محمد بهشتیان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کتابدرمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دبستانی مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 26 کودک مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بودند که از بین دانشآموزان 2 مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شده و ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کتابدرمانی شناختی رفتاری بر میزان اضطراب کودکان دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دبستانی مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 26 کودک مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط بودند که از بین دانشآموزان 2 مدرسه غیرانتفاعی انتخاب شده و به تصادف به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش کتاب «وقتی نگرانم، چکار کنم؟» را دریافت کرده و از آنها خواسته شد براساس برنامه مطالعه کتاب در طول یکماه آن را به کمک والدین خود مطالعه کنند. قبل و بعد از مطالعه کتاب و 2ماه پس از اتمام مطالعه آزمون اضطراب آشکار کودکان برای اعضای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد مطالعه این کتاب باعث کاهش معنیدار اضطراب اعضای گروه آزمایش شده است.