هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فراشناخت با راهبردهای مقابلهای و هوشیاری فراگیر مدیران مهد کودکهای شهر ارومیه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و بررسی میزان همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه مدیران مهدهای کودک شهر ارومیه بودند که تعداد 108 نفر میباشد و بر اساس جدول کوکران 85 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فراشناخت با راهبردهای مقابلهای و هوشیاری فراگیر مدیران مهد کودکهای شهر ارومیه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و بررسی میزان همبستگی میباشد. جامعه آماری کلیه مدیران مهدهای کودک شهر ارومیه بودند که تعداد 108 نفر میباشد و بر اساس جدول کوکران 85 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدند. آزمودنیها به پرسشنامه فراشناخت کارت رایت، هاتن و ولز، راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن و هوشیاری فراگیر فریبرگ پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که راهبرد کلی مساله مدار با خودآگاهی شناختی (316/0r:) و نیاز به کنترل افکار (416/0r:) در سطح اعتبار 01/0 دارای رابطه مثبت معناداری میباشد. و با باورهای مثبت در سطح 05/0 دارای رابطه مثبت (227/0r:) است، همچنین راهبرد کلی هیجان مدار نیز با باورهای مثبت (248/0r:) و نیاز به کنترل افکار(226/0r:) در سطح اعتبار 05/0 دارای رابطه مثبت معنادار میباشد. باورهای مثبت (334/0r:)، خودآگاهی شناختی (613/0r:) و نیاز به کنترل افکار (383/0r:) دارای رابطه مثبت و معنادار در سطح 01/0 با هوشیاری فراگیر میباشند. آزمون رگرسیون نشان داد که فراشناخت توانایی تبیین 29 درصد راهبرد مساله مدار، 14 درصد هیجان مدار و 61 درصد هوشیاری فراگیر را دارا میباشد. نتایج نشان داد که فراشناخت نقش تعیین کنندهای در راهبردهای مقابلهای و هوشیاری مدیران مهد کودک دارد.