودکها به عنوان فضایی که کودکان ساعتهای زیادی از طول روز خود را در مهمترین سنین الگوپذیری و آموزشپذیری در آن سپری میکنند، میتوانند به عنوان یکی از مهمترین فضاها برای تغییر نگرشهای محیط زیستی کودکان در نظر گرفته شوند.