احمد احمدی؛ احمد به پژوه؛ محسن شکوهی یکتا
چکیده
چکیده مهارتهای پایۀ ریاضی در دوران پیش از دبستان، نقش تعیینکنندهای در پیشرفت ریاضی سالهای بعد دارد. با وجود این، پژوهشهای اندکی پیرامون تأثیر آموزش مهارتهای پایۀ ریاضی، به ویژه برای کودکان در معرض آسیب از نظر مشکلات ریاضی انجام شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ آموزش مهارتهای پایۀ ریاضی بر ...
بیشتر
چکیده مهارتهای پایۀ ریاضی در دوران پیش از دبستان، نقش تعیینکنندهای در پیشرفت ریاضی سالهای بعد دارد. با وجود این، پژوهشهای اندکی پیرامون تأثیر آموزش مهارتهای پایۀ ریاضی، به ویژه برای کودکان در معرض آسیب از نظر مشکلات ریاضی انجام شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامۀ آموزش مهارتهای پایۀ ریاضی بر افزایش پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب از نظر بروز مشکلات ریاضی به اجرا درآمد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نوع طرحهای پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی کودکان با عملکرد پایین در مهارتهای حافظه فعال و پیش ریاضی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 95-1394 در مراکز پیشدبستانی و مهدهای کودک شهر تهران ثبت نام کرده بودند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. پنجاه و هفت کودک در این پژوهش شرکت کردند که به طور تصادفی در گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی در یک دورۀ 24 جلسهای آموزش مهارتهای پایه ریاضی شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از مقیاس سنجش مهارتهای پایه ریاضی کهن صدق (1376) و هوش آزمای تهران استنفورد بینه (1391) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آزمون t مستقل، برای مقایسه دو گروه آزمایشی و گواه از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی پیش از اجرای برنامه مداخله و همچنین تحلیل کوواریانس جهت بررسی تأثیر برنامه مداخلهای مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای به دست آمده حاکی از تأثیر معناداری آموزش مهارتهای پایه ریاضی بر پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب از نظر بروز مشکلات ریاضی است. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که ارائه آموزش مهارتهای پایه ریاضی روشی موثر جهت پیشگیری از مشکلات ریاضی و افزایش پیشرفت ریاضی کودکان در معرض آسیب است.