عنایت کریم زاده؛ ذولفقار دیودل؛ حسینعلی خیری نیا؛ مهدیه نوروزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر ارزشیابی نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج بود، تا بتواند اهمیت بازی در مهدکودکها را تشریح کند. روش پژوهش کمی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مربیان مهدکودکهای شهر یاسوج بود که از طریق روش تصادفی خوشهای تعداد 20 مهدکودک بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و ابزار به کار گرفتهشده، جهت جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر ارزشیابی نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج بود، تا بتواند اهمیت بازی در مهدکودکها را تشریح کند. روش پژوهش کمی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مربیان مهدکودکهای شهر یاسوج بود که از طریق روش تصادفی خوشهای تعداد 20 مهدکودک بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و ابزار به کار گرفتهشده، جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. پرسشنامهها پس از جمعآوری، وارد نرمافزار آماری SPSS گردید. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ (0,71)، محاسبه شد. برای بررسی دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، و در سطح آمار استنباطی (آزمونهای نرمالیتی کولموگروف اسمیرنف و آزمون آلفای کرونباخ و آزمون تی ((T مستقل و همچنین آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد سؤالات میانگین بالاتر از میانگین 3 بنابراین پاسخگویان معتقد بودند که ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مؤلفههای مطرحشده بالاتر از حد متوسط است. همچنین با توجه به سطح معناداری که برابر با 033/0 میباشد، چون این مقدار از 05/0 کمتر است، ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر موردمطالعه بالاتر از حد متوسط است؛ و با توجه به آزمون فریدمن که میزان کای اسکوار در آزمون فریدمن 8/9 و سطح معنیداری 002/0 بود، درنتیجه ارزشیابی از نقش و جایگاه بازی در مهدکودکهای شهر یاسوج تا حدودی متفاوت بود.
بتول سبزه
چکیده
هدف از انجام این تحقیق «طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان» است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینهای است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان برنامهریزیدرسی و متخصصان کارآفرینی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق «طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان» است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینهای است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه متخصصان برنامهریزیدرسی و متخصصان کارآفرینی شاغل در دانشگاههای دولتی شهر تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مربیان شاغل در مراکز پیش از دبستان شهر تهران است که در دوره تربیت مربی کودک در مرکز جهاد دانشگاهی تهران در سال 92-93 شرکت کردهاند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی شده و در مجموع 208 نفرانتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس الگوی برنامه درسی کارآفرینی طراحی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (خی دو) استفاده شده است. برای طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی ابتدا مولفههای کارآفرینی شامل سه مولفه دانش، نگرش و مهارت استخراج و عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی، بر اساس هر مولفه تنظیم گشت. نتایج کلی تحقیق نشان داد که: بر اساس الگوی برنامه درسی طراحی شده در این تحقیق، منظور از کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان فقط آموزش کسب و کار نیست، بلکه کارآفرینی به عنوان یک نگرش و سبک زندگی، در قالب الگوی برنامه درسی کارآفرینی و بر پایه سه مؤلفه اصلی دانش، نگرش و مهارت کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان طراحی شده و محورهای اصلی آن براساس و یژگی های رشدی کودکان از قبیل: خلاقیت، تمایل به کار و تلاش مستمر، کنجکاوی، پویایی و فعالیت مداوم، مثبت اندیشی، استقلال طلبی، میل به موفقیت و مسئولیت پذیری تنظیم شده است. همچنین نتایج ارزشیابی الگو براساس نظر متخصصان کارآفرینی، برنامهریزان درسی و مربیان درباره الگوی طراحی شده، مناسب بوده و آن را تایید کرده است. لذا براساس یافتههای این تحقیق، آموزش کارآفرینی در قالب الگوهای برنامه درسی، از سنین قبل از دبستان، جهت زمینه سازی و پرورش کودکانی خودشکوفا، کارآمد و مستقل پیشنهاد شده است