مریم لاریجانی؛ سحر رشیدی
چکیده
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی ...
بیشتر
اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان در میان جوامع شناخته شده است در این میان، دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرشهای محیطزیستی در انسان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای بر آموزش مفاهیم مدیریت پسماند به کودکان پیشدبستانی است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیۀ کودکان مقطع پیشدبستانی بهاران در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونهی آماری 30 کودک مقطع پیشدبستانی بودندکه با روش تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند ( 1 گروه آزمایش، 1 گروه کنترل). ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته در سه بعد دانش، نگرش، و رفتار مدیریت پسماند است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (80/0) با همراهی مربیان و تصاویر در برگیرنده مفهوم سوال مورد پرسش به وصورت جداگانه کودکان مورد پرسش قرار گرفتند. مرحله اول قبل از شروع دوره آموزشی به عنوان پیشآزمون و در مرحله دوم پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان پسآزمون مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی و آزمـون تی گروههای مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان داد که سطح معنیداری برای متغیر دانش (03/0>P)، نگرش (001/0>P) و رفتار طرفدار مدیریت پسماند (001/0>P) به دست آمد که از 05/ کوچکتر میباشد در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش محیطزیست به کودکان مقطع پیشدبستان تائید میگردد. با توجه به اثربخشی بازیهای رایانهای در آموزش مفاهیم پسماند میتوان اقدام به تولید گسترده این دسته از بازیها برای آموزشهای محیطزیستی نمود و از فواید آن بهره جست.