محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ رضا میرعرب رضی؛ فاطمه آسوده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ریاضی به شیوه آیمت بر خلاقیت و مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان میباشد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستان شهر بابل بودند که با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 40 کودک (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیشآزمون، آموزش آیمت برای گروه آزمایش طی بیست جلسه یکساعته اجرا شده و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد و بعد پسآزمون به عمل آمد. جهت گردآوری دادهها، از آزمون خلاقیت ترنس (فرم ب) و آزمون سنجش مهارتهای پایهریاضی قاسمتبار (1390) استفاده گردید. پایایی آزمون به ترتیب 84/0 و 82/0 بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه آیمت بهطور معناداری بر خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان تأثیر مثبت داشته و باعث افزایش خلاقیت و رشد مهارتهای پایه ریاضی کودکان شده بود؛ نتایج کوواریانس چندمتغیره بین گروهی نشان داد که برنامه آیمت بر دو مؤلفه بسط و سیالی در خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری داشت اما روی دو مؤلفه اصالت و انعطافپذیری تأثیر نداشته است و همچنین برنامه آیمت بر مهارتهای پایه (نگهداری ذهنی، هندسه و تشخیص شباهتها و تفاوتها) تأثیر مثبت و معناداری داشت اما در مهارتهای طبقهبندی و ردیف کردن به لحاظ آماری تأثیر مثبت و معناداری نداشت؛ بنابراین با آموزش آیمت میتوان خلاقیت و مهارتها و تواناییهای پایه ریاضی کودکان را افزایش داد.
حسین قمری کیوی؛ سیده هایده کریمی یوسفی؛ بهنام خشنودنیای چماچائی
چکیده
چکیده سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون ...
بیشتر
چکیده سنین پیشدبستانی دوران مهمی محسوب میشود که در آن از قصهدرمانی بیش از هر دوران دیگری میتوان برای رشد شخصیتی و شناختی- عاطفی کودکان سود جست. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر قصهدرمانی در افزایش اعتماد به نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اردبیل بود که 30 کودک به عنوان نمونه از دو مرکز پیشدبستانی انتخاب شدند و دو قصه سه بچه خوک و لباس نو امپراطور در طی پنج جلسه در راستای پژوهش برای آنها خوانده شد. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه بالینی و پرسشنامه اعتماد به نفس و خوداثربخشی استفاده شد و برای تحلیل داده-ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها بیانگر افزایش عزت نفس و خوداثربخشی در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. ضمناً این روش برای بهبود تمرکز و افزایش ارتباط کودکان با هم موثرند. قصهدرمانی میتواند سبب همانندسازی کودک با شخصیتهای مثبت داستان شده و اعتماد به نفس و خوداثربخسی کودک را افزایش دهد.کودکان پیشدبستانی که عزت نفس بالایی دارند از شادکامی بیشتری برخوردار خواهند شد و به تبع خوداثربخشی بالاتری دارند.