احسان عظیم پور؛ جواد مصرآبادی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی استفاده از تقویت پتهای (ژتونی) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی در مدارس عادی انجام گرفت. روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورداستفاده در این پژوهش، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای مقایسه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی، سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی استفاده از تقویت پتهای (ژتونی) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی در مدارس عادی انجام گرفت. روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورداستفاده در این پژوهش، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای مقایسه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی، سال تحصیلی 94-93 در شهر چایپاره (استان آذربایجان غربی) بود که تعداد 2 کلاس با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون محققساخته پیشرفت تحصیلی در دروس ریاضی، مهارتهای نوشتاری و املا استفاده شد که دارای 30 سؤال (برای هر درس 10 سؤال) بود. تجزیهوتحلیل داده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 21 و با روشهای آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده از تقویت پتهای در گروه آزمایش بهطور معناداری نسبت به گروه کنترل باعث افزایش پیشرفت تحصیلی میشود. همچنین، نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل در متغیرهای پیشرفت ریاضی، پیشرفت مهارتهای نوشتاری و پیشرفت املا دارای نمرات بالاتر و معنادارتری بودند؛ بنابراین استفاده آر تقویت پتهای در مدارس ابتدایی مخصوصاً پایههای پایینتر میتواند انگیزش لازم برای پیشرفت تحصیلی را در دانشآموزان به وجود آورد.
بهرام صالح صدقپور؛ مجید ابراهیم دماوندی؛ زهرا تقوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین معنا و تاثیر تکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی بوده است. این مطالعه به روش دلفی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان زیر مجموعه علوم تربیتی، که درباره تکلیف یادگیری صاحب نظر بوده اند، را شامل می شدند. انتخاب نفر اول پژوهش با روش نمونه گیری نظری بوده و برای انتخاب نفرات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین معنا و تاثیر تکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی بوده است. این مطالعه به روش دلفی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان زیر مجموعه علوم تربیتی، که درباره تکلیف یادگیری صاحب نظر بوده اند، را شامل می شدند. انتخاب نفر اول پژوهش با روش نمونه گیری نظری بوده و برای انتخاب نفرات بعدی از روش نمونه گیری شبکه ایی (گلوله برفی) استفاده شد. حجم نمونه 8 نفر از خبرگان علوم تربیتی بوده است. ابزار استفاده شده در این پژوهش مصاحبه ساختارنایافته بوده است. یافته های پژوهش حاضر به صورت معنایی از تکلیف یادگیری تحت عنوان اکتشافی-نظام مند تعریف شده است. این نوع از تکلیف یادگیری، می تواند رابطه بین مهارتهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی را سرعت بخشد و از سویی دیگر می تواند به صورت یک متغیر میانجی (واسطه) در این رابطه نقش داشته باشد به این معنا که با وجود این نوع از تکلیف مهارت می تواند بر پیشرفت تحصیلی موثرتر باشد.