خیرقدم صبوری؛ عفت عباسی؛ مسعود گرامیپور
دوره 1، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 1-27
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر نمایش خلاق بر رشد مهارتهای حل مسئله در دختران پیشدبستانی(6 سال) استان تهران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه کودکان دختر (6 ساله) دوره پیش از دبستان مراکز پیشدبستانی استان تهران بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش مورد مطالعه قرارگرفتند. فعالیتها و فنون نمایش خلاق به مدت 18 جلسه 1 ساعته، توسط محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد استفاده جهت اندازهگیری مهارتهای حلمسئله، ترکیبی وام گرفته از خرده آزمونهای هوش وکسلر شامل درک مطلب، فراخنای ارقام، طراحی مکعبها و شباهتها و خرده آزمون خلاقیت تورنس (آزمون تصویری فرمB) بود. اعتبار ابزار اندازهگیری مهارتهای حل مسأله با استفاده از توافق نظر صاحبنظران روانشناسی، تحلیل عاملی تأییدی و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که با بیش از 95 درصد اطمینان، اجرای فعالیتهای نمایش خلاق بر مهارتهای یادآوری، سازماندهی، تحلیل، تولید و ارزشیابی و به طور کلی بر مهارتهای حل مسئله تأثیر مثبت و معنیداری دارد.